Hvilke PC til netcafe?
Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 06-01-06 02:39

Hej,
vi skal lave en lille netcafe med 6-7 maskiner i en klub for medlemmer,
altså ikke offentlig adgang, men udstyret skal nok blive slidt en del.
De skal bruges til Internet og 3D-spil, især CounterStrike.
Leasing foretrækkes, især hvis man kan udskifte maskinparken efter fx
et år.

Hos Dell, Fujitsu-Siemens og HP ser løsningerne noget dyre og dårlige
ud.
Zitech har en testvinder (AltOmData) der ligner, til væsentligt lavere
pris.
Medions MD8800 kunne være interessant, men den kan vist ikke leases,
og kan være udsolgt.

Jeg forestiller mig noget i retning af dette:
Grafikkort Inno 6800GS 256MB PCIe ; 1.600kr
Bundkort nForce4 SLI 1.400kr
CPU Opteron 146 1.200kr
RAM 2x512MB 800kr
kabinet 500kr
harddisk 500kr
optisk mus, tastatur 300kr
lydkort Audigy 300kr
drev 300kr
WinXPhome 800kr
samling, test 500kr
ialt 8.200kr

Skærme - 17" brugt 100kr, flad 1.800kr

Hvilke andre steder i København leaser/sælger gode spillemaskiner man
kan bygge videre på eller helt udskifte ?

EDBpriser foreslår PrimeTech, Føniks o.a :
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-show.asp?ID=1&Type=4&Processor=AMD+Athlon64+3200%2B+%282000MHz%2C1MB%29&Max=9000&Submit.x=25&Submit.y=11

Har I erfaringer med disse forretninger/maskiner?

Når man har flere maskiner er SLI brugbart, for med kun 3 nye
grafikkort kan ydelsen forbedres væsentligt på alle 6 maskiner.

Fra : Jim

Dato : 06-01-06 11:53

<nejtilspam@sol.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Svar:

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_8825,00.html

Du kan snildt få en bedre Intel efter min mening.
Og de der AMD'er bliver jo frygtelig varme, som du skal af med.
Mon ikke, du kan finde en bedre fuldt færdig hos Dell eller i Bilka?

Og hvis cafèen er privat, hvorfor så ikke lade folk tage deres egen maskine
med?

J.

Fra : Steen Suder

Dato : 06-01-06 18:13

Jim wrote:

<KLIP>

> Og de der AMD'er bliver jo frygtelig varme, som du skal af med.

Du trænger til at opdatere din viden på feltet; idag er det Intel, hvis
processorer bliver frygteligt varme.

Se f.eks.:
<http://users.erols.com/chare/elec.htm>

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Søren Nielsen

Dato : 06-01-06 18:30

Jim wrote:
> Og de der AMD'er bliver jo frygtelig varme, som du skal af med.

Det forholder sig nu helt anderledes.

Søren

Fra : Henning

Dato : 06-01-06 12:44

On 5 Jan 2006 17:38:55 -0800, nejtilspam@sol.dk wrote:

> [...]
>et år.
>
>Hos Dell, Fujitsu-Siemens og HP ser løsningerne noget dyre og dårlige

Kig ikke kun på kassen, kig også på om udstyret kan serviceres og
repareres om et-to år! Det er kedeligt at have syv forskellige
konfigurationer med hensyn til vedligehold, hold dig til een samlet
leverandør. Køb evt. en total-forsikring, som også dækker når
medlemmerne hælder cola i maskinerne.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 06-01-06 13:00

Dell XPS600 til 14.500kr har kun 6600-grafik og en 3GHz P4, som yder
det samme som en Opteron 146, men P4 (89W) varmer væsentligt mere end
Opteron (67W). Så nej, medmindre I "snildt" kan finde nogen jeg ikke
kan?

Hvad mente du med AMD-linket ?

Kun få har en passende maskine, og det for bøvlet at tage den med
frem og tilbage. Maskinerne skal være fast på stedet. Det det drejer
sig om er at finde ud hvilke maskiner det skal være.
Det betyder en del at det er maskiner som et større firma har volumen
og ekspertise nok til at sammensætte og optimere korrekt, og som kan
tilbyde passende leasingformer.

Fra : Jim

Dato : 06-01-06 13:11

[...]

Husk at lade teksten, du svarer på, stå, så man kan se, hvad du svarer på.

Linket var såmænd bare som info tilde, som ikke kendte Opteron.
Jeg gjorde ikke før nu.

Nu skal du jo bruge den til spil, og da jeg ikke er hverken spillefugl eller
gamer, så er det taget ud fra den betragtning, at det er grafikken, som er
det vigtigste.
Jeg synes altid man hører om AMDs varmeproblemer, men det er måske en saga
blot?

Jeg kunne ikke i mine vildeste fantasier drømme om at købe AMD.
Men sådan er vi jo så forskellige.

Men du lader jo til at have fuldstændig styr på dine nye pc'eres indhold, så
deeeet...

J.

Fra : Jakob

Dato : 06-01-06 13:33

In article <43be5e67$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Jim@donteventhinkaboutitpal.com says...

> Jeg synes altid man hører om AMDs varmeproblemer, men det er måske en saga
> blot?

Det er vist et godt stykke tid siden du har opdateret din viden. Det er
i højere grad intel der har varmeproblemer hvert fald med den klassiske
pentium 4. 90 nm procesorene fra amd udmærker sig netop ved lavt
strømforbrug.

> Jeg kunne ikke i mine vildeste fantasier drømme om at købe AMD.
> Men sådan er vi jo så forskellige.

Det må så være rent fordomsbaseret. AMD laver generelt processorer der
yder bedre i spil i forhold til intel. Selvom man ikke kigger på
prisforskel vil AMD være et bedre valg, tager du prisen med er det en
nobrainer.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 07-01-06 16:01

> Linket var såmænd bare som info tilde, som ikke kendte Opteron.
> Jeg gjorde ikke før nu.
Det siger jo også noget om på hvilket oplyste nivau du er på. Opteron
cpuen har været i AMDs sortiment i en del år efterhånden. Og især de nye
1XX og 2XX har været MEGET omtalt de steder man beskæftiger sig med ny
hardware. Især fordi de er billige og utrolig lette at overclocke. Det er
eftersigende samme kerne i Opteron 1XX som i FX cpuerne men til under 1/3
af prisen.

> Jeg synes altid man hører om AMDs varmeproblemer, men det er måske en
> saga blot?
Det er godt nok en del år siden den viden var aktuelt.

> Jeg kunne ikke i mine vildeste fantasier drømme om at købe AMD.
> Men sådan er vi jo så forskellige.
Der i ligger nok din største fejl, snævertsynethed er roden til mange
fejlkonklutioner.

Intel har lavet nogle gode cpuer, men på det sidste har de været meget
småt med dem. Det er først for nyligt at de har fået styr på deres
Pres-hot cpuer.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Max

Dato : 06-01-06 13:17

Hej

> Kun få har en passende maskine, og det for bøvlet at tage den med
> frem og tilbage. Maskinerne skal være fast på stedet. Det det drejer
> sig om er at finde ud hvilke maskiner det skal være.

Der er mange ting at tænke på, bl.a. forsikring, de bliver jo
temlige tyvetækkelige de maskiner.

Har i overvejet om i evt. kunne leje jer ind hos en
bestående netcafe ?

Mvh Max

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 06-01-06 13:02

Husk lige at de fleste tror man kan opsige en leasingkontrakt, det kan
man normalt også ved at betale alle rest-raterne.
Normalt kan privatpersoner ikke lease.
Hvis du leaser over f.eks 5år skal du betale i 5 år punktum.

Med venlig hilsen, Lars

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 06-01-06 14:07

Uden at det endnu en gang udvikler sig til en Intel-AMD-krig, så vil
jeg lige sige at processoren er mindre vigtig. Ydelsen er ikke så
vigtig; derimod er det som Henning og Complex skriver vigtigt at
maskinerne kan vedligeholdes nemt og at leasingforholdene er nøje
gennemtænkte. Hvordan spillene skal hentes/startes og holde Windows
kørende på trods af pilleri er vist et kapitel for sig som ikke
hører hjemme i denne gruppe.

Dell afskrives over cirka 2 år, og det er nok generelt. Manden med
pengekassen har styr på det financielle, vi skal bare tage os af det
tekniske. Men disse ting har indflydelse på hinanden; fx kan vi
acceptere en lidt dyrere maskine hvis vi kan slippe af med den om et år

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 06-01-06 19:31

Max skrev:
> Der er mange ting at tænke på, bl.a. forsikring, de bliver jo
> temlige tyvetækkelige de maskiner.
> Har i overvejet om i evt. kunne leje jer ind hos en
> bestående netcafe ?

Beslutningen er at vi laver vores egen netcafe. Forsikring osv. er der
styr på. Tyverisikring kan man altid gøre bedre; hvis I kender nogle
løsninger må I gerne henvise til dem.

Fra : Max

Dato : 07-01-06 11:54

Hej

>Beslutningen er at vi laver vores egen netcafe. Forsikring osv. er der
>styr på. Tyverisikring kan man altid gøre bedre; hvis I kender nogle
>løsninger må I gerne henvise til dem.

Ok, men hvis jeg skulle lave en cafe, ja så ville jeg kontakte en
leverandør og bede ham give mig et tilbud på en løsning ud fra
nogle krav jeg havde opstillet. Ligeledes ville jeg bede ham
komme med forskellige financeringsformer som leje, leasing,
kontant og så vidre. Med hensyn til tyverisikringen vil den mest
effektive løsning jo nok være at sikre adgangsvejene til jeres
cafe, men det kommer naturligvis an på hvor lokalerne rent
fysisk befinder sig.

Mvh Max

Fra : Thomas Hansen

Dato : 07-01-06 16:08

On Fri, 06 Jan 2006 02:38:55 +0100, <nejtilspam@sol.dk> wrote:

> [...]
> og kan være udsolgt.
>
> Jeg forestiller mig noget i retning af dette:
> Grafikkort Inno 6800GS 256MB PCIe ; 1.600kr
Jeg ville købe et hurtigere f.eks. et 7800gt

> Bundkort nForce4 SLI 1.400kr
> CPU Opteron 146 1.200kr
Du skal være MEGET heldig hvis du kan få fat i en 146 nogle steder. De er
udsolgt overalt.
> RAM 2x512MB 800kr
> kabinet 500kr
> harddisk 500kr
> optisk mus, tastatur 300kr
> lydkort Audigy 300kr
Nøjes med det interne, det er nok til spil.
> drev 300kr
> WinXPhome 800kr
> samling, test 500kr
Saml selv og spar de penge.
> [...]
>
> Når man har flere maskiner er SLI brugbart, for med kun 3 nye
> grafikkort kan ydelsen forbedres væsentligt på alle 6 maskiner.
Men så har du også forskellige setups på maskinerne det er MEGET lettere
at servicere dem hvis de er helt ens.

Til at hold styr på programmer og indstillinger kan jeg anbefalt at du
kikke på Deepfreeze
http://www.ccpro.dk/
Det har jeg brugt med succes på en del offentlige computere.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 08-01-06 15:30

Thomas Hansen skrev:
> Jeg ville købe et hurtigere f.eks. et 7800gt

Det ville jeg også gerne - jeg opdager lige at prisforskellen er
700kr, og det er mindre end jeg troede. Spørgsmålet hvor man skal
ligge i kompromiset mellem pris og ydelse. Når det handler om spil
gætter jeg på at grafikkortet er vigtigere end resten af systemet,
men de færdige computere jeg ellers havde kig på havde 6600 eller
dårligere!

> Du skal være MEGET heldig hvis du kan få fat i en 146 nogle steder. De er

Rygtet siger at de er lige på trapperne, men det har de været et
stykke tid :-/

> Nøjes med det interne, det er nok til spil.

Hmm, Anandtech og andre mener at der skal ægte lyd til.

> Saml selv og spar de penge.

Det ville jeg også helst, men jeg er noget i tvivl om optimeringen.
Hvis det var et passende seriøst firma der stod for det ville det
være gjort på forhånd. Moderne bundkort kan være temmeligt
kringlede, og når man selv skal sammensætte systemerne forestiller
jeg mig at der er mange muligheder for lidt forkert indstilling.
Uanset hvad må det være et krav at BIOS kan låses, men det kan de
vel alle.

> Men så har du også forskellige setups på maskinerne det er MEGET lettere
> at servicere dem hvis de er helt ens.

Ja, vi går meget op i at de er nemme at have med at gøre, men jeg
troede at Nvidias unified drivere gjorde at man godt kunne have
forskellige Nv-grafikkort, men SLI kræver nok stadig særlige
indstillinger.

> Til at hold styr på programmer og indstillinger kan jeg anbefalt at du
> kikke på Deepfreeze
> http://www.ccpro.dk/
> Det har jeg brugt med succes på en del offentlige computere.

Mange tak, det er lige den slags der skal kiggges på. Jeg er næsten
sikker på at softwaren kræver meget mere vedligeholdelse end
hardwaren, og prisen er ikke slem.
Jeg kan ikke lige se om Deepfreeze kan understøtte udskiftning af
harddisk?

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 08-01-06 14:42

Thomas Hansen skrev:
> [...]

hardwaren, og prisen er ikke slem.
Jeg kan ikke lige se om Deepfreeze kan understøtte udskiftning af

Valget består indtil videre mellem Dell Dimension 9150 til 7.477kr
uden skærm, eller 10.477kr med 19" flad og printer (?!), eller
FujitsuSiemens Scalpp519 til 6.000kr.

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 09-01-06 11:56

Sorry for dobbelt-post, der var klumper i news-strømmen.