Er grafikkort skyld i hardwaredefekt
Fra : Peder Pedersen

Dato : 19-12-05 11:13

Hej,
Jeg havde i sommer en lille Amitech maskine der brød sammen.
Strømforsyningen stod af.

Jeg brugte 2 af stumperne fra denne maskine i en anden, nemlig
grafikkort (WinFast Geforce2 MX64) og et DVD-drev.
Tingene har kørt perfekt nogle måneder, men så den anden dag står
strømforsyningen (250Watt) i den nye maskine også af.
Er der tale om et uheldigt sammentræf, eller skal jeg lade være med at
bruge f.eks. det pågældende grafikkort ?

Peder

Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-12-05 11:36

> Er der tale om et uheldigt sammentræf, eller skal jeg lade være med at
> bruge f.eks. det pågældende grafikkort ?

Meget usandsyneligt.

Fra : JK

Dato : 19-12-05 11:25

On 19 Dec 2005 10:12:38 GMT, Peder Pedersen <peder@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Er der tale om et uheldigt sammentræf, eller skal jeg lade være med at
>bruge f.eks. det pågældende grafikkort ?

En 250 Watt strømforsyning er en bette pjevs, som ikke kan forventes
at kunne trække 3GHz P4 eller 2 GHz AMD (det skriver du jo ikke noget
om). Man bruger normalt kraftigere i dag, 300-500 Watt. Nyere
strømforsyninger er desuden meget bedre konstrueret med en 120 mm
blæser.

Eksempelvist NorthQ 4001

Den har endvidere en 20/24 pins konverter. Da nyere ATX bundkort har
24 bens ATX.

mvh

John

Fra : Peder Pedersen

Dato : 19-12-05 12:13

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in

> [...]
> om). Man bruger normalt kraftigere i dag, 300-500 Watt. Nyere
> strømforsyninger er desuden meget bedre konstrueret med en 120 mm

Du har helt ret - 205w er lidt "tøset" - men det har nu kørt fint i en
anden barebone jeg byggede op fra tilbage i 2004. Der er tale om en
MicroPC (Soltek) hvor din foreslåede NorthQ powersupply desværre ikke
kan være i.

Den maskine jeg har problemer med har en AMD Sempron 3000+ processor,
harddisk, DVD og grafikkort samt et Gigabit netkort. Den anden maskine
jeg kørende har lignende bestykning - dog er der en 2,8GHz P4 processor
i (og et andet bundkort). Den klarer sig fint med de 250Watt.

Fra : JK

Dato : 19-12-05 13:46

On 19 Dec 2005 11:13:18 GMT, Peder Pedersen <peder@nospam.dk> wrote:

> [...]
>jeg kørende har lignende bestykning - dog er der en 2,8GHz P4 processor
>i (og et andet bundkort). Den klarer sig fint med de 250Watt.

Ok, jamen jeg kører også i 2 stk. Antec Minuet med 250 Watt følgende:

1) amd 3500+ med 1 Gbyte ram og en DVD-brænder og et TV-kort.

2) amd sempron 2800+ (socketA) med 500 Mbyte, onboard grafik og en
dvd-brænder.

Det kører da fint indtil videre. Men pludselig kan det skabe sig, når
en usb harddisk sættes på. Typisk efter flere timers drift.

Men jeg plejer at sige, at Antec laver kvalitets-watt. Måske gælder
det også Soltek ?

mvh

John