2x512MB ram installeret på GAMMELT MB.. ku~
Fra : Sørensen

Dato : 16-01-06 22:41

Hej!

Jeg er ved at samle en PC til min lillebror ud fra nogle gamle komponenter,
herunder et bundkort der før kørte PII, men nu er opgraderet til en PIII-600
Mhz. Herpå har jeg installeret 2 x 512MB PC133 SDRAM-moduler - MEN PC'en vil
kun finde 256 MB!?

1. Kan det passe, at bundkortet bare i det hele taget ikke kan bruge mere
RAM end dette?
2. Eller fungerer lige netop disse RAM-blokke ikkemed det MB?
3. Eller kan jeg mon opgradere BIOS?

Info:
- BIOS er nok fra Award Software, og hedder "05/10/99-i440ZX-P2-99" hvis det
siger jer noget!
- Bundkortet hedder vist enten "ASUS P2-99 ACPI BIOS Revision 1009.A" (=
Mainboard) eller "Intel Corporation 82443BX/ZX 440BX/ZX CPU to PCI Bridge
(AGP Implemented)" (= Chipset 1) i flg. SiSoftwares Sandra-program.
Front Side Bus Speed : 1x 100MHz (100MHz data rate)
Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 100MHz / 1x 100MHz
Width : 64-bit

RAM'en er på 512MB, og SiSoft Sandra kan faktisk godt se det, selvom der kun
er 128MB til rådighed i hver "bank":
Extended Information : MS3812UPS-T44A3
Type : 512MB SDRAM
Technology : 16x(64Mx4)
Speed : PC133U 3-3-3-5

På forhånd MANGE tak for alle råd og tips!

VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"I tried sniffing coke once, but the ice cubes stuck in my nose"

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-01-06 22:52

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> crashed Echelon writing

> 1. Kan det passe, at bundkortet bare i det hele taget ikke kan bruge
> mere RAM end dette?

High density eller low density ram? (andre kalder det double sided og
single sided ram)

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-06 23:16

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> wrote:

> [...]
>kun finde 256 MB!?
>
>1. Kan det passe, at bundkortet bare i det hele taget ikke kan bruge mere

Hvis jeg forstår dig ret har du installeret 1024 MB, men du kan kun 'se'
256 MB..

Det skyldes dit bundkort understøtter dobbelt-sidige SD-RAM moduler op
til 256 MB, men du har købt enkelt-sidige 512 MB moduler.

Du kommer til at bytte modulerne til 256 MB dobbelt-sidig RAM....

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-06 23:27

Sørensen wrote:
> 1. Kan det passe, at bundkortet bare i det hele taget ikke kan bruge
> mere RAM end dette?

Ja - det kan godt passe - en af mine tidligere PC'er ville kun godtage 128
mb i hver klods.

Og samtidig var den lidt sær med enkeltsidet ram, der kun blev genkendt med
den halve størrelse af, hvad den egentlig var - men ellers virkede OK.

> 3. Eller kan jeg mon opgradere BIOS?

Måske - men jeg ved ikke, om det er nok ?

Jan

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-01-06 18:10

Sørensen wrote:
> [...]
> kun finde 256 MB!?
>
> 1. Kan det passe, at bundkortet bare i det hele taget ikke kan bruge mere
Ja

> 2. Eller fungerer lige netop disse RAM-blokke ikkemed det MB?
Prøv dem i maskiner med tilsvarende chipsets

> 3. Eller kan jeg mon opgradere BIOS?
Tvivler på at det løser noget

> - BIOS er nok fra Award Software, og hedder "05/10/99-i440ZX-P2-99" hvis det
> siger jer noget!
> - Bundkortet hedder vist enten "ASUS P2-99 ACPI BIOS Revision 1009.A"

Dér ligger problemet. Det ser ud til du har et intel 440zx chipset, som
er mindre avanceret end 440bx. og netop BX chipsettet kunne ikke
håndtere mere end 768 MB RAM, og ej heller klodser på over 256 MB

Grunden til at den så finder 256 MB, kan være at 512 modulerne er
segmenteret i flere banks, lad os sige 32 banks á 16 MB
Men dit chipset kan kun se 8 banks pr modul, dvs. 8x16=128 MB pr modul.

Ovenstående tal er 100% fiktive, men det er nogenlunde princippet i, at
gamle maskiner ofte ser RAM moduler som værende mindre end de er

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-06 23:56

> Dér ligger problemet. Det ser ud til du har et intel 440zx chipset, som er
> mindre avanceret end 440bx. og netop BX chipsettet kunne ikke håndtere
> mere end 768 MB RAM, og ej heller klodser på over 256 MB

Først og fremmest: Tusind tak for input til alle der har givet deres besyv
med!

Dernæst vil jeg høre, om du/I også kan hjælpe med at afgøre, hvilke RAM, som
jeg så skal forsøge at få fat i...?
- Jeg er nemlig kommet it vivl om, hvorvidt man overhovedet KAN få
bundkortet til at acceptere mere end 256MB = 2x128MB - uanset hvilken type
det så er..?

Jeg har nemlig fundet en PDF fra Intel, som vist handler om bundkortet
(http://download.intel.com/design/chipsets/datashts/29065001.pdf)
Heri står der:
.. DRAM type: Extended Data Out (EDO) or Synchronous (SDRAM) DRAM controller
optimized for dual-bank SDRAM organization on a row by row basis
.. Memory Size: 8 MB to 256MB with 4 memory rows (two DIMMs)
.. Addressing Type: Symmetrical and Asymmetrical addressing
.. Memory Modules supported: Single and double density 3.3V DIMMs
.. DRAM device technology: 16 Mbit and 64 Mbit
.. DRAM Speeds: 60 ns for EDO and 100/66 MHz for synchronous memory (SDRAM).
[...]
og:
Integrated DRAM controller
- 8 to 256Mbytes
- Supports 2 double-sided DIMMs (4 rows memory)

På forhånd mange tak (igen)!

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-01-06 23:26

> Integrated DRAM controller
> - 8 to 256Mbytes
> - Supports 2 double-sided DIMMs (4 rows memory)

Lyder ikke usandsynligt at ZX chipsettet kun understøtter 256 MB, intels
i810 og i815 chipsets som kom et par år senere, understøttede kun 512
MB RAM...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Hans

Dato : 18-01-06 23:42

Esben von Buchwald wrote:

> Lyder ikke usandsynligt at ZX chipsettet kun understøtter 256 MB,
> intels i810 og i815 chipsets som kom et par år senere, understøttede
> kun 512 MB RAM...

Ganske rigtigt kun understøttelse af 256 MB:
http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/reviews/171/3/

Hans

Fra : Sørensen

Dato : 19-01-06 08:20

> Ganske rigtigt kun understøttelse af 256 MB:
> http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/reviews/171/3/

Mange tak til jer begge for informationen/vejledningen til jer begge!

Så må jeg jo indse kendsgerningerne og nøjes med 256MB... Til gengæld har
jeg så fået fat i en gl. IBM, der vist har BX-bundkortet i stedet, så kan
jeg da bruge den som grundlag til at samle en maskine - så den da få 384MB
hvis jeg kan skaffe en ekstra 128MB-klods igen.. så den lige kan trække XP
ordentligt.

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 19-01-06 08:48

> [...]
> hvis jeg kan skaffe en ekstra 128MB-klods igen.. så den lige kan trække XP

Det undrer mig egentlig meget, at ZX-bundkortet godt kan læse
512MB-stængerne (og så bare bruge de 128MB), mens BX-bundkortet fra IBM'en
(med 3 slots) viser sig slet ikke at ville starte, hvis en af
512MB-stængerne sidder deri - der er simpelthen bare helt sort skærm..
- Dog er der måske et eller andet BIOS-pjat med den, for den bliver med at
sige noget med en fejl i opsætningen hver gang man bare genstarter
almindeligt, - hvor man så selv skal vælge om man vil afbryde opsætningen
eller fortsætte (og fortsætter man kommer man ind i BIOS-opsætningen).. Så
det kan måske være noget af forklaringen..

MVH Sørensen