Router ??
Fra : Jim

Dato : 07-01-06 02:37

Hej NG,

Jeg ku godt tænke mig en Router, sådan til lidt datasikkerhed

Har hørt at LinkSys sku være godt, men det er lidt af en fremmed planet for
mig.

Hvad er godt ??

Ønsker:
4 porte er rigeligt (har kun 2 computere).
Absolut IKKE trådløs.
Jo mere den kan lukke for, jo bedre.

Håber i kan hjælpe mig...

Fra : Søren Nielsen

Dato : 07-01-06 07:34

Jim wrote:

> Ønsker:
> 4 porte er rigeligt (har kun 2 computere).
> Absolut IKKE trådløs.
> Jo mere den kan lukke for, jo bedre.
>
> Håber i kan hjælpe mig...

Jeg kan alligevel ikke lade være med at slå et slag for denne Linksys -
selvom den er trådløs: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516. Hvis
ikke du vil bruge den trådløse del, så kan den nemt deaktiveres, ligesom der
er et hav af indstillingsmuligheder i konfigurationen. Når prisforskellen
mellem en alm. router og en trådløs er så lille, så mener jeg, at man ligeså
godt kan vælge at få den trådløse del med. Hvis du nu på et senere tidspunkt
beslutter dig for at køre trådløst, så slipper du jo for at finde en ny
router.
Min har kørt de sidste 1,5 døgnet rundt uden problemer overhovedet.
Supergodt købt efter min mening. Indbygget 100Mbit switch.

Søren

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 07-01-06 08:23

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43bf60f8$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Min har kørt de sidste 1,5 døgnet rundt uden problemer overhovedet.
> Supergodt købt efter min mening. Indbygget 100Mbit switch.

Jeg har selv overvejet trådløst netværk!

Men hvordan fungerer det?
Hvor langt kan den række? (10 meter?)
Skal jeg købe nye trådløse netkort? (der er indbygget netkort i mit
bundkort)

mvh
Rune

Fra : Søren Nielsen

Dato : 07-01-06 08:44

Rune Vestergaard wrote:

> Men hvordan fungerer det?

Tja, den fungerer ligesom et kablet netværk - blot trådløst ;) Nej, der er
lidt mere opsætning (sikkerhed, osv), men når først det er sat op, så kører
det præcist ligeså godt og stabilt som et kablet netværk. Brug lidt tid på
at sætte dig ind i hvordan man sikrer det (kryptering, broadcast ID,
firewall, MAC-filter).
Alt dette klares på en grafisk brugerflade (i hvert fald i min Linksys). Det
kræver en trådløs router og at hver PC har et trådløst netkort.

> Hvor langt kan den række? (10 meter?)

Der må jeg blive dig svar skyldig. Min Linksys er vist opgivet til 300m (med
frit udsyn), men i praksis vil det nok være langt mindre pga. betonvægge
osv. Et forsigtigt gæt må være mellem 30 og 50m.

> Skal jeg købe nye trådløse netkort? (der er indbygget netkort i mit
> bundkort)

Ja, hvis ikke du har et trådløst netkort i forvejen, så skal du investere i
et. Men hvis du på placerer routeren ved siden af PC'en, så kan du nøjes med
at bruge kabel til din stationære, idet der er indbygget switch i routeren,
og så lade din bærbare køre trådløst.
Sørg for at de kører med samme hastighed (f.eks 11Mbit eller 54Mbit), hvis
du vil udnytte hastigheden helt. Hvis det bare er til en ADSL-forbindelse,
så er det lidt underordnet, da ADSL-forbindelse så oftest vil sætte
begrænsningen i hastigheden.

Søren