To harddiske - hvordan?
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 04-01-06 08:23

Kære venner i gruppen - og 'Godt Nytår'!

Min maskine er en ældre Pentium 2. Jeg har brug for lidt mere plads og har
til rådighed en disk fra en P.3. Når jeg installerer denne, melder maskinen
fejl - både når den er tilkoblet alene eller parallelt med hovedisken.
Jeg vil gerne have begge diske til rådighed, da alle data, programmer
o.s.v. ligger på hoveddisken (primærdisken).
Jeg er sikker på at der er en procedure jeg ikke kender, men som jeg vil
blive guidet med her.

Bedste hilsen - og tak.
Palle

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 04-01-06 09:20

Hej Palle,

jeg går ud fra at dine disk'e er af typen IDE. Du skal sætte Jump'erne på
diskene. Den ene disk skal være Master og den anden skal være Slave. Som
regel er der et diagram på harddisk'en som fortæller hvordan jump'erne skal
sidde for at være den ene og den anden slags.

Den harddisk som skal boot'e operativsystemet skal være Master. Den anden
skal så være Slave.

HUSK: På datakablet er der som regel en rød streg på den ene ledning. Denne
røde ledning skal altid være vendt mod strømkablet. Du burde faktisk ikke
kunne få kablet på, på anden måde.

Dette er dog lykkedes een af mine venner at venne datakablet forkert. Det
resulterede i at han knak et ben i harddisken. Jeg satte så en tegnestift
ned i det ødelagte ben og afpassede det i længden til de øvrige ben.
Herefter vendte kablet rigtigt. Utroligt nok, så fungerede harddisken *s*.

Hvis din nye disk er af nyere dato (> 120 Gb), så er jeg lidt usikkert på om
ældre compuere kan bruge den fulde kapacitet.

Held og lykke...

/Brian

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 04-01-06 16:02

"Brian Andersen (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en
meddelelse news:0xLuf.3901$Cl2.98076@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> Held og lykke...
>
> /Brian
>
> Tak Brian! Det virkede. - Jeg har flere spørgsmål, men lægger dem ud i
gruppen.

Palle