Trimning af ram - hvad gør jeg forkert?
Fra : Sven

Dato : 28-12-05 15:02

Hej.
ASUS A8N SLI.
2x512MB Corsair PC3200LL
2x512MB Corsair PC3200C2

Begge er matched pair hver for sig, og PC'en kører fint med dem hver for
sig, men isat alle 4, skal ram-hastigheden sættes LANGT ned, medmindre det
er noget forkert jeg stiller på. Er her en erfaren der vil hjælpe?
I BIOS er der nogle forkortelser, hvoraf jeg kun kender et par stykker. Jeg
vil herunder skrive, hvad den selv sætter, når jeg sætter den til AUTO med
et sæt monteret ad gangen (den kan slet ikke starte i AUTO med alle 4
ramklodser isat, den bipper med ramfejl under POST)

PC3200LL PC3200C2
400Mhz 400Mhz
CAS 2,5 CAS 2,5
Tras 6 Tras 6
Trcd 3 Trcd 3
Trp 2 Trp 3
Trc 11 Trc 8
Trfc 14 Trfc 10
Trwt 4 Trwt 4
Twr 3 mangler
C/T 2 C/T 2

Når de sidder i alle 4, så er jeg nødt til at sænke hastigheden til 366 Mhz,
også selv om jeg sætter CAS til 3. Da jeg ikke ved hvad alt det andet er,
ved jeg ikke rigtig hvor jeg skal starte. Findes der måske en indstilling af
de andre parametre, så jeg kan få ramhastigheden op på 400Mhz igen?

På forhånd tak.

Sven

Fra : Hans

Dato : 28-12-05 18:17

Sven wrote:
> [...]
> det andet er, ved jeg ikke rigtig hvor jeg skal starte. Findes der
> måske en indstilling af de andre parametre, så jeg kan få
Der har været en tråd i OC gruppen hvor det er lykkes for en anden og finde
timings som virker:

Det kommer dog an på hvilken kerne din Athlon 64 har, da det f.eks. ikke kan
lade sig gøre med en Winchester.

Jeg tvivler også lidt på om du kan få maskinen stabil da dine 4 moduler ikke
er ens, men nu kan du jo prøve dig frem.

Hans

Fra : Sven

Dato : 28-12-05 21:01

> Der har været en tråd i OC gruppen hvor det er lykkes for en anden og
> finde timings som virker:

> Det kommer dog an på hvilken kerne din Athlon 64 har, da det f.eks. ikke
> kan lade sig gøre med en Winchester.

Hmmm, det lyder ikke godt. 3200LL-sættet har jeg kørt med i knap 1 år, men
kan ikke finde denne type mere, blev lovet at 3200C2 skulle kunne det samme,
og køre sammen med, 3200LL.

Begge ram-sæt er nu testet med torturetest i prime95, 1 time med hver, uden
fejl med flg indstillinger:
CAS 2 6-3-3-11-14-4-3-2 ved 420Mhz (210Mhz "fsb")

Ligenu kører jeg CAS 2,5 6-3-3-12-14-4-3-2 333Mhz med alle moduler isat,
hvilket også kan køre Prime95 fejlfrit

Hvordan ser jeg, hvad min kerne hedder? Det er en 90nm Athlon 4000+ og
W-cpuid kalder den "San Diego"

Sven

Fra : Hans

Dato : 28-12-05 23:14

Sven wrote:

> Hmmm, det lyder ikke godt. 3200LL-sættet har jeg kørt med i knap 1
> år, men kan ikke finde denne type mere, blev lovet at 3200C2 skulle
> kunne det samme, og køre sammen med, 3200LL.

Kravet er desværre anderledes på en Athlon 64 S-939 platform med
dual-channel. Her bør alle 4 moduler være ens i timing, eller ikke have
problemer med at køre andre timings end standard fra SPD. Visse moduler
nægter simpelthen at køre hvis der ændres i timingen, så det er lidt af et
minefelt at bevæge sig ud i.

> [...]
>
> Ligenu kører jeg CAS 2,5 6-3-3-12-14-4-3-2 333Mhz med alle moduler
> isat, hvilket også kan køre Prime95 fejlfrit

Der bør heller ikke være problemer ved 333 MHz. hvis dine moduler ellers
accepterer samme timing. Begrænsningen ligger i Athlon 64's DDR-controller,
hvor de 400 MHz. kun kan opnås med max. 6 rails i cas 2.5 eller dårligere,
hvor du principielt skal helt ned på cas 2 før 8 rails vil køre 400 MHz.
stabilt. med de nyere kerner.

Det ser dog ud til at AMD har forbedret Athlon 64x2's DDR-controller, så der
også kan anvendes 4 cas 2.5 moduler ved 400 MHz., men der mangler i den grad
dokumentation fra AMD omkring dette forhold, og det bliver diskuteret i
mange fora.

> Hvordan ser jeg, hvad min kerne hedder? Det er en 90nm Athlon 4000+ og
> W-cpuid kalder den "San Diego"

Din kerne er en San Diego som er afløseren for Clawhammer. San Diego har
også fået forbedret timingen , men kravet om cas 2 med 4 dual-rail moduler
gælder også for din cpu. Det kommer dog stadigvæk an på hvor meget du kan
presse ud af din ram, hvilket gør det noget besværligt at komme med en
entydig løsning.

Du kunne jo eventuelt se hvor meget du kan hæve din FSB inden maskinen
tilter, eller begynder at få varmeproblemer.

Hans

Fra : Sven

Dato : 29-12-05 02:05

> [...]
> nægter simpelthen at køre hvis der ændres i timingen, så det er lidt af et

Begge sæt hver for sig kan køre CAS 2 6-3-3-11-14-4-3-2 ved 400Mhz (se også
senere i denne post) ved "AUTO" volt-setting.

> [...]
> eller dårligere, hvor du principielt skal helt ned på cas 2 før 8 rails
> vil køre 400 MHz. stabilt. med de nyere kerner.

Har nu prøvet memtest (45 minutter pr sæt) CAS 2 6-3-3-11-14-4-3-2 ved
400Mhz, og de kører fejlfrit hvert sæt for sig med samme setting.
Men når begge sæt sættes i, så kan WindowsXP ikke boote, den kommer til hvor
firewall (outpost) og viruskiller (KAV) prøver at starte op ved CAS 3
10-4-4-12-15-5-3-2 400Mhz.
Begge sæt isat ved 333Mhz kører fejlfrit (45 minutter memtest86) ved CAS 2
6-3-2-11-14-4-3-2. Jeg vil senere prøve at OC "fsb" indtil memory'en ikke
vil mere. Det hjalp lidt ved 400Mhz da jeg hævede Volten på rammen fra
"AUTO" (aner ikke hvor meget det er??) til 2,8 Volt. Kan jeg mon risikere at
gå højere op? Ved "AUTO" i voltsetting døde WindowsXP ved Velkommen-skærmen.

> Du kunne jo eventuelt se hvor meget du kan hæve din FSB inden maskinen
> tilter, eller begynder at få varmeproblemer.

Jeg har tidligere (med PC3200LL sættet sænket hastighed) kunnet hæve FSB fra
200 til 239Mhz og stadig køre Prime95 torture test i 30 minutter uden fejl
efter montering af en temmelig stor kobberkøler (CPU temp ved denne
lejlighed 51°), men kun hvis jeg ændrer den i BIOS. Hvis jeg bruger et af de
programmer der kan ændrer FSB i Windows kommer jeg aldrig over 218Mhz FSB
uanset ramsettings, men jeg aner ikke hvorfor der er denne forskel??

Har jeg sat rammen rigtig i? Jeg har gjort det sådan, så de to PC3200LL
kører i de blå sokler, og PC3200C2 kører i de sorte sokler. Så jeg tror, at
de kører DUAL hver for sig, men er det egenligt korrekt? I testene beskrevet
opover, sad begge sæt i de 2 blå sokler (ikke samtidigt ).

> [...]
> gælder også for din cpu. Det kommer dog stadigvæk an på hvor meget du kan
> presse ud af din ram, hvilket gør det noget besværligt at komme med en

Skal det forstås sådan, at når jeg engang opgraderer min CPU til en Ax2, så
er der større chance for at komme til at køre 400Mhz igen? jeg må indrømme,
at jeg lige nu meget gerne vil sælge mine 4x512MB Corsair ram, og så købe
2x1Gb CAS 2 ram, selvom jeg er blevet advaret mod disse 1Gb klodser i forb.
med OC. Dette kan dog være ligegyldigt, når jeg ikke engang kan køre
standard hastighed

Sven

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 04:04

Sven wrote:

> Begge sæt hver for sig kan køre CAS 2 6-3-3-11-14-4-3-2 ved 400Mhz
> (se også senere i denne post) ved "AUTO" volt-setting.

Ingen problemer, men her er også kun tale om 4 rails.

> [...]
> Volten på rammen fra "AUTO" (aner ikke hvor meget det er??) til 2,8
> Volt. Kan jeg mon risikere at gå højere op? Ved "AUTO" i voltsetting
Der skal du have fat i databladet over modulerne for at se den maksimale
spænding. Det vil være lidt fjollet at formode og prøve sig frem da ram
trods alt repræsenterer en vis værdi.

> [...]
> Windows kommer jeg aldrig over 218Mhz FSB uanset ramsettings, men jeg
> aner ikke hvorfor der er denne forskel??
Det kan udmærket tænkes at programmet både har fat i FSB og PCI-bus, og
derved får maskinen til at tilte noget tidligere end de settings du bruger i
bios.

> [...]
> Så jeg tror, at de kører DUAL hver for sig, men er det egenligt
> korrekt? I testene beskrevet opover, sad begge sæt i de 2 blå sokler
Det er korrekt. Det ene sæt skal sidde i sokkel 1-3 og det andet i 2-4. Du
kan sagtens teste et sæt hvor du kun bruger sokkel 2-4. Det er ikke et krav
at sokkel 1-3 skal bruges først.

> Skal det forstås sådan, at når jeg engang opgraderer min CPU til en
> Ax2, så er der større chance for at komme til at køre 400Mhz igen?

Ifølge andres erfaringer, så ja, men igen kommer det an på hvor stram en
timing dine moduler kan køre.

> [...]
> mod disse 1Gb klodser i forb. med OC. Dette kan dog være ligegyldigt,
> når jeg ikke engang kan køre standard hastighed

Du skal nok have fat i nogle 1 GB OCZ eller tilsvarende high perfomance
moduler, hvilket ikke er helt billigt.

Jeg bruger selv 4x512 MB Kingston Cas 2 HyperX moduler med timingen
2-2-2-5-2 ved 2.7 V, og kan uden problemer køre FSB 230 på en 3800+ Venice,
men gør det ikke da jeg ikke er interesseret i at OC'e. Det har dog været en
dyr fornøjelse at anskaffe disse moduler, og havde jeg vidst hvor
problematisk det er at køre med 4 moduler på en Athlon 64 inden jeg købte de
første 512 MB moduler, så havde jeg helt klart valgt 2x1 GB fra starten.

Af skade bliver man klog siges der, men sjældent rig.

Hans

Fra : Sven

Dato : 29-12-05 23:05

> [...]
> hvor problematisk det er at køre med 4 moduler på en Athlon 64 inden jeg
> købte de første 512 MB moduler, så havde jeg helt klart valgt 2x1 GB fra

Det ville jeg også have gjort, hvis jeg havde kendt til at dette problem er
så stort. Det er tilsyneladende Corsair PC3200LL der ikke vil køre med 4
klodser. Jeg har nu haft lånt et sæt af en bekendt, så de alle 4 er ens
CMX512-3200LL CAS 2 6-2-3 hedder de alle, men det forandrer absolut intet.
Den vil stadig ikke køre 400Mhz med 4 ramklodser. På QVL-bladet fra ASUS er
Corsair 3200LL-serien heller ikke nævnt, men C2-serien er.

Alt i alt er min PC blevet en lille smule hurtigere i spiltests, og lidt
langsommere i rigtige ram-tests. Jeg OC'er nu CPU'en noget mere, og rammen
kører 182Mhz ved CAS 2 6-3-2, så mine spil vil hellere have en hurtigere CPU
end hurtigere ram

Tak for hjælpen. pst pst du kender vel ikke nogen der vil købe 1 eller 2 sæt
Corsair ram PC3200LL eller C2?

> Af skade bliver man klog siges der, men sjældent rig.

Tværtimod fattig, for nu ønsker jeg mig et sæt Corsair CMX2048 PC3200C2
(2x1Gb) CAS 2, men jeg ved egenligt ikke hvorfor, da jeg som sagt ikke kan
måle forskel i spil eller i PSP selv ikke ved billedbehandling med store
billeder (A4 i 600-1200dpi). Faktisk er billedbehandlingen blevet noget
hurtigere, men det gætter jeg på er den øgede rammængde der gør det, eller?

Sven

Fra : Hans

Dato : 30-12-05 03:43

Sven wrote:

> [...]
> forandrer absolut intet. Den vil stadig ikke køre 400Mhz med 4
> ramklodser. På QVL-bladet fra ASUS er Corsair 3200LL-serien heller
Såvidt jeg kan se hos Corsair skal modulerne hedde TWINX512-3200LL før der
er tale om et dual sæt, så muligheden kan være at de ikke er matched godt
nok, eller også overholder de ikke Cas2 på en AMD platform. Hvad siger
Everest hvis du ser under SPD på modulerne?

> [...]
> lidt langsommere i rigtige ram-tests. Jeg OC'er nu CPU'en noget mere,
> og rammen kører 182Mhz ved CAS 2 6-3-2, så mine spil vil hellere have

Det er typisk for Athlon 64 da den er god til at køre asynkron på
hukommelsen grundet den interne HTT bus.

> Tak for hjælpen. pst pst du kender vel ikke nogen der vil købe 1
> eller 2 sæt Corsair ram PC3200LL eller C2?

Nej, desværre ikke.

> [...]
> billedbehandling med store billeder (A4 i 600-1200dpi). Faktisk er
> billedbehandlingen blevet noget hurtigere, men det gætter jeg på er

Programmer til billedbehandling er rigtige ramslugere, og f.eks. Photoshop
sætter sig på alt hvad det kan få fat på, så her er 1 GB ekstra noget som
virkelig kan mærkes.

Hans

Fra : Sven

Dato : 30-12-05 15:08

> Såvidt jeg kan se hos Corsair skal modulerne hedde TWINX512-3200LL før der
> er tale om et dual sæt,

Det gør de faktisk også begge sættene. Corsair's mærke på selve klodserne
(og på pakkerne de kom i) er:
Matched Pair TWINX512-3200LL by CMX-standard
Men om sættene så ikke kan køre sammen, ved jeg ikke. Sættene ser ens ud, de
skriver det samme ud fra SPD i Everest, vi har prøvet at tage en af hans og
en af mine ramklodser, og kørt 1Gb dual med disse, og det virker fint ved
400Mhz CAS 2 6-3-2 T1, men ikke om den vil med 4 sæt i.
Data fra Everest:
Modulnavn Corsair CMX512-3200LL
Serienummer Ingen
Modulstørrelse 512 MB (2 rows, 4 banks)
Modultype Unbuffered
Huk.type DDR SDRAM
Modulbredde 64 bit
Modulspænding SSTL 2.5
Opdateringsfrekvens Nedsat (7,8 us), Self-Refresh
Timing @400Mhz 2.0-3-2-6 (CL-RCD-RP-RAS)

Men der må vel være en forklaring på, at disse moduler ikke står på ASUS'
QVL liste? De nye ram (C2) står der jo, men der står til gengæld IKKE et
flueben ud for 4 moduler samtidig med disse heller.

Jeg har ikke adgang til 4 stk af C2 modellerne, så jeg ved ikke om det ville
hjælpe. Men nu er jeg helt sikker på 3 ting:

1) Klap aldrig en hund der står i flammer
2) Spis aldrig gul sne
3) Kør aldrig med 4 Corsair-ramklodser i ASUS mobo.

> Programmer til billedbehandling er rigtige ramslugere, og f.eks. Photoshop
> sætter sig på alt hvad det kan få fat på, så her er 1 GB ekstra noget som
> virkelig kan mærkes.

Ja, her under vores tests, har jeg jo kørt med 1 Gb igen ind imellem, og om
muligt vender jeg ALDRIG tilbage til 1 Gb igen

Sven

Fra : Sven

Dato : 29-12-05 02:35

Fandt lige dette under BIOS update.
A8N-SLI Bios version 1013
Please do read the description before updating BIOS
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver to
below version prior to this Bios.
For WinXP 32bit system, please download and update chipset drivers
V6.65 or later
For WinXP 64bit system, please download and update chipset drivers
V6.65 or later
For Win2k/2003 32bit system, please download and update chipset
drivers V6.66 or later
For Win2003 64bit system, please download and update chipset drivers
V6.66 or later
1. Support new CPUs. Please refer to our website at:
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
2. Fix unstable under 400MHz-Single channel issue.
3. Modify DDR max speed from 400MHz to 333Hz when full loading.

Punkt 3 .... er det ikke det der er mit problem? Jeg tror de mener full
1012 BIOS, da jeg ikke har flashet dette mobo)

Sven

begin 666 asus_download_dot5.gif
M1TE&.#EA! `%`( !`)&ISO___R'Y! $```$`+ `````$``4```(%C&^ :P4`
!.P``
`
end

Fra : Hans

Dato : 29-12-05 03:28

Sven wrote:

> [...]
> full loading er når alle 4 sokler er fyldte, er det ikke korrekt?
> (Jeg bruger ver 1012 BIOS, da jeg ikke har flashet dette mobo)

Ikke helt. Hvis du prøver og følge diskussionerne omkring ram og Athlon 64 i
Asus' VIP forum, er det meget diffust lige omkring dette emne. Ved full load
menes 4 moduler á 1 GB. Det er især A8N-SLI Premium som får på hattepulden
da det er ret udbredt, men problemet ligger efter min mening hos AMD, som
ikke melder klart nok ud omkring kravet på ram-timings, og som løbende
ændrer specifiktionerne med de nye udgaver af Athlon 64.

Prøv selv og læs lidt her:

http://vip.asus.com/forum/bbs.aspx?board_id=1&SLanguage=en-us

Der er bl.a. en tråd under A8N-E "Cant run memory @ 400 Mhz timing", som er
én af mange for de andre nForce4 bundkort, men i denne tråd er der nogle
gode tips til at finde timings og mulige løsninger.

Hans