harddisk failure på vej?
Fra : ----PS

Dato : 21-01-06 10:31

Min pc går i stå sådan ca. hvert 5 min. Jeg kan ikke aktivere noget som
helst, men bare vente 30-60 sekunder før den "løser op" igen. Mens det står
på, kan jeg høre en kliklyd fra kabinettet - går ud fra det er harddisken -
en kliklyd ca. hvert sekund.
Jeg kan heller ikke komme ind i taskmanageren imens for at se, hvad der evt.
foregår dèr.
Er det harddisken der er ved at være træt - eller ligger problemet i noget
helt andet måske?
Jeg bruger XP, sp2, Norton antivirus, Office2003 osv - men det "plejer" jo
at virke alt sammen...
Psørnsen

Fra : Peter

Dato : 21-01-06 13:15

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> står på, kan jeg høre en kliklyd fra kabinettet - går ud fra det er
> harddisken - en kliklyd ca. hvert sekund.

Lyder son en syg harddisk, så det er med at få taget backup af, hvad der må
være vigtigt.
Den sidste HD jeg havde, som opførte sig sådan, var over et halv år om at
dø, men det kan selvfølgelig lige så godt ske i morgen eller i næste uge.
Desværre er en sådan fejl, sikkert ikke markant nok til, at din forhandler
vil bytte den, så du kan blive nød til at vente til den afgår helt og
fuldstændig ved døden, inden du laver en RMA.

PeterB

Fra : Klaus H

Dato : 21-01-06 13:48

Hent et test tool fra fabrikantens hjemmeside. Der kan du sikkert også
oprette RMA, hvis garantien endnu dækker.

Klaus H

Fra : ----PS

Dato : 21-01-06 14:40

> oprette RMA, hvis garantien endnu dækker.

...RMA .- hvad står det for?
psørensen

Fra : lars andersen

Dato : 21-01-06 15:19

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message

> ..RMA .- hvad står det for?
> psørensen

RMA = Return Material Authorization (RMA)

Fra : ----PS

Dato : 21-01-06 20:52

Jeg har fundet et Maxtor program, som kan checke harddisken. Den laver en
boot-diskette, som man så skal boote på.
Det er bare det problem, at den ikke booter på disketten, men fortsætter
direkte ind i windows.
Og jeg kan ikke komme i bios og vælge bootrækkefølge, da keyboardet ikke
virker under opstart, så jeg kan altså ikke trykke Del.
Hvordan løser jeg dette nye problem?
Psørensen

Fra : TGJ

Dato : 21-01-06 21:51

> virker under opstart, så jeg kan altså ikke trykke Del.
> Hvordan løser jeg dette nye problem?

Hvorfor virker det ikke under opstart?

Hvad er det for et keyboard?

Thomas

Fra : ----PS

Dato : 21-01-06 22:01

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvorfor virker det ikke under opstart?
>
> Hvad er det for et keyboard?

Det er et logitech trådløst, "cordless desktop pro" står der bagpå.
Og hvorfor det ikke virker..? Ja det spørger jeg jo også om!
Psørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-06 00:36

> Det er et logitech trådløst, "cordless desktop pro" står der bagpå.
> Og hvorfor det ikke virker..? Ja det spørger jeg jo også om!

Et sted i din BIOS står der noget med 'USB Keyboard', 'USB Legacy Devices'
eller lign., og det skal være slået til for at dit keyboard virker før
Windows er startet op. Du må finde et PS/2 keyboard, så du kan ændre den
indstilling..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-01-06 22:03

> [...]
> Og jeg kan ikke komme i bios og vælge bootrækkefølge, da keyboardet ikke
> virker under opstart, så jeg kan altså ikke trykke Del.

Du skal låne et keyboard med ps2 stik. Så virker det.

Kurt

Fra : Michael Friis

Dato : 22-01-06 01:53

> [...]
> står på, kan jeg høre en kliklyd fra kabinettet - går ud fra det er
> harddisken - en kliklyd ca. hvert sekund.

Prøv at se i logbogen
Kontrolpanel - administration - logbog - system
Der er sikkert en laaaang liste med en masse røde krydser.

Fra : ----PS

Dato : 22-01-06 11:00

> Prøv at se i logbogen
> Kontrolpanel - administration - logbog - system
> Der er sikkert en laaaang liste med en masse røde krydser.

hov hov, ja det skal jeg lige love for. Og teksten angiver at
"enheden/device/harddisk0/D havde en fejlbehæftet blok."
Det siger den hele vejen ned på næsten alle de røde krydser.
En fejlbehæftet blok...er det noget, jeg kan gøre noget ved? Og hvilken
harddisk er det? Det er vel den med windows på, altså min systemharddisk,
ikke? For det er da her, jeg oplever problemet. Og ikke på drev D som er min
backup harddisk (hvis der er det den antyder med "0/D"..?
psørensen

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 22-01-06 11:45

> [...]
> ikke? For det er da her, jeg oplever problemet. Og ikke på drev D som er
> min backup harddisk (hvis der er det den antyder med "0/D"..?

Prøv som det første at køre en fuldstændig chekdisk, det hjalp en hel del på
min datters da hun havde samme problem. HD'en blev ca. et halvt år efter
degraderet til slaveenhed da hun fik ny harddisk. men den kører da endnu.

--
/Torben

Fra : ----PS

Dato : 22-01-06 13:43

> Prøv som det første at køre en fuldstændig chekdisk,

Jeg har lige kørt "powermax" programmet fra Maxtor, og den sagde klart
"harddisk failure" el.lign, og gav mig en diagnostic code, som jeg åbenbart
skal give videre til maxtor.
Ved ikke hvorfor, for disken er et par år gammel, og der er vel ikke garanti
længere? Så mon ikke det bare er at købe en ny, og så-som foreslået -lade
den køre som slave, så længe den kan?
psørensen

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 22-01-06 14:02

> [...]
> garanti længere? Så mon ikke det bare er at købe en ny, og så-som
> foreslået -lade den køre som slave, så længe den kan?

Jeg mener der skulle være 3 års garanti på dem, prøv at søge på deres hjemme
side om der stadig er garanti. Indtast serienummer så kan du få at vide om
der stadig er garanti, i så falfd kan du oprette en RMA og i løbet af en uge
har du en ny harddisk (har prøvet det et par gange med succes).

--
/Torben

Fra : ----PS

Dato : 22-01-06 14:11

> [...]
> af en uge har du en ny harddisk (har prøvet det et par gange med succes).

Det har du sørme ret i. Garantien udløber efteråret 2007, så jeg er igang
med proceduren. Ser ud til at der fremsendes ny fra Sverige.
Tak for hjælpen
Psørensen

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 22-01-06 19:28

> Det har du sørme ret i. Garantien udløber efteråret 2007, så jeg er igang
> med proceduren. Ser ud til at der fremsendes ny fra Sverige.
> Tak for hjælpen
> Psørensen

Altid rart at kunne hjælpe, dér kommer nyhedsgrupper virkelig til deres ret

--
/Torben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-01-06 21:48

> [...]

> Det har du sørme ret i. Garantien udløber efteråret 2007, så jeg er igang
> med proceduren. Ser ud til at der fremsendes ny fra Sverige.

Det undrer mig lidt. De sidste par harddiske jeg har sendt til Maxtor, er
sendt til Irland, og jeg fik lige en hjem den anden dag, og den kom fra
Holland, selvom reklamationen var sendt til Irland.
Men deres rma fungerer upåklageligt.
Bemærk, at de stiller bestemte krav om indpakning, og at jumperen skal sidde
som cs.

Kurt