pentium 4 eller Xeon 3.4 GHz
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 27-12-05 20:35

Hej.

Jeg har været ved at se lidt på processorer da jeg påtænker at købe ny pc
inden alt for længe. Jeg har lagt mig fast på Intel med dualcore +
hypertreading, samt min 3.4 GHz, men jeg er noget i tvivl om det skal være
en Pentium 4 3.4 GHz eller en Xeon 3.4 GHz, da jeg ikke har kunne finde en
beskrivelse af forskellen på de to. Hvad skal jeg vælge og hvorfor? Der er
ca. 1500 kr. i mellem de to modeller.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : MN

Dato : 27-12-05 22:02

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg har været ved at se lidt på processorer da jeg påtænker at købe ny pc
> inden alt for længe. Jeg har lagt mig fast på Intel med dualcore +
> hypertreading, samt min 3.4 GHz,

Har du set at en dual core P4 med HT på 3.2 GHz koster 7500,- ?

En normal dual core P4 har ikke HT. Det er kun Extreme Edition.

Mogens

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 29-12-05 11:49

"MN" <willemoesgadeFJERNES@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du set at en dual core P4 med HT på 3.2 GHz koster 7500,- ?
>
> En normal dual core P4 har ikke HT. Det er kun Extreme Edition.

Jeg har set på denne processor, men er ikke sikker på om der er dualcore?
Den kommer frem når man søger på dualcore og Hypre Treading på edbpriser.dk

Hvis man skal vælge mellem dualcore og HT hvad er så bedst?

Pentium 4 650 3.4 GHz

Funktioner: Enhanced SpeedStep technology, Streaming SIMD-udvidelser
2, Hyper-Threading teknologi, 3 streaming SIMD extensions, Intel Extended
Memory 64 Technology, Execute Disable Bit funktion

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-05 12:32

Christian M. Nielsen wrote:
> Hvis man skal vælge mellem dualcore og HT hvad er så bedst?

Dualcore er godt det er to fysiske cores i en CPU.
HT er ikke så godt som Intel gerne vil gøre det til, visse
applikationer kører langsommere når HT er slået til.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 29-12-05 13:33

> Dualcore er godt det er to fysiske cores i en CPU.
> HT er ikke så godt som Intel gerne vil gøre det til, visse
> applikationer kører langsommere når HT er slået til.

Mange tak for oplysningerne.

Jeg har overvejet én af disse, men ved ikke hvilken jeg skal vælge. Hvilken
er det bedste køb?
http://www.edbpriser.dk/Compare.asp?Similar=true&Products=123144&Products=141733

Alternativer er velkomne.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-05 14:19

Christian M. Nielsen wrote:
> Jeg har overvejet én af disse, men ved ikke hvilken jeg skal vælge. Hvilken
> [...]

Er der en særlig grund til at du ikke har AMD Athlon X2 3800+ med i dine
overvejelser?

Se fx.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2484&p=5

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 29-12-05 19:43

> Er der en særlig grund til at du ikke har AMD Athlon X2 3800+ med i dine
> overvejelser?

Jeg havde oprindeligt udelukket AMD da jeg ville have dualcore og HT, men
efter at have set at have set prisen er jeg gået fra det igen.

AMD'en der er nævnt er 2GHz med præstationsindeks på 3800 (hvad det så end
er??) og Pentium D 830 er 3 GHz. Hvordan kan man sammenligne to processorer
når man tydeligvis ikke regner "muskelkraften" ud på samme måde?

Intel har 2 MB Cache, mens AMD kun har 1 MB. Hvor vigtigt er dette?

De to nævnte er sammenlignet her
http://www.edbpriser.dk/Compare.asp?Similar=true&Products=141733&Products=150476

Jeg forventer at skulle beholde min pc i min. 3-4 år, så lidt langsigtet
planlægning er nødvendig mht. indkøb så jeg kan få mest muligt ud af den i
længst mulig tid.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-05 21:25

Christian M. Nielsen wrote:
> [...]
> når man tydeligvis ikke regner "muskelkraften" ud på samme måde?
> Intel har 2 MB Cache, mens AMD kun har 1 MB. Hvor vigtigt er dette?

Kiggede du på anandtech-testen jeg linkede til? ;)

> Jeg forventer at skulle beholde min pc i min. 3-4 år, så lidt langsigtet
> planlægning er nødvendig mht. indkøb så jeg kan få mest muligt ud af den i
> længst mulig tid.

Jeg forventer også at bruge den X2 3800+ jeg lige har købt i mindst
3-4 år.. og har i øvrigt overclocket den til 2.3GHz for lige at hive
en sjat ekstra ydelse ud.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 30-12-05 09:41

> Kiggede du på anandtech-testen jeg linkede til? ;)

ja, det gjorde jeg, men hvordan kan en 2GHz være hurtigere end en 3GHz?

Fra : Hans

Dato : 30-12-05 17:18

Christian M. Nielsen wrote:
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> ja, det gjorde jeg, men hvordan kan en 2GHz være hurtigere end en
> 3GHz?

Athlon 64 er langt mere effektiv pr. clockcycle end P4.

Hans

Fra : MN

Dato : 29-12-05 14:40

> [...]
>>

> Mange tak for oplysningerne.
>
> Jeg har overvejet én af disse, men ved ikke hvilken jeg skal vælge.

Hvis dine programmer er skrevet til 2 CPU'er vil jeg vælge 830. Det rykker.
Hvis ikke så 650. Men så skal dine programmer også være skrevet til 2 CPU'er
hvis du vil have fuld knald på den hvis du bruger HT.
Det kan dog slåes fra.

Mogens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-05 21:28

MN wrote:
> [...]
> Hvis ikke så 650. Men så skal dine programmer også være skrevet til 2 CPU'er
> hvis du vil have fuld knald på den hvis du bruger HT.

Hvis man bare multitasker en lille smule så giver dualcpu/core et meget mere
fleksibelt system der er mindre følsomt over for programmer der
kører i baggrunden og æder meget cpu, fx. er det intet problem at
reencode en bunke video mens man spiller quake4.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Esben

Dato : 27-12-05 22:35

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskrivelse af forskellen på de to. Hvad skal jeg vælge og hvorfor? Der er

Hovedforskellen er at Xeon kan køre som dual CPU - hvis du kun køber en CPU
og ikke påtænker at købe en yderligere inden den går af markedet, så er der
ingen grund til at vælge Xeon (med DC findes den vist også kun op til 3,0GHz
indtil videre). Er der nogen grund til at det skal være Intel? Med de
nuværende AMD cpu'er, vil du have et køligere system, der yder lige så godt.

--
Esben

Fra : Fam.Merrild

Dato : 27-12-05 22:46

Ja måske
og hvad skal den så bruges til
Har selv haft en Amd 64/3700
og kører nu med en intel 3,4
hvis spille pc køb Amd
hvis blandet køb Intel
så mit råd køb Intel
jeg skal aldrig mere ha Amd

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-12-05 10:18

On Tue, 27 Dec 2005 20:34:38 +0100, Christian M. Nielsen
<look.for.it@my.webpage> wrote:

> [...]
> en
> beskrivelse af forskellen på de to. Hvad skal jeg vælge og hvorfor? Der

Hej
Der er ingen grund til at vælge Intel. Amd's 64X2 cpuer er hurtigere,
køligere og billigere.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"