Hvorfor kan WinXP ikke se den sidste GB RA~
Fra : Martin K. R.

Dato : 16-01-06 12:35

Jeg har installeret 4GB RAM i en nybygget PC. Det skulle være det maksimale
som WinXP (32-bit) kan udnytte (2GB til kernen og 2GB til applikationer).

Når PC'en bootes melder BIOS korrekt 4GB RAM, men i WinXP siger 'System' (i
kontrolpanelet) kun 3GB.

How come?

Martin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-01-06 18:26

Martin K. R. wrote:
> [...]
>
> Når PC'en bootes melder BIOS korrekt 4GB RAM, men i WinXP siger 'System' (i

For det første er det pænt svært at hjælpe dig, når du INTET skriver om
dit system, ud over RAM mængden.

Ud over det, mener jeg at have læst, at de fleste nyere
desktop-motherboards ikke kan finde ud af at håndtere mere end 3.x GB
RAM, kan dog ikke huske hvorfor, eller om dette er blevet lavet om
sidenhen...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-01-06 18:30

"Esben von Buchwald" <use-net@amokk.spam-DANMARK> wrote in message

> For det første er det pænt svært at hjælpe dig, når du INTET skriver om
> dit system, ud over RAM mængden.

Jamen, jeg uddyber skam gerne, hvis jeg bare vidste med hvad...
Jeg troede ikke det afhang af andre ting.

> Ud over det, mener jeg at have læst, at de fleste nyere
> desktop-motherboards ikke kan finde ud af at håndtere mere end 3.x GB RAM,
> kan dog ikke huske hvorfor, eller om dette er blevet lavet om sidenhen...

OK, det er der jo så ikke så meget at gøre noget ved. Takker...

Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-06 18:27

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Når PC'en bootes melder BIOS korrekt 4GB RAM, men i WinXP siger 'System' (i

Sandsynligvis fordi hardwaren på bundkortet reserverer området over 3Gb
til eget brug...

Og det kan du næppe gøre noget ved det

<mlr>

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-01-06 18:31

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Sandsynligvis fordi hardwaren på bundkortet reserverer området over 3Gb
> til eget brug...
>
> Og det kan du næppe gøre noget ved det

Det har du ret i. Tak for svaret.

Martin