Død HD??
Fra : Be Ka

Dato : 21-01-06 18:54

For et par dage siden begyndte pc'en at boote uden ende, dvs den blev nesten
færdig inden den startede forfra igen med et klik.

Jeg fik skilt (processor) blæseren fra of rengjort og det var da lidt
tilsmudset nedenunder. Derefter kunne den lidt igen, men kun i en kortere
periode.

Jeg har 2 fysiske harddiske, og jeg skilte den ene fra (dataHD'en) hvorefter
den bootede som normalt. Ved tilslutning igen går den tilbage til
(re)booting uden ende.

Nu er jeg klar over at det ser skidt ud for HD'ens vedkommende, men hvad kan
gøres for at redde data fra disken? Jeg har lavet backups jævnligt, men ikke
lige her for nyligt.

Takker for hjælp.
mvh.

Fra : morten

Dato : 21-01-06 19:13
Fra : sdsf

Dato : 21-01-06 21:21

Be Ka skrev:
> [...]
> gøres for at redde data fra disken? Jeg har lavet backups jævnligt, men ikke

Prøv først at starte computeren op men en linux live cdrom.

f.eks.

Knoppix
http://www.knoppix.com/

eller måske lettere puppy
http://www.puppylinux.org/

Fra : Michael Friis

Dato : 22-01-06 01:50

> Nu er jeg klar over at det ser skidt ud for HD'ens vedkommende, men hvad
> kan
> gøres for at redde data fra disken? Jeg har lavet backups jævnligt, men
> ikke lige her for nyligt.

Sådan mistede jeg 160 GB data, for 3 mdr. siden
Min HD kunne ikke reddes, lige meget hvad jeg prøvede.
Og jeg prøvede i ca. 1 uge, med alle mulige programmer

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-01-06 15:26

> Jeg har 2 fysiske harddiske, og jeg skilte den ene fra (dataHD'en) hvorefter
> den bootede som normalt. Ved tilslutning igen går den tilbage til
> (re)booting uden ende.

Kunne også tyde på at PSUen ikke leverer strøm nok når begge HDs er sat til.

Prøv udelukkende at sætte din data HD til, pil system HDen fra og boot
fra en live cd

> Nu er jeg klar over at det ser skidt ud for HD'ens vedkommende, men hvad kan
> gøres for at redde data fra disken? Jeg har lavet backups jævnligt, men ikke
> lige her for nyligt.

Hvis intet virker så smid disken i en PC som du ved fungerer

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Be Ka

Dato : 22-01-06 19:17

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> fra en live cd

> Hvis intet virker så smid disken i en PC som du ved fungerer

Takker mange gange til alle for hjælpsomhed og kommentarer.