Troubleshooting PC med Asus A7A266 motherb~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 25-12-05 13:15

Hej

Min fars PC holdt pludselig op med at ville starte. Der blev ikke lavet
noget om i hardwaren, det skete bare pludselig.

Motherbaordet er et Asus A7A-266, og der er en Athlon 2400+ CPU i. Den er
ca. 1½ år gammel, så vidt jeg husker.

Symptomerne er at når man trykker på power, så starter strømforsygningen med
blæser, harddisk, CPU-køler etc op, og der er ikke noget at se.
Powerindikatoren (lampe) blinker 0,5 sek on, 0,5 sek off og så sker der bare
ikke mere. Der kommer ingen bip fra computeren, som ellers ville kunne
hjælpe ifølge computeren.

Jeg har prøvet at pille alle kort fra, alle drev fra - alt - og det gør
ingen forskel. Jeg har ikke endnu haft andet RAM til rådighed end den ene
512'er der sidder i, så jeg kan ikek umiddelbart prøve at skifte det. Hvis
det var RAM'en der var problemet mener jeg dog netop det ville blive
indikeret med noget bipperi...

Nogen forslag til hvad jeg kan prøve - hvad der kan være galt?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-12-05 13:18

"Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min fars PC holdt pludselig op med at ville starte. Der blev ikke lavet
> noget om i hardwaren, det skete bare pludselig.

Hvad med skærmen, eller kablet der til??

/ Michael...

Fra : Klaus Jensen

Dato : 25-12-05 13:32

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> wrote in message
> Hvad med skærmen, eller kablet der til??

Jeg har prøvet at koble skærmen til min bærbare, den virker fint. Jeg vil
også kunne høre hvis den begyndte at boote (hd aktivitet etc).

Men et godt tip, det kunne jo være noget så simpelt. :)

- Klaus

Fra : NS

Dato : 25-12-05 14:39

Klaus Jensen wrote:
> [...]
> også kunne høre hvis den begyndte at boote (hd aktivitet etc).
>
> Men et godt tip, det kunne jo være noget så simpelt. :)

Prøv at tjekke de store kondensatorer på bundkortet. Er de fyldt med
snask på toppen og/eller er de revnede og bulede? Jeg har selv et
bundkort (Soltek) af nogenlunde samme alder, der gjorde det samme. Det
kan dog startes efter et par forsøg evt. ved lige at pille
netstrømstrikket ud først og sætte det i igen. Så vidt jeg ved er der
mange bundkort med den fejl, da der var en af de store
kondensatorproducenter, der lavede nogle uheldigt konstruerede
elektrolytkondensatorer. Afhængigt af temperaturen i kabinettet begynder
de at svigte efter 1-2 år. Passer jo meget godt med din fars.

NS

Fra : Klaus Jensen

Dato : 25-12-05 17:32

"NS" <123@123.com> wrote in message
> Prøv at tjekke de store kondensatorer på bundkortet. Er de fyldt med snask
> på toppen og/eller er de revnede og bulede?

Tak for forslaget.

Der er ingen synlige skader nogen som helst steder på bundkortet.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-12-05 17:50

> [...]
> sek off og så sker der bare ikke mere. Der kommer ingen bip fra
> computeren, som ellers ville kunne hjælpe ifølge computeren.

Hvis PC-speakeren er tilsluttet (eller der sidder en på bundkortet), så bør
den bippe hvis du piller alt udstyr fra bundkortet bortset fra CPU'en. Gør
den ikke det, er det sikkert CPU/bundkort det er galt med. Der behøver
heller ikke nødvendigvis være nogen årsag til at sådan noget går i stykker.
Jeg har før oplevet at et bundkort går i stykker fra dag til dag uden nogen
speciel grund.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-12-05 00:43

> [...]
> indikeret med noget bipperi...
>
> Nogen forslag til hvad jeg kan prøve - hvad der kan være galt?

Selv om alt ser ud til at starte, kan det sagtens være strømforsyningen, som
er defekt. Den er altid et godt udgangspunkt at skifte, når en pc ikke vil
starte/opfører sig mærkeligt.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 27-12-05 21:00

>Powerindikatoren (lampe) blinker 0,5 sek on, 0,5 sek off og så sker der bare
>ikke mere. Der kommer ingen bip fra computeren, som ellers ville kunne

Indikator for defekt strømforsyning. Få den byttet hos forhaldler, der
er stadig 6 mdr reklamationsret, hvis de 1½ år holder.

Henning
hsb(at)image.dk