boot problem
Fra : ullaenevold

Dato : 10-12-05 22:18

Hej, har en ny pc som har haft et bootproblem fra starten.Købte den uden
styresystem da en ven installerede windows i for mig.
Først da han havde gjort det opdagede vi at pc` en ikke ville boote fra
harddisken men fra cd drevet tror jeg det var.
Nu nede i forretningen mistænkte de min ven for at have lavet fejl i
installationen og deraf bootfejlen, men han er meget erfaren og det er ikke
sandsynligt.
Desuden sagde de at det var ulovligt at kopiere venners windows. Jeg regner
med de gerne vil have mig til at købe et system til 900,oo. Men boot
funktionen skal da være i orden for der findes jo også gratis styresystemer
som LINUX man ku prøve. Er der nogen der har erfaring med dett?
MVH Ulla

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-05 23:04

"ullaenevold" <manamalai@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> boot funktionen skal da være i orden for der findes jo også gratis
> styresystemer som LINUX man ku prøve. Er der nogen der har erfaring med

Det er vist nærmest umuligt at svare på, idet der ikke oplyses noget om
fejlen/hvilke fejlbeskeder der gives. Er den i bios sat til at kunne boote
på harddisken. Hvordan kan han installere windows på den, hvis den ikke kan
boote fra harddisken. Under installationen genstarter den jo på harddisken
og gør installationen færdig. Er det allerede her det går galt - og igen
hvilken fejlbesked får han.
Det rager ikke forretningen om i bruger en lovligt eller ulovlig windows,
når bare I ikke beder dem om at installere den. Erkender forretningen at den
ikke kan boote og har de givet udtryk for andet end at din ven har fejlet?

Kurt

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-12-05 23:51

ullaenevold wrote:

> Nu nede i forretningen mistænkte de min ven for at have lavet fejl i
> installationen og deraf bootfejlen, men han er meget erfaren og det
> er ikke sandsynligt.

Hvis han er så erfaren, må han da vide hvad der er galt med maskinen.

> Desuden sagde de at det var ulovligt at kopiere venners windows. Jeg
> regner med de gerne vil have mig til at købe et system til 900,oo.

Yep, det er ulovligt at kopere en windows. Prisen for en Windows er
ca 900,- så den der god nok.

> Men boot funktionen skal da være i orden for der findes jo også
> gratis styresystemer som LINUX man ku prøve. Er der nogen der har
> erfaring med dett?
Hvis du ikke vil betale for det nødvendige software, så kan en Ubuntu
Linux
anbefales. Download et image http://www.klid.dk/homeftp/ubuntu-cd/5.10/
eller køb en cd ved linuxpusheren til en tyver
http://www.linuxpusher.dk/index.php?cPath=7_58 og installer. Der er også
office programer med.
Men det er ikke bare lige. Installationen af Ubuntu er pærelet, men hvis
der skal
installeres flere programmer så som Skype, kræver det noget søgen på
internettet
om hvordan og kendskab til engelsk er en nødvendighed. Har lige været der.
Hvis du
ikke har en i omgangskredsen der er til Linux kan det være bøvlet. Taler
af erfaring.
Læs i dk.edb.system.unix Der bliver ofte henvist til sider der er gode.

mvh
Henning

Fra : Johnny Andersen

Dato : 11-12-05 01:15

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Hvis han er så erfaren, må han da vide hvad der er galt med maskinen.

- griner...
Det lyder sgu let Henning - Du må da være en mega PC guru - hvis du altid
ved hvorfor et system ikke virker...

/Johnny

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-12-05 13:35

Johnny Andersen wrote:

> - griner...
> Det lyder sgu let Henning - Du må da være en mega PC guru - hvis du
> altid ved hvorfor et system ikke virker...

Jeg ved det godt. Jeg er dygtig.

mvh
Henning