Ny PC til større applikationer (DTP/Photos~
Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 21-01-06 23:01

Hardware er tæt på volapyk for mig.

Min bærbare er for langsom, så derfor bliver jeg nødt til at supplere med en
stationær til applikationsbrug.

Men hvilken?

Når jeg kigger på EDB-priser, er der jo mange fornuftige(?). Men hvad passer
til mine behov?

Krav/ønsker i prioriteringsorden:

Problemfri - den skal bare køre. Altid. Hellere 10% dårligere ydelse og så
100% oppetid.
Afvikle samtidige applikationer som PhotoShop/DTP/AV-redigering.
Have store dokumenter/billeder hurtigt tilgængelig på HD - evt. i RAM.
Støjsvag
Kvalitet, look and feel.

Den skal ikke spille eller køre server/dele filer i nævneværdig grad.

Prisramme max. 14.000

Forslag modtages med kyshånd. Gerne til "færdig" PC, hvad enten det er i
løsdele eller samlet.

Den skal nu ikke være for svær at samle, før jeg skal have en anden til det.
Hardware ER tæt på volapyk for mig.

Kommentarer om at vente et par måneder pga. det og det kvantespring er
velkomne.

Finn, Roskilde
NG1001(at)alias.hotpop.com

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-01-06 23:36

On Sat, 21 Jan 2006 23:00:33 +0100, nilfri (4000) wrote:

> Kommentarer om at vente et par måneder pga. det og det kvantespring er
> velkomne.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9201304/wo/mM3F0a0fb7BS3qwEMbm1tCNl2MO/0.SLID?mco=5D17DE8&nclm=iMacG5

Og så køre med en beta et eller andet af Windows Vista indtil den endelige
version kommer til sommer?

Den er lækker

--
:: J.K.Arning ::

Fra : Esben

Dato : 21-01-06 23:58

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> skrev i en meddelelse

> Og så køre med en beta et eller andet af Windows Vista indtil den endelige
> version kommer til sommer?

At køre med en beta-version af OS hænger ikke rigtigt sammen med kravet om
oppetid.

--
Esben

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-01-06 00:51

On Sat, 21 Jan 2006 23:57:39 +0100, Esben wrote:

> At køre med en beta-version af OS hænger ikke rigtigt sammen med kravet om
> oppetid.

Citat:"Kommentarer om at vente et par måneder pga. det og det kvantespring
er velkomne."

Om man/du så anser en intel mac for at være et kvantespring er ikke noget
jeg vil diskurete med dig

--
:: J.K.Arning ::

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-06 00:55

> Citat:"Kommentarer om at vente et par måneder pga. det og det
> kvantespring er velkomne."
> Om man/du så anser en intel mac for at være et kvantespring er ikke
> noget jeg vil diskurete med dig

Er et kvantespring ikke et ret lille spring?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-01-06 01:14

On Sun, 22 Jan 2006 00:55:18 +0100, Martin Sørensen wrote:

> Er et kvantespring ikke et ret lille spring?

Prøv at foretage et og kom så tilbage og fortæl os andre det

--
:: J.K.Arning ::

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-01-06 10:16

Martin Sørensen wrote:

> Er et kvantespring ikke et ret lille spring?

Et klip fra min nudanskeordbog.
kvantespring subst. -et, ~spring, -ene
1. (fysik) en pludselig ændring i en elektrons bane med tab el. tilførsel af energi til følge
2. en meget stor ændring el. udvikling der fører til noget helt nyt d et teknologisk kvantespring

· et mentalt kvantespring ·foretage et kvantespring til noget nyt · der er et kvantespring til forskel på de to bøger

mvh

Henning

Fra : TGSC

Dato : 21-01-06 23:41

Dette er ikke et komplet forslag, men blot nogle kommentarer.
Hvis den skal være problemfri, så gå efter en mærkevare som
anbefales.
De bedste computere er dem man selv skruer sammen, ikke mærkevarer,
men kun hvis man har helt tjek på det.
Siden du spørger i denne gruppe, må det betyde at du ikke kender
nogen du kan stole på har tilstrækkeligt kendskab til at skrue sådan
en sammen for dig.
Derfor er du nødsaget til enten at tage en chance, eller tage en
passende mærkevare.
Hvilken? Jeg har ingen svar.

Samtidige applikationer => dualcore CPU, 1-2GB ram, 2 skærme
Hurtig HD => Raid 0
Prisrammen gør at ønskerne er mulige at opfylde, men afhænger meget
af ønsker til skærm(e).
Fladskærme med opløsning 1280x1024 koster 2-3.000kr/styk.
Fladskærme med opløsning 1600x1200 koster 3-5.000kr/styk.

Jeg gætter på at næste generation PC kommer om 6 måneder, som kan
opgraderes også om 2-3 år. Ellers er nuværende generation på toppen
og ved at udløbe, og kan ikke opgraderes mere end 30-50% (udfra
middel-komponenter).

Fra : TGSC

Dato : 22-01-06 00:25

Tilføjelse:
til dit formål bør du nok kigge lige så meget på skærmen(e) som
computeren.
Flatpanels.dk har 3 tests af 20", og mange 19". Dertil et godt forum.
Efterhånden er der mange gode brugte CRT på markedet hvis
farveægthed er det vigtigste.

Fra : TGSC

Dato : 22-01-06 00:28

mere tilføjelse:
nogle fladskærme kan lave pivot, så de skifter fra landscape til
portrait - ret fikst til DTP.

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 22-01-06 00:41

"nilfri (4000)" <SeSignaturForMailadresse@pq.dk> skrev i en meddelelse
> Hardware er tæt på volapyk for mig.
>
> Min bærbare er for langsom, så derfor bliver jeg nødt til at supplere med
> en stationær til applikationsbrug.

Tak for hurtig respons - herligt!

Et par præciseringer for en god ordens skyld:

Den skal køre Windows whatever - pt. XP.

Max-prisen er for selve boxen - ikke skærm(e) mv.

Keep IT coming *smil*

PS: Mht. løsdele ville jeg være parat til at prøve eller betale mig fra det
(hvis det kikser eller fra start). Den SKAL køre problemfrit.

Finn, Roskilde
NG1001(at)alias.hotpop.com

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-06 00:54

Så må du nok hellere købe en færdig PC. Når du ikke har nogle mere
specifikke krav til konfigurationen, så kan du sikkert sagtens finde en
færdigsamlet pc der dækker dit behov.

> PS: Mht. løsdele ville jeg være parat til at prøve eller betale mig
> fra det (hvis det kikser eller fra start). Den SKAL køre problemfrit.

Lige gyldigt hvad du køber, er der aldrig nogen garanti for at det kører
problemfrit, så du bør nok overveje at købe computeren i en lokal edb-biks
så du ikke skal køre så langt i tilfælde af reklamationer. Flere steder kan
de også samle maskinen ud fra dine ønsker.

Hvis du f.eks. køber ved Dell kan du så vidt jeg ved også købe 24 timers
onsite-service i tillæg, så den bliver repareret/udskiftet inden for et
døgn, hvis der skulle være noget galt. Det kunne også være en mulighed, men
det er ikke billigt kunne jeg forestille mig.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : TGSC

Dato : 22-01-06 01:05

Du kan undgå en stor del af problemerne ved simpelthen at have en
lille billig computer nr. 2 ved siden af til alt andet end
billedarbejdet, så den store er så ren som muligt. Softwareproblemer
opstår meget oftere end hardwareproblemer.

Hvis du er parat til at ofre 14k uden skærm og 3D-grafik, gyser jeg
for hvad du vil ofre på skærme, men det er jo en anden diskussion som
nok passer bedre i forum på Flatpanels.

Grafikkort: Nogle taler godt om Matrox Parhelia.

For nogle uger siden blev der stillet lignende spørgsmål.