Valg af bundkort og kabinet til mini-PC (E~
Fra : Christian Larsen

Dato : 20-01-06 09:35

Hej gruppe

Jeg skal anskaffe mig en mini-PC, og jeg har set mig lun på VIA EPIA SP
13000 som bundkort. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogen af jer har
erfaring med dets lydniveau. Det skulle efter sigende være 25 dB. Er det
meget, hvis den skal stå tændt altid?

Alternativt kan jeg bruge VIA EPIA SP 8000E (Fanless), men hvor meget
ydelse mister jeg ved det?

Som kabinet har jeg kigget på Travla C158 Mini-ITX Case. Det fås i tre
versioner: 60W, 90W og 120W. Hvad skal jeg vælge, når det skal trække
bundkortet, en DVD-brænder, en 200GB 3.5" harddisk, og måske et-to PCI-kort
(TV-tuner, WLAN el.lign.)?

Håber at høre fra jer.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : JK

Dato : 20-01-06 12:36

On 20 Jan 2006 08:35:19 GMT, Christian Larsen
<contact@nospam.dword.dk> wrote:

> [...]
>erfaring med dets lydniveau. Det skulle efter sigende være 25 dB. Er det

Har prøvet epia sp 10000. Den larmede ikke ret meget. Den gik retur
til shg, da jeg blev skuffet over grafikken: 16:9 kunne ikke
indstilles. Det er specielt med det bundkort, idet grafikopløsning
indstilles i bios, og man rebooter. Jeg mailede til via, og fik også
en beta-bios fra dem, men for sent.

Via Eden kommer ellers med 1.5 GHz for 7,5 watt !
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=11168

måske værd at vente på.

>Alternativt kan jeg bruge VIA EPIA SP 8000E (Fanless), men hvor meget
>ydelse mister jeg ved det?

Det tror jeg ialfald er for svagt til en htpc. Men som
digitalbilledfremviser kan det vel bruges. Har selv sådan en flex-atx
m. 1.1 GHz P3.
Har ikke prøvet den endnu m. tv-kort.

> [...]
>versioner: 60W, 90W og 120W. Hvad skal jeg vælge, når det skal trække
>bundkortet, en DVD-brænder, en 200GB 3.5" harddisk, og måske et-to PCI-kort

Ville vælge det 120W. Du skal vist bruge en speciel smal dvd-brænder,
men det fås også (bærbart design).

Hvorfor ikke overveje en mini-mac ? den mangler måske tv-tuner ?

mvh

John

Fra : Christian Larsen

Dato : 20-01-06 13:30

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in

Hej John

Tak for svaret.

> Har prøvet epia sp 10000. Den larmede ikke ret meget.

Ok, det lyder godt.

> [...]
> grafikopløsning indstilles i bios, og man rebooter. Jeg mailede til
> via, og fik også en beta-bios fra dem, men for sent.

Det er ikke afgørende med 16:9, men betyder det, at en bios-opdatering
måske kan fikse det?

> Via Eden kommer ellers med 1.5 GHz for 7,5 watt !
> http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=11168
>
> måske værd at vente på.

Det kommer an på hvor længe, og prisen er vel også højere. Men tak for
tippet, kigger lige lidt på det. Har du en idé om, hvornår det kan
købes?

> Det tror jeg ialfald er for svagt til en htpc. Men som
> digitalbilledfremviser kan det vel bruges. Har selv sådan en flex-atx
> m. 1.1 GHz P3.
> Har ikke prøvet den endnu m. tv-kort.

Allright, jeg kom i tanker om, at min harddisk sikkert larmer mere end
bundkortet alligevel, og den vil jeg ikke skifte ud i første omgang, så
jeg nupper nok det 'hurtige' bundkort.

> Ville vælge det 120W. Du skal vist bruge en speciel smal dvd-brænder,
> men det fås også (bærbart design).

Ok, det var også mit bud. Ja, det skal være et slimline-drev.

> Hvorfor ikke overveje en mini-mac ? den mangler måske tv-tuner ?

Mest fordi jeg er pc-mand, og det er planen at jeg skal køre noget
Linux på den. Den får nok flere opgaver, så jeg holder mig til pc. :)

Venlig hilsen
Christian

Fra : Christian Larsen

Dato : 21-01-06 10:06

Den Fri, 20 Jan 2006 08:35:19 +0000. skrev Christian Larsen:

> Hej gruppe

[SNIP]

> [...]
> versioner: 60W, 90W og 120W. Hvad skal jeg vælge, når det skal trække
> bundkortet, en DVD-brænder, en 200GB 3.5" harddisk, og måske et-to PCI-kort

Er der nogen der ved, om den eksterne strømforsyning (AC->DC) følger med
til kabinettet? Jeg synes ikke jeg har kunnet finde et præcist svar nogen
steder.

På Travla's produktside,
http://206.14.132.88/products/Travla/c158/C158-120W.html, står det under
specifications. Betyder det, at den er inkluderet, eller bare at man skal
have en af den type og størrelse?

Hvis ikke den er inkluderet, hvor kan jeg så købe en, der passer?

Fra : Christian Larsen

Dato : 21-01-06 10:23

Den Sat, 21 Jan 2006 10:05:45 +0100. skrev Christian Larsen:

> [...]
> til kabinettet? Jeg synes ikke jeg har kunnet finde et præcist svar nogen

Ok, fandt et review her:

http://www.epiacenter.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=68

Det ser ud til, at den er inkluderet. :)

Venlig hilsen
Christian