Hvilken type bundkort og ram skal jeg vælg~
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 09-01-06 17:12

Hej gruppe.

Jeg e ved at se på dele til ny pc. Jeg har tidligere spurgt omkring CPU og
er næsten sikker på at det bliver AMD Athlon X2 3800+

Spørgsmålet er nu omkring bundkort og RAM type. Det er planen at
fremtidssikre pc'en lidt, så hellere give lidt mere og så ikke være nødt til
at skulle skifte delene ud allerede inden for 2 år.

Bundkort: Hvor hurtig skal FSB som minimum være?
Jeg har overvejet ASUS A8N-SLI Premium, da det skulle være med en lydløs
chipset køler. Der står
Hukommelsesteknologi: DDR SDRAM, kan jeg så ikke bruge DDRII SDRAM ?
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=148050

Hvilken type ram skal jeg vælge?

Jeg har overvejet
Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-5300CL 5 / 667 MHz
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140324

ELLER
Kingston ValueRAM 2 x 1024 MB
2 x 1024 MB (2048 MB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-5400CL 5 / 667 MHz
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138806

Hvad er forskellen på 5300 og 5400?
Bør jeg vælge noget helt andet da rammen måske ikke passer sammen med
cpu/bundkort? Hvis ja, hvilke?

Alle råd og overvejelser er velkomne.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 09-01-06 18:12

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er forskellen på 5300 og 5400?
> Bør jeg vælge noget helt andet da rammen måske ikke passer sammen med

Du skal brug DDR400 (PC3200) Ram - DDRII Ram passer ikke.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 10-01-06 21:13

"Karl Erik Nielsen" <roedemor@nospam.gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal brug DDR400 (PC3200) Ram - DDRII Ram passer ikke.

Er DDRII bedre end DDR400? Hvis ja, er det så bedre at vælge en Intel
processor frem for AMD Athlon X2 3800+ , eller er forskellen så lille? Jeg
har ikke kunnet finde noget på google om en sammenligning, men det er
sikkert mig der ikke har ledt ordentligt?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-06 08:16

Christian M. Nielsen wrote:
> Er DDRII bedre end DDR400? Hvis ja, er det så bedre at vælge en Intel
> processor frem for AMD Athlon X2 3800+ , eller er forskellen så lille? Jeg

Hvis RAM-båndbredde er alt man skal bruge er det måske bedre at
vælge Intel, men RAM-båndbredde er sjældent alt det man har brug for.

AMD's processorer har mere brug for god latency end de har for
båndbredde, CL3 er fx. bedre end CL5, og CL2 er endnu bedre :)

Generelt er AMD X2 de bedste/hurtigste dualcore cpuer pt.

Hvis man vil have DDR2 sammen med AMD kan man vente et par måneder på deres
nye AM2-socket, der vil erstatte Socket 939.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : JK

Dato : 11-01-06 09:10

On Tue, 10 Jan 2006 21:13:11 +0100, "Christian M. Nielsen"
<look.for.it@my.webpage> wrote:

> [...]
>har ikke kunnet finde noget på google om en sammenligning, men det er
>sikkert mig der ikke har ledt ordentligt?

AMD hopper snart på DDRll vognen. Men det bliver først med chipsets
for deres næste socket, M2. Men deres CPU'er anderledes konstrueret
end Intels, og man kan ikke direkte sammenligne. Har læst, at AMD ikke
umiddelbart får nogen gavn af DDRll, måske i vild OC.

Jeg synes, at du skal vælge en X2 3800+ og det asus bundkort.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 11-01-06 10:43
Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-06 13:45

JK wrote:
> [...]
> end Intels, og man kan ikke direkte sammenligne. Har læst, at AMD ikke
> umiddelbart får nogen gavn af DDRll, måske i vild OC.

Jeg mener det var Anandtech der skrev at det formodentligt passer
meget godt med at DDRII bliver tilgængeligt med ordentlige latencies
ca. samtidlig med at AM2-socket bliver introduceret.

M2 har skiftet navn til AM2.

http://www.theinquirer.net/?article=28367

// Hans

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 11-01-06 19:13

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har læst, at AMD ikke
> umiddelbart får nogen gavn af DDRll, måske i vild OC.

I den artikelserie du selv henviser til står der :

1. Patience is a virtue.
If you're looking for optimum performance, don't buy anything until the
second half of 2006 when Socket M2 -- or whatever it's eventually called --
debuts. The DDR2 support should offer a dramatic performance increase. If
you're an Athlon 64 FX devotee, you should cross your fingers and hope that
AMD releases an M2-based FX CPU toward the end of the year.

http://makeashorterlink.com/?P32C1237C

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 11-01-06 14:16

Anandtech mener at Socket939 er på vej ud, sådan at der ikke kommer
nye CPUer til 939 end dem der allerede findes.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2668
FX-60 skulle være den sidste, og det er en "fremtidssikring" som er
næsten ligeså begrænset som Intels. Det er jeg lidt utilfreds med;
der er vist ikke tekniske grunde til at stoppe her, men
upgrade-markedet er måske for tyndt at producere til.
Det ville være rart at få et godt bundkort med en middel CPU nu, og
så sætte en hurtigere i billigt om et år eller 2.
Men det kan jo være at udbud og efterspørgsel på brugtmarkedet
passer godt sammen til den tid.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 11-01-06 19:27

Hej igen.

Efter at have fået vejledning til at se efter den rette type ram, har jeg
set lidt efter hvad der er på markedet. Jeg vil helst have noget fra et
mærke som er anerkendt. Jeg har valgt 2 mærker ud (der er sikkert flere og
gode råd er meget velkomne). Dem jeg har valgt er Corsair og Kingston. Fra
dem har jeg valgt en pakke med 2*1 GB moduler. (2 fra hver), men jeg er
meget i tvivl om hvad forskellen er, samt om de passer til dette? Skal jeg
vælge noget helt andet i stedet?

AMD Athlon X2 3800+
ASUS A8N-SLI Premium

http://makeashorterlink.com/?L17C2137C

PS: Hvorfor er der så stor prisforskel?

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-01-06 21:36

Christian M. Nielsen wrote:
> PS: Hvorfor er der så stor prisforskel?

Nu er det ikke specificeret for alle 4 modeller, men jeg gætter på de to
value RAM er CL3, de andre er CL2.

Hvis du vil have mest ydelse for pengene, så vælg bare een af de billige.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>