Hvilket Grafikkort m. 512 MB. min pci Expr~
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 12-01-06 17:22

Hej gruppe.

Jeg har foreløbig valgt følgende dele til en ny pc.

AMD Athlon X2 3800+
ASUS A8N-SLI Premium
Kingston ValueRAM 2*1 GB

Spørgsmålet er nu, hvilket grafikkort skal jeg vælge? Bundkortet hedder
A8N-SLI/Premium, nVidia nForce4, er det så bedst med et nVidia kort, eller
kan ATI også bruges? Jeg vil helst have 512 MB RAM, hvis ellers de andre
dele passer dertil?

Hvilket mærke skal jeg gå efter? Jeg har et Saphire ATI Radeon 9800 PRO nu
(128 mb), og har været godt tilfreds med det, men er åben for forslag.

Hvad er forskellen på Express og x16 Express?

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-01-06 17:35

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> crashed Echelon writing

> [...]
> hedder A8N-SLI/Premium, nVidia nForce4, er det så bedst med et nVidia
> kort, eller kan ATI også bruges? Jeg vil helst have 512 MB RAM, hvis

Hvad skal du bruge maskinen til?

Forventer du at skulle anvende SLI, for så er ATi kort udelukket.

> Hvilket mærke skal jeg gå efter? Jeg har et Saphire ATI Radeon 9800
> PRO nu (128 mb), og har været godt tilfreds med det, men er åben for
> forslag.

Kommer an på hvad du vægter efter, pris, støj, OC osv.

> Hvad er forskellen på Express og x16 Express?

Hastigheden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-01-06 17:35

Christian M. Nielsen wrote:
> AMD Athlon X2 3800+
> ASUS A8N-SLI Premium
> Kingston ValueRAM 2*1 GB
>
> Spørgsmålet er nu, hvilket grafikkort skal jeg vælge?

Hvad skal det bruges til?
Spil?

> Hvilket mærke skal jeg gå efter? Jeg har et Saphire ATI Radeon
> 9800 PRO nu (128 mb), og har været godt tilfreds med det, men
> er åben for forslag.

Mærket betyder knap så meget og RAM ligeså, men læs selv mere fx
www.tomshardware.com. De har fx en test af diverse PCI-Express
16x grafikkort her:
http://www.tomshardware.com/2005/12/02/vga_charts_viii/page5.html

Hvis det er til spil, så vill jeg nok gå efter et Geforce 6800
eller 6800 GT.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 12-01-06 20:37

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal det bruges til?
> Spil?

Ja, bland andet.

> Hvis det er til spil, så vill jeg nok gå efter et Geforce 6800 eller 6800
> GT.

Jeg tror det bliver et 7800 GTX, da det er et af de eneste jeg kan finde med
512 MB RAM. Er det overkill i forhold til de andre dele? Kan de levere de
data som kortet skal bruge, eller vil det kun køre på halv kraft? Der er
måske ikke så mange spil i dag der kræver 512 MB, men det er der nok inden
jeg agter at skifte pc'en ud igen. (Til den tid er der sikkert ikke flere
tilbage med kun 512 MB)
Det er bare surt at det koster 5500,-

PS: Jeg har ingen planer om at bruge SLI, så alternativer til 7800 er
velkomne (om end der ikke er så mange med 512 MB RAM)

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-01-06 13:08

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> wrote in message

> [...]
>
> Ja, bland andet.

> Jeg tror det bliver et 7800 GTX, da det er et af de eneste jeg kan finde

Der findes andre

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=15&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal100=&Direction97=2&Sorted97=536870912&Equal31282=&Direction102=2&Sorted102=&Direction743=2&Sorted743=&Direction937=2&Sorted937=&Direction27034=2&Sorted27034=&Direction671=2&Sorted671=&Equal31283=&True1912=&Trueval1912=28196&True28869=&Trueval28869=117616&True1914=&Trueval1914=28199&True26090=&Trueval26090=98064&True1910=&Trueval1910=28191&Submit.x=22&Submit.y=12

Ved ikke om linket virker uden at man skal klippe klistre, men jeg har bare
søgt på edbpriser efter 512mb under grafikkort.
Stort set alle er til PCI-E

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-01-06 12:01

Christian M. Nielsen wrote:

> Jeg tror det bliver et 7800 GTX, da det er et af de eneste jeg
> kan finde med 512 MB RAM. Det er bare surt at det koster 5500,-

I min verden, er det at smid penge lige ud af vinduet, men jeg
spiller heller ikke selv. Jeg ville til hver en tid købe et kort
til max 2k og så om et par år udskifte dette igen.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 13-01-06 12:00

RAM-mængden er ikke så vigtig (endnu), det er chippen der tæller, fx
kan man tilsyneladende få et 512MB-kort for 839kr - det skal man IKKE.
Dog skal du nok ikke gå under 256MB hvis du ønsker lidt
fremtidssikring.

Efter sigende er GTX-512 på vej ud af markedet fordi der kommer endnu
hurtigere om ikke så lang tid. Det er det evindelige dilemma ;->
http://www.theinquirer.net/?article=28953
Der er ifølge EDBpriser nogle dages levering på GTX-512, men om de
faktisk KAN leveres må vise sig.

Men brug en kombination af hardware-test som ovennævnte VGA-charts og
www.edbpriser.dk til at finde ud af hvor netop DIT kompromis mellem
pris og ydelse ligger. Foreløbig er det den kvalitet (opløsning,
detaljer mv) du ønsker i dine favoritspil der afgør hvad dine krav
til ydelse er.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-01-06 16:54

On Thu, 12 Jan 2006 17:22:10 +0100, Christian M. Nielsen
<look.for.it@my.webpage> wrote:

> [...]
> (128 mb), og har været godt tilfreds med det, men er åben for forslag.
>
> Hvad er forskellen på Express og x16 Express?

Hej
Det er imo overkill at gå efter et 512mb kort i dag. Med den konfig du
stiller op ville jeg i stedet "nøjes" med et 7800gt med 256mb og i stedet
bruge lidt mere på en hurtigere cpu. F.eks. en +4400 hvis det skal være X2
.. Eller en FX cpu.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"