Ældre pc vil ikke tændes
Fra : John

Dato : 18-12-05 22:14

Hej NG!

Jeg roder med en ca. 5 år gammel Packard Bell pc. Den ville pludselig ikke
tænde. Den er helt død.

Jeg har lukket den op og taget strømforsyningen ud. Inden i strømforsyningen
er der en sikring. Den fejler ikke noget. 220v-ledningen er også byttet uden
held. Jeg har også prøvet at skifte batteri på bundkortet. Stadig død.
Heller ikke blæseren kører.

Fra bundkortet går der en lille 2-ledet ledning til on-off-knappen på
fronten af maskinen. Strømforsyningen har et ca. 5 cm. bredt stik ned til
bundkortet med 16-18 ledninger i. Og så ellers stik til drevene. Er det mon
strømforsyningen det er galt med og kan man mon få sådan een endnu? Eller er
der andre bud på hvordan jeg får indkredset fejlen?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

John

Fra : Peter

Dato : 19-12-05 00:42

"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Jeg roder med en ca. 5 år gammel Packard Bell pc. Den ville pludselig ikke
> tænde. Den er helt død.

Har du tjekket backup batteriet på bundkortet?

PeterB

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-12-05 02:08

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "John" <johnlafjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Har du tjekket backup batteriet på bundkortet?

En computer dør ikke fordi backup batteriet står af.
Så vil den starte med en fejlmeddelelse om enten at batteriet er defekt,
eller at der er fejl i cmos.
Det tyder helt klart på en defekt psu.
Ud fra beskrivelsen er det en atx strømforsyning og dem kan man sagtens få,
men - mange mærkevare pc.er har en strømforsyning som i fysisk størrelse er
mindre end en standard strømforsyning, så du skal lige sikre dig, at den har
den rette størrelse eller om der evt. er plads til en større standard
strømforsyning. Men det er der oftest ikke.

Kurt

Fra : John

Dato : 19-12-05 20:41

> En computer dør ikke fordi backup batteriet står af.
> Så vil den starte med en fejlmeddelelse om enten at batteriet er defekt,
> eller at der er fejl i cmos.

Batteriet er OK - jeg har prøvet at sætte et andet i og det hjalp ikke.

> [...]
> dig, at den har den rette størrelse eller om der evt. er plads til en
> større standard strømforsyning. Men det er der oftest ikke.

Ja, det er nok PSU'en. Jeg tror jeg vil se om jeg kan finde en - der er
masser af plads. Det er et stort knokkel kabinet og der er næsten ingenting
indeni.

Jeg har afprøvet kontakten på fronten med et måleapparat. - der slutter som
den skal, når man trykker på den. Jeg har også målt om er overhovedet er
strøm i nogle af ledningerne i det store stik til bundkortet. Og det er der
ikke. Der må vel skulle komme lidt strøm ned til bundkortet, når den er
slukket, hvis det skal vågne op og tænde pc'en, når man trykker på
afbryderen på fronten. Eller det er måske batteriet, der leveret strøm til
det?

Nå, nu har vi pillet disken ud, sat den i et eksternt kabinet og brændt alle
data ud på en dvd. Så er det reddet og så må jeg se, om jeg gider at gøre
mere.

Tak for svarene.

Vh. John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-12-05 00:21

> [...]
> er slukket, hvis det skal vågne op og tænde pc'en, når man trykker på
> afbryderen på fronten. Eller det er måske batteriet, der leveret strøm til

Hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke strøm på ledningerne, før der laves
en "kortslutning". Som jeg husker det, skal den grønne kortsluttes med en af
de sorte, før der kommer strøm på. Men vent lige, til der er en som er
sikker på, hvordan man gør, inden du gør noget.
Men selv om du kan måle strøm på ledningerne, kan du ikke være sikker på, at
det virker. Der kan være for lidt strøm m.m.

Kurt

Fra : John

Dato : 21-12-05 20:45

> [...]
> Men selv om du kan måle strøm på ledningerne, kan du ikke være sikker på,
> at det virker. Der kan være for lidt strøm m.m.

Nu virker pc'en igen! Jeg har fundet en gammel strømforsyning og sat den i.
Og nu er alt OK igen. Så kan maskinen forhåbentlig køre lidt endnu.

Du har ret, Kurt. Hvis man kortslutter 2 (jeg så ikke lige hvilke) af benene
i det store stik, starter blæseren og der laves strøm på alle de andre stik.
Der var en, der viste mig hvordan og det satte ikke liv i den gamle
strømforsyning.

Men nu er vi kørende igen.

Endnu engang tak - og god jul til alle herinde.

Vh. John

Fra : steffendenize

Dato : 19-12-05 11:40

>Det tyder helt klart på en defekt psu.

Det kan også være bundkortet der er noget galt med. Jeg har været i
lignende situationer hvor min 'erfaring' sagde mig at det var psu'en
men at det i sidste ende viste sig at være bundkortet der var røget.

/steffen