Et forbistret lydproblem
Fra : Leon

Dato : 02-01-06 21:41

Hej I gruppen

Kan nogen hjælpe med mit problem.

Når jeg optager en lydfil via windows lydoptager (XP) så bliver lyden kun
lige så man akkurat kan høre at der bliver indtalt en lyd.

Jeg har haft dette problem meget længe og havde egentligt opgivet, men det
kan bare ikke være rigtigt at man skal opgive Grrrr.

Jeg har skruet helt op for lyden i lydoptageren, jeg har indstalleret et
andet lydoptager program.

Det er nu min 3 PC hvor lyden ikke fungerer tilfredsstillende, jeg har smidt
2 headsæt på lossepladsen da jeg var overbevist at det var disse som ikke
fungerede.

Skal jeg ud og investere i et lydkort, eller er pcére bare ikke gode til at
optage lydfiler ?????

PÅ forhånd tak

Leon

Nedenstående er data hentet ud af systemet.

Navn C-Media AC97 Audio Device
Producent C-Media
Status OK
PNP-enheds-id PCI\VEN_1106&DEV_3059&SUBSYS_97391849&REV_60\3&61AAA01&0&8D
I/O-port 0x0000C000-0x0000C0FF
IRQ-kanal IRQ 22

Fra : Max

Dato : 02-01-06 21:56

Hej Leon

> Når jeg optager en lydfil via windows lydoptager (XP) så bliver lyden kun
> lige så man akkurat kan høre at der bliver indtalt en lyd.

Optager du fra mikrofon ?

> Skal jeg ud og investere i et lydkort, eller er pcére bare ikke gode til
at
> optage lydfiler ?????

PC'er er grundlæggende fremragende at optage lydfiler på.

Mvh Max

Fra : Leon

Dato : 02-01-06 22:11

Ja Jeg bruger en mikrofon som sider i headsæt.

Har prøvet flere forskellige modeller, men lydniveauet på filerne ville ikke
kunne skræmme en flue.

Hilsen
Leon

Fra : Max

Dato : 02-01-06 22:44

Hej Leon

> Ja Jeg bruger en mikrofon som sider i headsæt.
>
> Har prøvet flere forskellige modeller, men lydniveauet på filerne ville
ikke
> kunne skræmme en flue.

Jeg tror at dit lydkort ikke har nogen mikrofonindgang, og udgangssignalet
fra et par hovedtelefoner er alt for lille til at udstyre line indgangen i
din
computer. Du skal have fat i en mikrofon med indbygget forstærker,
eller et billigt lydkort med mikrofonindgang.

Mvh Max

Fra : Peter

Dato : 02-01-06 22:00

"Leon" <leon@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej I gruppen
>
> Kan nogen hjælpe med mit problem.
>
> Når jeg optager en lydfil via windows lydoptager (XP) så bliver lyden kun
> lige så man akkurat kan høre at der bliver indtalt en lyd.

Kan du ikke uddybe, hvordan du optager den lydfil.
Da du omtale "at der bliver indtalt en lyd", formoder jeg at du bruger en
mikrofon.
Er det tilfældet, skal du selvfølgelig bruge mikrofon indgangen på
lydkortet, havde mikrofon slået til under indspilning, og muligvis også have
enabled mikrofon buster under advance.
Pas på du ikke tager fejl af en eventuel "line in" indgang. Den kan sjældent
bruges til mikrofon indgang, da både impedans og signalstyrke er forskellig
for de to indgange.
Der kan selvfølgelig være tale om en defekt på dit bundkort, men der sker nu
mange 60'er fejl på lige netop det område.

PeterB

PS.: 60'er fejl er dem der optræder ca. 60cm foran en given skærm

Fra : Leon

Dato : 02-01-06 22:16

Ja Jeg har sikret mig "line in", jeg bruger mikrofon, og "enabled mikrofon
buster under advance" er sat rigtigt.
Dvs Jeg har prøvet mange forskellige indstillinger, og virkningen ligger
mellem svagt lydniveau og ingen ting.

Jeg havde også problemet ved min forrige PC, men derfor kunne bundkortet jo
godt være defekt på begge PC, men det er dog usandsynligt.

Det må gerne være en 60 fejl bare der kommer liv i lydniveauet

Hilsen
Leon

Fra : Hans

Dato : 02-01-06 22:44

Leon wrote:
> [...]
> usandsynligt.
> Det må gerne være en 60 fejl bare der kommer liv i lydniveauet

Du er ikke den eneste som oplever problemer med mikrofonindgangen på
standard on-board lydkort, og for den sags skyld også på mange lidt mere
avancerede PCI lydkort såsom Audiotrak. De er efter min mening uden dynamik
og alt for dårligt konstruerede, så hvis du vil have kvalitetsoptagelser bør
du investere i en ordentlig mikrofonforstærker med de fornødne
indstillinger.

Det er ikke fordi de koster en herregård og et rigtigt god bud vil være
denne boks fra Behringer:

http://www.musikland-online.de/onlineshop/effekt720375595/Behringer-MIC-100-Tube-Ultragain.html

Den gør et forrygende godt stykke arbejde, da den har alle de
kontrolmuligheder som skal være på en ordentlig mikrofonforstærker.

Hans

Fra : Erling Simonsen

Dato : 02-01-06 22:58

Leon skrev:

> [...]
>Status OK
>PNP-enheds-id PCI\VEN_1106&DEV_3059&SUBSYS_97391849&REV_60\3&61AAA01&0&8D

Hvad hedder dit bundkort?
Jeg har nemlig det samme lydsystem her (C-media AC97) med en lydudgang,
en linieindgang
og en mikrofonindgang.
Lydenheden sidder i en bundkort der hedder ESC K7S5A Pro.
Jeg bruger et headsæt til bl.a. msn messenger, du kunne eventuel prøve
at teste headsættet af
på messenger. Du skal selvfølgelig bruge mikrofonindgangen og sikre dig
at der er flueben
i lyde og lydenheder (indspilning af lyd) -> under lydstyrke på mikrofon.
Lydenheden er også forsynet med en såkaldt mikrofonbooster, som du
sikkert skal have aktiveret
for at der kommer noget ordentlig lyd fra mikrofonen.
Hvis du får en acceptabel lyd i messenger, er det sandsynligt at du også
vil få det ved en lyd-
optagelse.
mvh
Erling S.