uforståelige pentiumbetegnelser
Fra : lillekurt

Dato : 12-01-06 20:50

Skulle til at bestille en Dell centrino bærbar

Jeg kan vælge mellem Pentium
M740 1,73GHz
M750 1,86 GHz for 1000kr mere
M760 2 GHz for 2300kr mere.

Er det ikke nogle voldsomme prisforskelle? De har alle samme L2CACHE og fsb.
Gemmer der sig noget spændende i det der. Eller er det bare for at få nørder
til at betale overpris ???

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-01-06 22:09

> [...]
> og fsb. Gemmer der sig noget spændende i det der. Eller er det bare
> for at få nørder til at betale overpris ???

Det lyder lidt ekstremt, for så store er prisforskellene da ikke på
edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=35&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=275&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal31280=178681&Direction11=2&Sorted11=&Submit.x=32&Submit.y=2&Equal7=&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=

Måske gemmer der sig også forskellige køleløsninger bag prisen fra Dell
tilpasset de forskellige processorer? Så løber det hurtigt op.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 12-01-06 22:13

Tror bare det er dell der vil have ekstra penge i kassen fra nørder!

Fra : Esben

Dato : 13-01-06 00:32

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Måske gemmer der sig også forskellige køleløsninger bag prisen fra Dell
> tilpasset de forskellige processorer? Så løber det hurtigt op.

Det kan være mange ting. Det kan også være at Dell har et stort lager af
M740 og derfor vil af med dem først.

--
Esben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-01-06 01:13

> Det kan være mange ting. Det kan også være at Dell har et stort lager
> af M740 og derfor vil af med dem først.

Så vidt jeg ved, så kører Dell ikke rigtigt med lager, så det tror jeg ikke
det er..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Esben

Dato : 13-01-06 09:32

> Så vidt jeg ved, så kører Dell ikke rigtigt med lager, så det tror jeg
> ikke det er..

Selvfølgelig har de et lager, ligesom de sikkert forpligter sig til at købe
et vist antal cpu'er af en given type. De sender ikke en mand i byen hver
gang de skal bruge en cpu eller en anden stump.

--
Esben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-01-06 10:46

"Esben" <esben@gruf.LAND> writes:

> [...]
> et vist antal cpu'er af en given type. De sender ikke en mand i byen hver
> gang de skal bruge en cpu eller en anden stump.

Dell er ret dygtige til ikke have have noget lager selv (læs: har
minimalt lager). Deres hovedlager hedder "Intel".

Det er bl.a. derfor at de er gode til at tjene penge - de har
strømlinet processen fra leverandører til kunden meget hårdt.

Faktisk har Dell stort set outsourcet hvadsomhelst, inkl udviklingen
og produktionen af computerne til Taiwan.

Kai

Fra : Esben

Dato : 13-01-06 17:57

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Dell er ret dygtige til ikke have have noget lager selv (læs: har
> minimalt lager). Deres hovedlager hedder "Intel".

Nej, men derfor kan de godt have forpligtet sig til at aftage et vist antal
enheder - og det MÅ de have gjort for at kunne ramme de priser de har på low
end stationære og bærbare. Og de er nødt til selv at have et vist lager, for
ikke at løbe ind i tømte lagre hos leverandørerne.

> Det er bl.a. derfor at de er gode til at tjene penge - de har
> strømlinet processen fra leverandører til kunden meget hårdt.

Så gode er de heller ikke. Fx faldt deres indtjening med 28% i q3 sidste år.

> Faktisk har Dell stort set outsourcet hvadsomhelst, inkl udviklingen
> og produktionen af computerne til Taiwan.

Det var måske unikt for 10-15 år siden, men i dag har set alle andre større
producenter også outsourcet produktion og udvikling.

--
Esben