FM transmitter som får strøm fra USB?
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 05-01-06 15:13

Hej

bob.dk har en fm transmitter som kører på batteri til 99,- findes der
nogen danske butikker der har noget som ikke er for langt fra den pris,
og som tager strøm fra usb?

/C

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 07-01-06 09:13

On 5 Jan 2006 06:12:46 -0800, madsgormlarsen@gmail.com wrote:

>Hej
>
>bob.dk har en fm transmitter som kører på batteri til 99,- findes der
>nogen danske butikker der har noget som ikke er for langt fra den pris,
>og som tager strøm fra usb?

kender ikke sådan et produkt (anvendelsen er vel også ret begrænset?),

Men du kan jo pille lidt med et alm. USB-stik og trække de
strømførende ledninger ud til transmitteren. Køb evt. en eller anden
billig USB-dims, f.eks.en notebook-lampe som fås til en tier, så du
lettere kan se hvilke ledninger, der er strømførende.

Fra : John

Dato : 08-01-06 02:18

madsgormlarsen@gmail.com skrev:
> Hej
>
> bob.dk har en fm transmitter som kører på batteri til 99,- findes der
> nogen danske butikker der har noget som ikke er for langt fra den pris,
> og som tager strøm fra usb?

http://www.myfmstation.com/html/linex_usb.html

- dog noget dyrere end den fra Bob. Jeg ved ikke om der findes en dansk
forhandler.

Har du prøvet FM-transmitteren fra Bob?

Hvis ja, hvordan er lydkvaliteten og rækkevidden?

Mvh

John

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 08-01-06 14:59

> - dog noget dyrere end den fra Bob. Jeg ved ikke om der findes en dansk
> forhandler.

Ja, der findes nogen, f.eks. har Griffin lavet en, men de er ret dyre.

> Har du prøvet FM-transmitteren fra Bob?

Nej

Fra : John

Dato : 09-01-06 17:56

> Nej

Det har jeg så nu.

Rækkevidden er pænt under de 10 meter vil jeg sige. Nærmere 2-3 meter
støjfri rækkevidde.

Lyden er ok på en transistorradio.

Den kan kun indstilles på fire frekvenser (107,1 - 107,3 - 107,5 og
107,7 MHz) - og de bliver alle forstyret af andre stationer her i
Odense, så den er ikke meget bevendt.

Så hvis formålet er at sende musikken ud i huset, fra computeren, via
den lille sender, håber jeg for dig at du har et meget lille hus, eller
at din radio er placeret lige ved siden af den.

Det går lidt bedre i bilen, hvis den bliver placeret rigtigt.

Mvh

John

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 09-01-06 23:02

John wrote:

> [...]
> den lille sender, håber jeg for dig at du har et meget lille hus, eller
> at din radio er placeret lige ved siden af den.

Tak, for det John, rigtig rart at du skriver om det.

/C

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 10-01-06 12:29

> kender ikke sådan et produkt (anvendelsen er vel også ret begrænset?)

Personligt ville jeg bruge den til at sende DAB radio fra dr.dk, og cd
musik fra min computer til radio i køkken og stue. Men det ser ud til
at de ikke alle er gode nok til formålet.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-01-06 19:52

madsgormlarsen@gmail.com wrote:
> Personligt ville jeg bruge den til at sende DAB radio fra dr.dk, og cd
> musik fra min computer til radio i køkken og stue. Men det ser ud til
> at de ikke alle er gode nok til formålet.

Og de er i øvrigt ikke lovlige at anvende her til lands.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : John

Dato : 11-01-06 11:21

> Personligt ville jeg bruge den til at sende DAB radio fra dr.dk, og cd
> musik fra min computer til radio i køkken og stue. Men det ser ud til
> at de ikke alle er gode nok til formålet.

Jeg har løst det problem ved at købe et trådløst A/V-sæt, som jeg så har
tilsluttet et par aktive højtalere til. Det giver mig adgang til lyden
fra min computer, tv-kanalerne (incl. billede), radiokanalerne fra
kabel-nettet, samt lyden fra andre lydkilder der er tilsluttet min
forstærker - ude i køkkenet.

A/V-sættet har en række fordele frem for den lille FM-sender:

Bedre lyd
Mindre støj
Længere rækkevidde
Ingen batteridrift
Mulighed for at overføre billede til fx et fjernsyn i køkkenet

Ulempen er, at man ikke bare kan bruge en alm. radio som modtager.
Projektet kan dog laves for omkring 500-600 kr. (ca. 350 kr. for
A/V-sættet og 150-250 kr. for højtalersættet).

Mvh

John

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 10-01-06 22:35

> Den kan kun indstilles på fire frekvenser (107,1 - 107,3 - 107,5 og
> 107,7 MHz) - og de bliver alle forstyret af andre stationer her i
> Odense, så den er ikke meget bevendt.

Hvis du splitter den ad og ligger et billede på nettet, så er der
måske nogen der har et tip til hvordan man kan ændre frekvensen, og
måske endda forbedre antennen!!