Stort Julegaveproblem
Fra : Viktor Andersen

Dato : 26-12-05 16:47

Min kone har ville glæde mig i julegave og opgraduere min computer ved at
købe flere RAM og en ny Processor.

Probelemet er blot, at mit bundkort af typen K7S5A, som vist nok mange af
jer andre også benytter, er certificeret til at kunne køre med en AMD Athlon
processor op til XP2600+)

Min nye CPU er så godt nok en AMD Barton 2800+,
og kører også fint i computeren, men men men:

Computeren vil kun genkende CPU til at være af størrelsen 1.2 og ikke 2.6.

Hvad skal jeg gøre, for at den vil læse processoren til det optimale d.v.s.
2600+ ?

Er det noget med at BIOS evt. skal opdateres, og i givet fald, kan jeg så
bruge en af de pakkede filer nævnt her:

http://www.lejabeach.com/ECS/ez.html

eller er jeg helt ude at "svømme"?

Jeg håber virkelig på at kunne få et eller flere kvalificerede svar, der kan
hjælpe mig videre.

Tak

Viktor

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-12-05 17:01

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> crashed Echelon writing

> http://www.lejabeach.com/ECS/ez.html
>
> eller er jeg helt ude at "svømme"?
>
> Jeg håber virkelig på at kunne få et eller flere kvalificerede svar,
> der kan hjælpe mig videre.

Som du vil kunne læse af ECSs hjemmeside understøtter det bundkort kun op
til 2600+ med 266Mhz FSB. Så ingen barton.

--
Bjarke Andersen

Fra : Villy Jensen

Dato : 26-12-05 17:20

> Som du vil kunne læse af ECSs hjemmeside understøtter det bundkort kun op
> til 2600+ med 266Mhz FSB. Så ingen barton.

Vil det ikke blot reducere ydelsen til "XP2236+"?
eller er der fare for at 'noget brænder af'?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-12-05 17:25

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Vil det ikke blot reducere ydelsen til "XP2236+"?
> eller er der fare for at 'noget brænder af'?

Uden at være sikker gætter jeg på problemet skyldes at bundkort ikke kan
genkende CPU, og Athlons kører med låst multiplier og Barton med en FSB på
333Mhz og så bliver det noget kludder for bundkortet.

Du kan så evt. prøve at låse din Athlon op og selv sætte multiplier og FSB,
men mon ikke et billigt nyt/brugt bundkort ville være bedre? K7S5A var
billigt og kvaliteten og ydelsen osse derefter.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-12-05 17:26

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Du kan så evt. prøve at låse din Athlon op og selv sætte multiplier og
> FSB, men mon ikke et billigt nyt/brugt bundkort ville være bedre?
> K7S5A var billigt og kvaliteten og ydelsen osse derefter.

Og her tænker jeg så på Viktor og ikke Villy :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Co@ch [4130]

Dato : 26-12-05 23:04

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.lejabeach.com/ECS/ez.html
>
> eller er jeg helt ude at "svømme"?
>
> Jeg håber virkelig på at kunne få et eller flere kvalificerede svar, der

Smid det board ad h..... til og køb et billigt Asrock board (ca. 360,- og
opefter)(udmærket board til prisen)

Dit board har ry for at lave ballede, specielt i RAMdelen og Nej, det kører
ikke højere end XP2600+, 266FSB.

mvh
Bri@n

Fra : Christian Mygind

Dato : 27-12-05 01:47

Viktor Andersen wrote:
[...]
> Computeren vil kun genkende CPU til at være af størrelsen 1.2 og ikke
> 2.6.

En Barton 2800+ kører FSB333 (Front Side Bus) men den reelle clockfrekvens
er 2.08 ghz. FSB'en er det dobbelte af hastigheden "på bussen" (vil ikke
begive mig ud i den tekniske forklaring, men tro mig :) .
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10863) En processors hastighed
defineres af FSB'en gange med en multiplier.
En normalt fungerende 2800+ kører således 12x (multiplier) 166 (FSB / 2) =
~2000 mhz. Sådan ville din cpu køre, hvis dit bundkort understøttede
FSB333-cpu'er. Det gør kortet desværre ikke.

Dit kort kan max køre FSB266 og ville derfor "normalt" afvikle din cpu til
at være en 12x133=1600 cpu - der, hvis jeg husker rigtigt, svarer til noget
omkring en XP1800+ cpu. Måske 1900-2000.

Men efter hvad du beskriver vil dit kort ikke spille med, og vil kun køre
FSB200, hvilket giver 12x100=1200, der passer meget godt med, hvad du
beskriver.

Det kan enten skyldes, at du har et af de første K7S5A-kort, der faktisk kun
understøttede FSB200-cpuer (Duron'er og Athlon'er under 1400) eller også
vælger kortet at fortolke din CPU som FSB200 fordi den ikke genkender den.

Hvilken CPU havde du i før?

> Hvad skal jeg gøre, for at den vil læse processoren til det optimale
> d.v.s. 2600+ ?

Enten droppe bundkortet og købe et, der understøtter FSB333 eller bytte din
CPU ud med en, der kører FSB266, hvis dit bundkort kan det. Jeg har en
FSB266 XP2400+ som jeg gerne bytter! :)

> Er det noget med at BIOS evt. skal opdateres, og i givet fald, kan
> jeg så bruge en af de pakkede filer nævnt her:
>
> http://www.lejabeach.com/ECS/ez.html

Jeg vil råde dig fra at eksperimentere. Det udkom mange udgaver af
K7S5A-kortet - og du skal være rede til at dit kort kan "dø" hvis du flasher
forkert.

> eller er jeg helt ude at "svømme"?

Nej-nej. Du har bare fået 2 stumper, der på overfladen ser ud til at passe
sammen - det gør de bare ikke helt - nu skal du blot vælge om du vil have
nyt bundkort eller ny cpu.

> Jeg håber virkelig på at kunne få et eller flere kvalificerede svar,
> der kan hjælpe mig videre.

Håber det hjælper - ellers må du råbe op.

/Chr

Fra : Viktor Andersen

Dato : 27-12-05 21:15

Tusind tak alle sammen for nogle meget interessante og konstruktive svar.
Hvad skulle vi #idioter# dog gøre uden jeg kloge?

Svaret på det hele bliver nok, at jeg investerer i et nyt bundkort, hvor jeg
kan overføre min processor samt mine DDR-SDRAM.

Kan I anbefale et rimeligt billigt men godt bundkort, hvor jeg får optimalt
udnyttelse af min processor?

Tak for hjælpen.

Viktor

Fra : Christian Mygind

Dato : 28-12-05 00:18

Viktor Andersen wrote:
> [...]
>
> Svaret på det hele bliver nok, at jeg investerer i et nyt bundkort,
> hvor jeg kan overføre min processor samt mine DDR-SDRAM.

God ide.

> Kan I anbefale et rimeligt billigt men godt bundkort, hvor jeg får
> optimalt udnyttelse af min processor?

God kvalitet & billigt:

/Chr

Fra : Viktor Andersen

Dato : 28-12-05 21:46

Hej Christian,

Tak for dit tips. Jeg beslutter mig for enten dit forslag eller et bundkort
fra Asrock K7S41

Mange tak for din storartede hjælp!