Kan en PSU blive træt og gå ned i effekt
Fra : M. Jørgensen

Dato : 18-12-05 16:45

Hej Ng
På det seneste har jeg oplevet at hvis jeg belaster pc'en lidt mere end
normal f.eks kopier en cd er den begyndt at slukke umotiveret. Jeg har tænkt
på om det er psu'en som er blevet træt og ikke yder den effekt som skal
bruges mere. Eller er der nogen som har et andet bud på hvad der kan være
galt.
/Mogens

Fra : Hans

Dato : 18-12-05 16:58

M. Jørgensen wrote:
> [...]
> Jeg har tænkt på om det er psu'en som er blevet træt og ikke yder den
> effekt som skal bruges mere. Eller er der nogen som har et andet bud

Det kan udmærket være tilfældet. Hvor gammel er den?

Det kan også være en blæser som er støvet til, så CPU'en bliver for varm og
lukker maskinen ned.

Hans

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 18-12-05 18:11

> Det kan også være en blæser som er støvet til, så CPU'en bliver for varm
> og lukker maskinen ned.

Hvor sidder den blæser, og hvordan kan man "afstøve" den? Det lyder som
noget, der også er problemet på min pc, men jeg får en blå skærm inden den
et splitsekund senere lukker ned, og så er det vel næppe varmen?

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... stedet med de mange rejsebeskrivelser

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-05 18:16

"Pernille og Kennet Föh" <anonym@mail.dk> wrote:

>Hvor sidder den blæser, og hvordan kan man "afstøve" den? Det lyder som
>noget, der også er problemet på min pc, men jeg får en blå skærm inden den
>et splitsekund senere lukker ned, og så er det vel næppe varmen?

Jeg skal ikke udelukket det, men beskrivelsen tyder ikke på problemer
med PSU'en.

Jeg gætter mere på kølingen til processor og/eller grafikkort.

Åben maskinen og check kølerne. Er de støvede ? Drejer kølerne frit ?
Spinder de op i omdrejning når du tænder maskinen ?

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-12-05 18:35

"Pernille og Kennet Föh" <anonym@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor sidder den blæser, og hvordan kan man "afstøve" den? Det lyder som
> noget, der også er problemet på min pc, men jeg får en blå skærm inden den
> et splitsekund senere lukker ned, og så er det vel næppe varmen?

Blæseren sidder ovenpå cpu.en. Hvis du ser på computeren bagfra og det er
med opretstående kabinet, så piller du højre side af. Når du så ser ned i
computeren kan du næsten ikke være i tvivl, når du ser en ret stor blæser.
Man kan støvsuge den eller blæse den fri for møg, men pas lige på, at luften
ikke får blæseren til at fare rundt i alt for høj fart. Sæt evt. noget i
klemme, så den ikke kan køre rundt, mens du renser den. Og du har
selvfølgelig fjernet strømmen først.
En træt cpu har jeg ikke hørt om før. Enten virker de, eller også har de
fejl. Varme er ofte et problem. Bare ved at tage siden af kabinettet kan man
ofte nedbringe temp så meget at fejlene forsvinder. Man kan ofte se i bios,
hvor varm den bliver.
For at undgå genstart, så du kan se den blå skærm og aflæse fejlmeddelelsen,
kan du højreklikke på Denne Computer, vælge Egenskaber og derefter fanen
Avanceret.
Tryk på Indstillinger ved Start og Genoprettelse.
I næste billede skal du fjerne flueben ved Genstart automatisk.
Så burde den stoppe med en blå skærm, hvor du kan læse en fejlmeddelelse,
som muligvis siger noget om problemet. Evt. søg på fejlmeddelelsen i Google
eller post den her. Så kan det måske lettere indkredses.
Defekt ram kan iøvrigt også lave de mest mærkelige fejl.
En defekt strømforsyning er en anden mulighed, idet den ved spidsbelastning
måske ikke kan følge med, og det kan også give ukontrollerede nedbrud. Det
kan man stort set ikke måle sig til. Der er man simpelthen nødt til at prøve
med en anden strømforsyning i stedet for.

Kurt

Fra : M. Jørgensen

Dato : 18-12-05 19:27

"M. Jørgensen" <ingen.spam@nospam.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal bruges mere. Eller er der nogen som har et andet bud på hvad der kan

Tak for jeres indput
PSU'en er ca 3 år gammel og alt køre perfekt på pc'en også ved stor CPU
belastning men når jeg bruger et eller flere dvd drev så går det galt efter
kort slukker pc'en på samme måde som hvis man havde taget strømmen på vægen.
Den kan afterfølgende kun startes igen hvis jeg tager strømmen fra pc'en i
ca 20 sekunder.
Jeg tror er ikke det er varme som er problemet så skulle det også opstå ved
den normale drift.
/Mogens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-12-05 01:46

> [...]
> fra pc'en i ca 20 sekunder.
> Jeg tror er ikke det er varme som er problemet så skulle det også opstå

Tja, jeg har set mange pc.er som kører på grænsen hvad angår temp og så
kører de upåklageligt. Men når så en bestemt belastning kommer stiger temp
nogle grader, og så kører de ikke upåklageligt mere, men går ned.
Når man skal tage strømmen fra psu kan det godt være fordi, at den er defekt
og skal "nulstilles" ved at man fjerner strømstikket. Jeg ville prøve at
skifte den, da de kan forårsage de mest mærkelige fejl, også selv om de
umiddelbart ser ud til at køre upåklageligt.
Når den iøvrigt kan klare store belastninger, så tyder det måske ikke så
meget på et temp problem, men når diskdrevene skal have strøm - så kunne det
jo være psu, som må give op.
Har du kontrollet temp på computeren.

Kurt

Fra : M. Jørgensen

Dato : 19-12-05 17:48

> [...]
> Når den iøvrigt kan klare store belastninger, så tyder det måske ikke så
> meget på et temp problem, men når diskdrevene skal have strøm - så kunne

Alle temperaturer er normale så der er nok kun en ting at gøre at prøve at
smide en ny psu i.

Tak for alles deltagelse og god jul
/Mogens