Hvilket kabinet skal jeg vælge?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-12-05 22:54

Hej,

Jeg overvejer at skifte mit temmeligt gamle, slidte og ikke så kønne HX08
kabinet ud med et nyt, men jeg kan ikke rigtigt finde noget der passer mig..
Min computer skal have bedre luftflow, men være mere støjsvag end det jeg
har nu.

Mine krav:
Farve: sort
3-4 eksterne 5 1/4" pladser og gerne 1 styk ekstern 3 1/2".
Minimum 3 interne 5 1/4" pladser, ikke nødvendigt med nogle interne 3 1/2".
Da de interne 5 1/4" pladser (som jeg forestiller mig allernederst i
kabinettet) skal bruges til harddiske, skal der gerne være plads til en
120mm blæser lige foran drevene der suger luft ind, samt en 120mm blæser
bagerst i kabinettet lige over grafikkortet, sidstnævnte er dog ikke helt så
vigtigt, da en god PSU med en 120-140mm blæser kan gøre dét arbejde.
Materialevalget skal være i orden, da jeg ikke gider de tynde kabinetter som
ofte står og rasler ved den mindste vibration..

Desuden skal det også være pænt, men det er jo subjektivt og svært at
definere.

Nogle der kan pege mig i en retning? Prisen behøver ikke være lav, hvis bare
kvaliteten følger prisen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 23:01

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> definere.
>
> Nogle der kan pege mig i en retning? Prisen behøver ikke være lav, hvis bare

Antec P180, er mat alu farvet i standard, men fås i sort i udlandet hvis
du vil betale. et fremragende kabinet.

jeg ønskede også den sorte, men efter at have fået Alu'en er jeg mere
end tilfreds, den er ganske diskret og i topklasse byggekvalitet.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 01:01

> Antec P180, er mat alu farvet i standard, men fås i sort i udlandet
> hvis du vil betale. et fremragende kabinet.

Den har jeg også haft kigget lidt på, men den er måske også lige en tand for
stor i længden. Jeg får ikke brug for plads til så mange enheder, så de
ubenyttede pladser er jo blot spild af plads. Udseendet kan jeg umiddelbart
godt lide (har ikke set den i virkeligheden, kun på billederne)..
Jeg er dog ikke vild med køleløsningen med de opdelte zoner. Det kræver en
masse blæsere før det virker (og det larmer), og jeg synes at det virker
lidt omsonst at kaste en masse blæsere ind i kabinettet når PSU'en allerede
har en god stor blæser til at suge den varme luft fra CPU'en ud.. En enkelt
langtsomtgående120mm kabinetblæser må være mere end rigeligt, for at sørge
for at harddiskene bliver kølet tilstrækkeligt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-12-05 16:04

> Jeg er dog ikke vild med køleløsningen med de opdelte zoner. Det kræver
> en masse blæsere før det virker (og det larmer)
Jeg har også det nævnte kabinet og må sige at det med at blæserne larmer
bestemt ikke holder. Der er som standart 3 120mm blæsere i. De kan
indstilles i 3 hastigheder. Jeg har alle mine i laveste og de flytter
stadig fint med luft men er lydløse. I middel er de hørebare men meget
lavt. Og på high kan man tydeligt høre dem, men så er det også ved at
kabinetet letter. Jeg vil tro de levere mindst 100cfm hver ved max
hastighed.
Faktisk er det smart med mange store langsomtkørende blæsere hvis man vil
holde støjen nede.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 18:12

> Jeg har også det nævnte kabinet og må sige at det med at blæserne
> larmer bestemt ikke holder.

Hvis kabinettet er lavet af gode resonansdøde materialer, så behøver det
ikke nødvendigvis larme specielt meget. Jeg har som sagt heller ikke
set/hørt kabinettet i "real-life", så måske det kan overraske..

> Faktisk er det smart med mange store langsomtkørende blæsere hvis man
> vil holde støjen nede.

Min logik siger mig bare at hvis en enkelt 120mm blæser på laveste hastighed
kan klare arbejdet, må det vel være mere støjsvagt end 3 styk 120mm på samme
lave hastighed.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-05 11:09

Martin Sørensen wrote:

> Hvis kabinettet er lavet af gode resonansdøde materialer, så behøver det
> ikke nødvendigvis larme specielt meget. Jeg har som sagt heller ikke
> set/hørt kabinettet i "real-life", så måske det kan overraske..

Det er lavet i meget resonansdødt plast og i flere lag som kvæler megen
støj. jeg er 110% tilfreds med mit kabinet.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 23-12-05 00:05

Et Coolermaster CM Stacker skulle gerne svare til dine krav. Eller et Noise
Conttrol 10X.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 00:40

> Et Coolermaster CM Stacker skulle gerne svare til dine krav.

Tjo, måske bare lidt vel rigeligt stort.. Jeg ville foretrække et miditower,
og det burde også sagtens kunne lade sig gøre ud fra det jeg vil have, nu
når jeg egentligt ikke har brug for nogle 3 1/2" slots af nogen art?

> Eller et Noise Conttrol 10X.

Og det er jo ikke mindre.

Ellers tak for svarene.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 01:15

Revideret liste efter nøjere overvejelser:

ATX, dvs. ikke udelukkende til micro-ATX bundkort.
Farve: sort / sølv, hvor designet passer til sorte enheder.
2-3 eksterne 5 1/4" pladser og ikke nødvendigvis nogen 3 1/2" af nogen art.
Minimum 2 interne 5 1/4" pladser. Da de interne 5 1/4" pladser (som jeg
forestiller mig allernederst i kabinettet) skal bruges til harddiske, skal
der gerne være plads til en 120mm blæser lige foran de to 5 1/4" pladser der
suger luft ind. Materialevalget skal være i orden, da jeg ikke gider de
tynde kabinetter som ofte står og rasler ved den mindste vibration..
Så lille som muligt, efter hvad ovenstående krav giver mulighed for, dvs.
sikkert et miditower.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 01:23

> [...]
> bruges til harddiske, skal der gerne være plads til en 120mm blæser
> lige foran de to 5 1/4" pladser der suger luft ind.

Det kan godt være at jeg skal gå på kompromis med det krav, for jeg kan godt
se at udvalget af kabinetter så bliver temmeligt udvandet.. Alternativt skal
der bare være afsat plads til en 120mm blæser nederst i fronten og plads til
at jeg så selv kan montere nogle 5 1/4" rammer indvendigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : BFO

Dato : 23-12-05 01:22

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:43ab2083$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Materialevalget skal være i orden, da jeg ikke gider de tynde kabinetter som ofte står og rasler ved den mindste vibration..

Lian-Li PC-7(B) Plus
<http://www.lian-li.com/Product/Chassis/M_C_PS_PC-7.htm>

Er godt nok 3 1/2 pladser i bunden til harddiskene, men med en 120 mm blæser på disse (er monteret)
burde du ikke få problemer med varmen fra disse.

Meget stilrent synes jeg, og Lian-Li er i rigtig lækker kvalitet

Mvh
Brian Olsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 01:41

> [...]
> Er godt nok 3 1/2 pladser i bunden til harddiskene, men med en 120 mm
> blæser på disse (er monteret) burde du ikke få problemer med varmen fra

Næh, men så larmer det. Jeg vil gerne have dem monteret i et godt ophæng med
en køleprofil, eventuelt Zalman ZM-2HC2, som er blandt de bedste ophæng jeg
har prøvet indtil videre.

> Meget stilrent synes jeg, og Lian-Li er i rigtig lækker kvalitet

Det ser også rimeligt godt ud, og kunne måske være et bud på mit kommende
kabinet. Så kan jeg bare ændre 3 1/2" rammen i bunden og få lavet en 5 1/4"
ramme så mine harddiskkølere kan monteres foran blæseren. Jeg skal ikke have
en rude i siden, så det behøver ikke se supergodt ud indvendigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans

Dato : 23-12-05 02:06

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> lavet en 5 1/4" ramme så mine harddiskkølere kan monteres foran
> blæseren. Jeg skal ikke have en rude i siden, så det behøver ikke se

Det er slet ikke nødvendigt. De har det fint køligt foran 120 mm. blæseren,
selv ved lavere omdrejninger. Jeg har endnu ikke set temperaturer over 40
grader på mine Raptor diske, selv i sommerhalvåret.

Hans

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-12-05 03:01

> Det er slet ikke nødvendigt. De har det fint køligt foran 120 mm.
> blæseren, selv ved lavere omdrejninger.

Ja, det er jeg ikke i tvivl om, men jeg vil også gerne støjdæmpe diskene
ordentligt (bl.a. en Raptor), så de skal afkobles effektivt fra selve
kabinettet, og det er lidt svært hvis de er monteret i en 3 1/2" ramme.
Vibrationerne kan faktisk være ret markante hvis man har to diske der
spinder med næsten samme hastighed pga. intermodulation. Lige nu har jeg to
7200RPM diske siddende tæt på hinanden i en 3 1/2" ramme, og der kan jeg
høre en summen der går op og ned i styrke med ca. 1 Hz, og det er voldsomt
irriterende. Når de to diske ikke roterer med 100% samme hastighed, så kan
det opstå.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans

Dato : 23-12-05 03:14

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> og ned i styrke med ca. 1 Hz, og det er voldsomt irriterende. Når de
> to diske ikke roterer med 100% samme hastighed, så kan det opstå.

En 7200 rpm. disk i ubalance er rigelig til at udsende en kedelig 120 Hz.
brummetone, og Raptoren er næsten værre da vi så er oppe på 150 Hz., hvor
øret er endnu mere følsomt. Mine diske står på bunden af kabinettet og er
isoleret fra kabinettet med skumklodser. De kan ikke høres uanset hvor meget
de knokler, ikke engang når de spinder op.

Løsningen kunne være at isolere 3½" rammen fra kabinettet, men bibeholde
positionen foran blæseren.

Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-12-05 10:34

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> definere.
>
> Nogle der kan pege mig i en retning? Prisen behøver ikke være lav,

Jeg havde selv tidligere et HX08 og var glad for det.
Jeg har nu et H700B
Og det er jeg også meget tilfreds med.
Det er samme størrelse som HX08.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 12:06

> [...]
> definere.
>
> Nogle der kan pege mig i en retning? Prisen behøver ikke være lav, hvis

Jeg hører nok til blandt dem som synes det er vanvittigt at kaste en formue
efter et kabinet. En lidt billigere løsning kunne derfor være denne:

http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=123350

Igen kniber det med 5 1/4" pladserne intern i kabinettet, men så vidt jeg
kan se i mit eget skulle der ikke være problemer i øge bredden på de 5 stk.
3 1/2" pladser i bunden af kabinettet. Der er plads til 120mm blæser foran
diskene, Samt en som allerede er monteret bag i kabinettet.

Efter min mening et super kabinet kombineret med en passende støjsvag PSU
efter eget valg.

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Finn og Angela

Dato : 23-12-05 18:02

> [...]
> definere.
>
> Nogle der kan pege mig i en retning? Prisen behøver ikke være lav, hvis

http://www.silentpcreview.com/article210-page1.html

(Harddiskholder udtagelig - uden psu- billigt!
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123350)

http://www.silentpcreview.com/article272-page1.html

(Ikke sort, Psu har kompatibilitetsproblemer med Asus A8n)

Liste over kabinetter med 120mm. blæser:

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=3606

Finn