Halv-defekt PSU, har du prøvet det?
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 22:39

Hejsa,

Jeg kunne ikke lige finde en bedre gruppe til spørgsmål vedr. PSU.
Jeg gik og troede at når en PSU dør, så dør den helt, altså den kan slet
ikke starte. Sådan har det altid været når det var PSU'en der fejlede i de
maskiner jeg har "serviceret", men svoger kom lige forbi med sin pc, den
kunne ikke tænde længere. Den sidste tid har den slukket pludseligt, men kun
mens han surfede på nettet eller lavede andre små ting, ikke under spil -
startede altid lige bagefter. Frisk flår jeg siden af kabinettet og ser hvad
der sker når man tænder skidtet. Det hele ser ud til at starte, men stopper
efter 2sek. Så piller jeg HD og 2xCD/DVD fra og så er der pludseligt lidt
liv. En masse biip som ikke giver den store mening - følger ikke de normale
AMI BIOS beep codes osv. Jeg synes at CPU-blæseren kører lidt langsomt så
jeg måler spændingen i et Molex-stik.
12V = 8.6V
5V = 6.1V
Ikke underligt at skidtet ikke startede :)
Maskinen er en P4-2.4GHz 533 med 2x512mb DDR333 og et AGP 6600GT, en HD og 2
optiske drev. Strømforsyningen _var_ en 300W :) Alt på nær PSU'en
overlevede.

Af ren og skær nysgerrighed vil jeg lige høre om nogen har oplevet det før?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-12-05 22:39

Hej!

Brian Axelgaard wrote:

> Af ren og skær nysgerrighed vil jeg lige høre om nogen har oplevet det før?

Det er der uden tvivl

Prøv evt. at åbne strømforsyningen og kig på elektrolytterne i den. Buler nogen
af dem i toppen?

(Det er samme "design" som dem der sidder omkring CPU'en m.m. på bundkortet.
Nogle runde alubasser...).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 12:01

> Det er der uden tvivl
>
> Prøv evt. at åbne strømforsyningen og kig på elektrolytterne i den. Buler
> nogen af dem i toppen?

De ser alle sammen fine ud, men jeg ser nok lige efter igen. Jeg vil også
lige måle spændingerne igen uden belastning...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-12-05 12:06

Hej!

Brian Axelgaard wrote:
[Om lytterne:]
> De ser alle sammen fine ud, men jeg ser nok lige efter igen. Jeg vil også
> lige måle spændingerne igen uden belastning...

Ok, men den er sikkert istykker alligevel :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 14:42

> Ok, men den er sikkert istykker alligevel :)

Helt sikkert, og det kan selvf. ikke betale sig at lave den - hvis man da
overhovedet kan finde ud af hvad der er galt med den :)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-12-05 23:07

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse

> Af ren og skær nysgerrighed vil jeg lige høre om nogen har oplevet det
> før?

Masser af gange.
Jeg har vel skiftet ca. 20 psu.er i løbet af de sidste par år.
Heraf har over halvdelen kun været halvdøde. Det vil sige, at de umiddelbart
virkede, men var ustabile.
Fejlene gav sig udslag i alt muligt lige fra, at den startede alt op, men
kunne ikke boote, og til bare at være ustabil når win kørte osv.

Kurt

Fra : Jesper

Dato : 06-05-06 22:12

On Thu, 29 Dec 2005 22:38:48 +0100, Brian Axelgaard wrote:

> Hejsa,
>
> Jeg kunne ikke lige finde en bedre gruppe til spørgsmål vedr. PSU.
> Jeg gik og troede at når en PSU dør, så dør den helt, altså den kan slet
> ikke starte. ...

Nogle gange dør den med et "hyl" i stedet. Jeg havde en Q-Tech som
tog mit motherboard samt flere diske med i himlen fordi den afsluttede
tilværelsen med en overspændings puls. Siden da har jeg aldrig sparet
når det drejer sig om PSU'er... det er sgi for dyrt.

Fra : ai

Dato : 07-05-06 16:24

[...]

Heldefekt...min PSU nåede aldrig op i himlen, den var nedfaret til dødsriget
da jeg fik den, det var forøvrigt en Antec-Inc SmartPower 2.0
SP-400PEC/400W.
der var overhovedet ikke noget Smart ved den.
med en RMA retur til leverandøren, og nu er der gået en måned
uden det mindste livstegn, så hold dig fra det mærke.
jeg har doneret den til deres kaffekasse.
og købt en TermalTake TR2 430W istedet..
(andre har måske en anden erfaring, men den kan jeg ikke bruge til noget.)

v/h ain