Pladespiller til lydkort - støn - hjælp
Fra : Steffen

Dato : 08-01-06 19:44

Jeg prøver at overspille de gamle vinylplader til PC'en, men lyden bliver
alt for svag gennem line-in indgangen. Gramofonen er det eneste, der er
tilbage af mit gamle Hi-Fi anlæg, så skal jeg købe en ny stereoforstærker
til mellem 1000 og 2000, eller er der en billigere/moderne løsning?
Hilsen
Steffen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-01-06 19:52

Steffen skrev:

>Jeg prøver at overspille de gamle vinylplader til PC'en, men lyden bliver
>alt for svag gennem line-in indgangen.

Du skal nok have fat på en RIAA-forstæerker, hvis du altså har koblet
grammofonen direkte til lydkortet.

Kig f.eks. i dk.marked.privat.radio+hifi hvor der er en NAD PP1 til salg
eller på
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/tilbehoer/pladespillertilbeh/detail/NAD_PP2_RIAA_forforstaerker.htm?id=1917
hvor den nyere NAD PP2 er.
--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Hans

Dato : 08-01-06 19:53

Steffen wrote:
> [...]
> eneste, der er tilbage af mit gamle Hi-Fi anlæg, så skal jeg købe en
> ny stereoforstærker til mellem 1000 og 2000, eller er der en

Prøv hellere i gruppen news:dk.teknik.lyd hvor de sikkert vil anbefale en
billig løsning på en RIAA forforstærker.

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 20:02

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>tilbage af mit gamle Hi-Fi anlæg, så skal jeg købe en ny stereoforstærker
>til mellem 1000 og 2000, eller er der en billigere/moderne løsning?

Terratecs Phono Preamp er svaret på dine bønner....

http://www.midtdata.dk/asp/productchoice.asp?mainundergruppe=lydkort_preamps&goto=productchoice&

Men prisen er desværre også derefter....

<mlr>

Fra : Steffen

Dato : 08-01-06 21:30

Min pladespiller har sådan en tynd ledning, der skulle gå op til
forstærkeren. Den skulle forbinde en såkaldt "GND"-undgang på min
Technics-pladespiller til en "GND"-indgang på forstærkeren. Hvis ikke den
var forbundet, skrattede lyden. Kan denne lille ledning (GND) forbindes til
Terratecs Phono Preamp, eller er det ikke nødvendigt?

Fra : Jim

Dato : 08-01-06 21:39

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var forbundet, skrattede lyden. Kan denne lille ledning (GND) forbindes
> til Terratecs Phono Preamp, eller er det ikke nødvendigt?

Det er afkobling til jord.
GND står for ground.
Jeg anbefaler, at du forbinder den til en jordforbindelse.

Fra : Steffen

Dato : 08-01-06 21:44

Undskyld jeg spørger dumt , men hvordan gøres det rent praktisk?

Fra : Jim

Dato : 08-01-06 23:49

> Undskyld jeg spørger dumt , men hvordan gøres det rent praktisk?

Sørg for det første for, at din netledning til pc'en er med jord.
Dernæst tilslutter du den til et stik med jord.
Hvis du er i tvivl, om det er med jord, så undersøg det, før du tilslutter.
Og monterer du GND-ledningen på pc-chassiet, så har du den bedste
jordforbindelse.

J.

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 08-01-06 21:02

Hejsa
Du er sikker på at der ikke sidder en jumper eller noget på dit bundkort som
skal flyttes alt efter hvad indgangen skal bruges til.

Hvad er det for et lydkort du har ?

Fra : Steffen

Dato : 08-01-06 21:18

Det hedder Realtek AC'97 Audio

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 08-01-06 22:30

Lyder som et der sidder i bundkortet.

Måske du skulle købe et nyt lydkort til 200-300kr, som sikkert er en lille
smule bedre end det du har.

Det er dog ikke sikkert det løser dit problem, men det er da en mulighed, i
forhold til at købe noget til 800-900 kr.

Hygsom
Leo

Fra : Max

Dato : 08-01-06 22:59

Hej Leo

> Det er dog ikke sikkert det løser dit problem, men det er da en
> mulighed, i forhold til at købe noget til 800-900 kr.

Hvorfor læser du ikke spørgsmålet, det har intet med lydkortet at
gøre, det har med en manglende RIAA forstærker at gøre.

Mvh Max

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 09-01-06 01:13

Vi det sige der er indbygget en RIAA forstærker i min gamle båndoptager, som
jeg har overført gamle indspillinger med. ?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 09-01-06 01:38

www.mamegames.dk skrev:

>Vi det sige der er indbygget en RIAA forstærker i min gamle båndoptager,
>som
>jeg har overført gamle indspillinger med. ?

Sikkert ikke, det er ikke noget der bruges til båndoptagere, kun til
pladespillere.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 21:44

> [...]
> tilbage af mit gamle Hi-Fi anlæg, så skal jeg købe en ny stereoforstærker
> til mellem 1000 og 2000, eller er der en billigere/moderne løsning?

Hej
Hvis du er til "samle selv" har Brinck et byggesæt :
Br355a til 164,-
http://www.brinck.dk/

Hilsen
Michael

Fra : Steffen

Dato : 08-01-06 23:07

Ups. Undskyld jeg fik sendt meddelelsen privat til dig! Jeg prøver igen:
Jeg tror, jeg vil have den Terratecs Phono Preamp. Undskyld jeg spørger
dumt, men hvordan forbindes pladespilleren til jordforbindelse?

Fra : Max

Dato : 08-01-06 23:26

Hej Steffen

> spørger dumt, men hvordan forbindes pladespilleren til
> jordforbindelse?

Ofte er det slet ikke nødvendig da den samme fornindelse
er ført i kablerne, men ellers bruger du bare en af de skruer
der er på dit PC kabinet som jord.

Mvh Max

Fra : Jim

Dato : 08-01-06 23:38

> Hej Steffen

> Ofte er det slet ikke nødvendig da den samme fornindelse
> er ført i kablerne, men ellers bruger du bare en af de skruer
> der er på dit PC kabinet som jord.

Men kun hvis chassiet er jordet.

J.

Fra : Steffen

Dato : 09-01-06 08:58

Hvordan ser jeg om chassiet er jordet?

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 11:07

> Hvordan ser jeg om chassiet er jordet?

Hvis det er din pc, du omtaler, så kan du anvende et ohm-meter og helst måle
0 ohm til en jordforbindelse på stikket.

J.

Fra : Jim

Dato : 08-01-06 23:37

> Ups. Undskyld jeg fik sendt meddelelsen privat til dig! Jeg prøver igen:
> Jeg tror, jeg vil have den Terratecs Phono Preamp. Undskyld jeg spørger
> dumt, men hvordan forbindes pladespilleren til jordforbindelse?

Tja, hvis chassiet på din computer er jordet, så kan du montere den fast
der.

J.

Fra : Pipeline

Dato : 09-01-06 08:56

> [...]
> tilbage af mit gamle Hi-Fi anlæg, så skal jeg købe en ny stereoforstærker
> til mellem 1000 og 2000, eller er der en billigere/moderne løsning?

Jeg fandt min gamle forstærker i kælderen, hvor der er phono indgang. Satte
grammofonen til forstærkeren, line out fra forstærkeren til line in på
lydkortet og vupti, en perfekt forbindelse. GND-ledningen satte jeg bare på
cassiet på forstærkeren (som ikke var jordet).
MVH
Pipeline

Fra : Jim

Dato : 09-01-06 11:05

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på lydkortet og vupti, en perfekt forbindelse. GND-ledningen satte jeg
> bare på cassiet på forstærkeren (som ikke var jordet).

Nogle forstærkere skaber et virtuelt stel på chassiet, så det virker også.