PC er underlig!
Fra : Claus Skaarup

Dato : 10-12-05 06:26

Jeg har lige købt ny PC. Det var et MEGET billigt tilbud fra den lokale PC
pusher, men derfor skal den jo stadig virke...
De første problemer viste sig allerede under installationen af WinXP, hvor
den simpelthen kunne finde på at fryse midt under installationen. Det eneste
jeg kunne gøre, var at tage strømmen. Ja nogle gange kunne den endda finde
på at gå ud helt af sig selv...
Nå, men jeg fik endelig installeret windows, men kvalerne er ikke ovre. Nu
er det som om computeren brænder varm, når den har stået tændt i nogle
timer. Den bliver langsom og mærkelig...
Når jeg så genstarter, vil den ikke starte windows og jeg får - meget
kortvarigt - blå skærm og så genstarter den. Den vil godt starte op, når den
har stået slukket et stykke tid og dermed er kold.

Strømforsyningen bliver hurtigt MEGET varm, synes jeg.

Hvad er der galt? Er strømforsyningen for lille eller defekt?

Det er en AMD Sempron 2800+ med 512 RAM 80 GB HD på et ASRock motherboard
med onboard lyd, net og grafik. Jeg har sat et trådløst netkort og et
grafikkort + en ekstra HD i. Jeg har testet uden grafikkort og ekstra HD.
Strømforsyningen er 300W

--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-05 14:10

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev

> Jeg har lige købt ny PC. Det var et MEGET billigt tilbud fra den lokale PC
> pusher, men derfor skal den jo stadig virke...
> De første problemer viste sig allerede under installationen af WinXP, hvor

Jeg kan kun sige, at man får hvad man betaler for.

Hvis man vil have en computer, som er garanteret XP kompatibel, så kræver
det naturligvis også, at den er testet omhyggeligt med XP, og det koster
naturligvis penge at producere sådan en maskine......

Havde du virkelig forventet, at en maskine som var "et MEGET billigt tilbud"
også er gananteret stabil?

Claus

Fra : Claus Skaarup

Dato : 10-12-05 14:17

> Havde du virkelig forventet, at en maskine som var "et MEGET billigt
tilbud"
> også er gananteret stabil?
>
> Claus

Hvis jeg køber en ny computer hos en forhandler - tilbud eller ej - så
forventer jeg da, at den kan køre i over 2 timer ad gangen uden at gå
kold... Ærlig talt...

Den kostede 2500 kr.

Claus

Fra : Claus Skaarup

Dato : 10-12-05 14:20

Jeg prøvede lige at starte den her til morgen. Jeg nåede at se et par avi
filer og høre et par mp3'er. Så frøs den. Det var efter ca. 1½ time og
strømforsyningen var ikke specielt varm.

--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-05 16:29

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filer og høre et par mp3'er. Så frøs den. Det var efter ca. 1½ time og
> strømforsyningen var ikke specielt varm.

Prøv at gå en tur i bios lige efter, at den har genstartet og se hvor høj
temperaturen er på cpu. En varm cpu kan give en ustabil pc. Men der er
iøvrigt mange muligheder.
Men prøv det først, og når den nu er så ny ville mit næste skridt nok være
at levere den tilbage og bede om at få den den til virke.

Kurt

Fra : Peter Holm

Dato : 10-12-05 20:43

> Prøv at gå en tur i bios lige efter, at den har genstartet og se hvor høj
> temperaturen er på cpu. En varm cpu kan give en ustabil pc. Men der er
> iøvrigt mange muligheder.

godt sted at starte.
prøv evt. at pille siderne af kabinettet og se om det lille fald i
temperatur man opnår ved det gør hele forskellen.

Mvh
Peter

Fra : Martin

Dato : 11-12-05 00:47

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> wrote in message
> Hvis jeg køber en ny computer hos en forhandler - tilbud eller ej - så
> forventer jeg da, at den kan køre i over 2 timer ad gangen uden at gå
> kold... Ærlig talt...

Naturligvis - reklamér hos forhandleren, der er et besvær at lokalisere
problemet og det besvær kan forhandleren passende ha´
Mvh Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-12-05 13:53

> [...]

> Hvis jeg køber en ny computer hos en forhandler - tilbud eller ej - så
> forventer jeg da, at den kan køre i over 2 timer ad gangen uden at gå

Det kan den da sikkert også, men har forhandleren lovet dig, at den kan køre
XP stabilt?

Der er mere end 10 millioner linjer kode i windows XP, og det er IKKE
længere en naturlov, at en hvilken som helst tilfældig sammensætning af den
billigste hardware er 100% kompatibel endsige stabil/optimal med windows
XP.

Det er ikke kun for sjov, når der på mange maskiner står, at den er testet
og designet til windows XP...

Man får hvad man betaler for....

Claus

Fra : Martin

Dato : 11-12-05 00:48

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> Hvis man vil have en computer, som er garanteret XP kompatibel, så kræver
> det naturligvis også, at den er testet omhyggeligt med XP, og det koster
> naturligvis penge at producere sådan en maskine......

Det har ikke noget med kompatilitet at gøre, - det er et hardware problem!
Mvh Martin

Fra : Hans

Dato : 11-12-05 13:17

Martin wrote:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
>
> Det har ikke noget med kompatilitet at gøre, - det er et hardware
> problem! Mvh Martin

En fejl i en bios kan være nok til at maskinen opfører sig unormalt, så det
behøver ikke altid at være et hardwareproblem.

Et glimrende eksempel er Asus nye A8N32-SLI Deluxe bundkort, som er så
smaskfyldt med biosfejl på grund af ønsket om hurtig release, og det kan få
enhver maskine til at opføre sig underligt.

Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-12-05 13:45

"Martin" <nomail@orangenet.dk> skrev

> Det har ikke noget med kompatilitet at gøre, - det er et hardware problem!

Og det kan du fjerndiagnosticere med din krystalkugle?

Claus

Fra : Martin

Dato : 11-12-05 23:27

> "Martin" <nomail@orangenet.dk> skrev

> Og det kan du fjerndiagnosticere med din krystalkugle?

Ja!, men som Hans skriver så kan det godt være et bios problem.
Mvh Martin (som har nogen erfaring som tekniker hos Dell Computers)