USB 2.0???
Fra : Morten Dahl

Dato : 28-12-05 14:11

Hej
Jeg har købt sådan et HD-kabinet til en disk fra en bærbar computer. Og min
computer er udstyret med USB 2.0 står der i specs. men når jeg kobler min HD
på, så skriver windows XP Home at der er tilsluttet en højhastigheds enhed
til en langsom hub.
Hvad er det lige at jeg gør forkert?? Er USB 1.0 og USB 2.0 ikke samme
stik?? altså på min PC? Det ændre ikke noget at flytte disken til et andet
stik.

Morten

Fra : Erling Simonsen

Dato : 28-12-05 14:36

Morten Dahl skrev:
> [...]
> Hvad er det lige at jeg gør forkert?? Er USB 1.0 og USB 2.0 ikke samme
> stik?? altså på min PC? Det ændre ikke noget at flytte disken til et andet

Hej.
Har du husket at installere drivere til usb2.0 på din pc?
Måske er det der problemet ligger.
Jeg kan ikke lige huske det, men jeg mener at stikket er nøjagtig det
samme til både usb 1.0 og 2.0.
mvh
Erling S.

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 28-12-05 14:58

Ja det kan skyldes drivere... USB 2.0 driver er vist std med i service pack
1.. så hvis du ikk har hentet den så er det vist på tide...

Fra : JK

Dato : 28-12-05 15:22

On Wed, 28 Dec 2005 14:10:45 +0100, "Morten Dahl"
<hvolgaarden@mail.dk> wrote:

> [...]
>Hvad er det lige at jeg gør forkert?? Er USB 1.0 og USB 2.0 ikke samme
>stik?? altså på min PC? Det ændre ikke noget at flytte disken til et andet

Nogle gange skal der drivere til usb 2.0, men for det meste er det
indbygget i SP1/SP2 til windows XP.

I Kontrolpanel, enhedskontrol, skal der være en 'Enhanced usb hub',
idet dette Enhanced betyder usb 2.0. Er der ikke sådan en enhanced
hub, har du ikke usb 2.0 drivere på.

Jo, fysisk set er indgangen i den bærbare den samme som usb 1.0/1.1.

Check med fabrikantens hjemmeside, om der er noget usb 2.0 drivere, og
check om du har servicepacks på. Dette vil i givet fald stå på 1.
forsiden af System i Kontrolpanelet.

mvh

John

Fra : Ole K. Kristensen

Dato : 28-12-05 19:19

Hej Morten
Jeg går ud fra at din PC er en stationær PC.

Nogle bundkort har USB-2.0 på bagsiden, medens kabelforbindelsen
til fronten kun benytter USB-1.1. Det står evt. i bundkorts-
manualen

Ja, USB-1.1 & 2.0 benytter samme stik !!

Du skal også undersøge om den eksterne harddiskbox er USB2
kompatibel og ikke vanlig USB-1.1.
(Bemærk at da USB-2 standarten kom frem blev USB-1.1 også en del
af standarten men som USB-low, derfor kan man i visse tilfælde
finde enheder som skriver at de er USB-2 men som faktisk er en
højhastigheds version af USB-1.1.)

Jeg har selv 3 eksterne harddisk boxe (1x2½"USB2, 1x3½"USB1 &
1x3½" USB2/FW), som jeg selv har sat harddiske i, så jeg kender
godt problemerne, men de andres svar er også rellevante, med at
tjekke driveren, eller virker det ikke.

mvh. Ole K. K.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-12-05 20:49

"Ole K. Kristensen (slet IAM1S)" <okk-data@IAM1Spc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af standarten men som USB-low, derfor kan man i visse tilfælde
> finde enheder som skriver at de er USB-2 men som faktisk er en

Når Morten skriver at XP melder at der er tilsluttet en højhastigheds
USB-enhed til en langsom hub kan vi vist roligt gå ud fra at det ikke er
HD-boxen, der gir problemet

Men jeg har stadig en billig USB-2 box liggende som gav mig _mange_
problemer. Tilsluttede den til min gamle bærbare via et USB2 PCMCIA-kort og
det kørte fint - et stykke tid. Så f*ckede den fat'en op på den eksterne
disk - afbrød jeg den ikke efter 10-15 min var der ingen redning - den sku
reformateres hver gang.
Til sidst testede jeg indmaden af boxen; skilte den ad og lod HD + printet
fra boxen ligge på vort marmor-bord. Så kørte l*rtet perfekt i flere timer !
Så der må jo være en fejl på printet, så det ikke kan tåle varmen.....

Ikke at jeg tror dit problem ligger der - du skal enten hente alle update
fra Windows Update-siden eller - hvis du ikke vil det - søge efter filen
"WindowsXP-KB822603-x86-DAN.exe". Den indeholder USB-2 opdateringen til den
danske XP Home.
Desværre aner jeg ikke lige hvor du kan finde den - ud over vor evige ven:
Google

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Morten Dahl

Dato : 28-12-05 21:22

Hej
Det er en bærbar fujitsu siemens computer. med en 1.4 GHz Centrino.
Jeg prøver lige at hente den opdatering som du skriver om Jesper. Men jeg
har hentet alle SP til min XP. Jeg har fundet ud af at det er en fordel at
have købt en ny maskine hvor windows XP følger med, det der kopi software
virker ikke helt efter hensigten altid ,-)

Morten