Dell Inspron 9300. Hot or not?
Fra : Lars Damkjaer

Dato : 08-12-05 22:07

Jeg har lige fået et godt tilbud på en dell inspron 9300, men jeg har ingen
erfaring med Dell.
Er det noget bambus-bongo der ikke kan køre op til sine specifikationer,
eller er den ok?

Mvh
Lars Damkjær

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-12-05 22:56

Lars Damkjaer wrote:
> [...]
> erfaring med Dell.
> Er det noget bambus-bongo der ikke kan køre op til sine specifikationer,

Overvej først om en 17" laptop er sagen - skal det være en flytbar
stationær, er den god nok, men som rigtig bærbar til at have på skødet
er den alt for stor... Skal den bruges til gaming eller?
Jeg ved godt at den fås med gode specifikationer, men det er ikke lige
til at opgradere grafikkort mv. i en laptop, så generelt er de uegnede
til gaming + at du alligevel skal sætte strøm til hvis du vil game mere
end 10 min.

Her kan du læse lidt om min erfaring med en Dell Laptop jeg havde...
http://sbn.as/wr_subject.php?category_id=2&subject_id=5

Det er selvfølgelig ikke alle der oplever den slags problemer, men jeg
har ikke ét sekund fortrudt at jeg skiftede til IBM T43 - ALT virker
bare meget mere lækkert, gennemarbejdet og veludført når man sidder med
en IBM i hånden frem for en Dell... Betjeningskomforten er omtrent som
at gå fra en Opel Kadett til en ny Mercedes - især hvis man iberegner,
at IBM maskinerne har et pegeredskab der er så godt, at det
overflødiggør brugen af ekstern mus

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : -=JF=- arb

Dato : 09-12-05 12:13

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> at IBM maskinerne har et pegeredskab der er så godt, at det overflødiggør
> brugen af ekstern mus

Hørt hørt!!!
Jeg har en IBM R50 og har stort set aldrig savnet at have en mus
tilsluttet... Jeg har godt nok en lækker trådløs mus, men jeg tror ikke at
den har været brugt meget mere end 15-30 min. på det +år jeg har haft
maskinen.

Til gengæld arbejder jeg ind i mellem på en Dell Lattitude
(X-et-eller-andet), og pegepladen på den maskine er ikke 5 potter pi$
værd... Bare det at trække cursoren rundt på skærmen er et
irritationsmoment, men specielt tap-to-click-funktionerne er elendige.

Mvh John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-05 11:25

"Lars Damkjaer" <ld@SPAMdmail.dk> skrev

> [...]
> ingen
> erfaring med Dell.
> Er det noget bambus-bongo der ikke kan køre op til sine specifikationer,

Jeg kan ikke udtale mig om den specifikke model, men generelt er Delle
glimrende. Dell er verdens største pc producent og omsætter næsten for en
*milliard* om *dagen*, og den position opnår man man ikke, hvis det er noget
lort, man sælger.

Men husk, at Dell er et færdigt system produceret med henblik på normale
brugere, så hvis du skal bruge en maskine, du efterfølgende skal pille meget
ved, så er det ikke en Dell, du skal købe. Maskinen er "skrabet", og ofte er
der kun lige det absolut nødvendig hardware. Eksempelvis er der ikke altid
stik til ekstra HD på fladkablet osv.

Men kvaliteten og stabiliteten er fremragende. Jeg har i år solgt syv
modeller, og alle kører fuldstændigt problemløst.

Claus

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 12-12-05 17:37

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> *milliard* om *dagen*, og den position opnår man man ikke, hvis det er noget

Hmmm så du vil mene, at McDonalds har opnået deres position ved at sælge
sund kvalitetsmad? Fordi man er de største har man ikke nødvendigvis det
bedste produkt, men måske blot nogle gode forretningsfolk i toppen...

> [...]
> der kun lige det absolut nødvendig hardware. Eksempelvis er der ikke altid

Nu er det laptops vi taler om, der er det sjældent man har den
problemstilling...

> Men kvaliteten og stabiliteten er fremragende. Jeg har i år solgt syv
> modeller, og alle kører fuldstændigt problemløst.

Solgt? du arbejder for Dell eller?

Kvaliteten på Inspiron serien er IKKE til at råbe hurra for, den
inspiron 8600 og senere 6000 som jeg har haft, var en bunke plasticlort
i forhold til min IBM T43

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-12-05 13:16

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev

> Hmmm så du vil mene, at McDonalds har opnået deres position ved at sælge

Ævl og ligegyldigt pladder!

> Solgt? du arbejder for Dell eller?

Nej, jeg arbejder for mig selv. Men hvorfor skulle jeg bruge 5-7 timer på at
samle, teste og klargøre en pc, når jeg kan købe en Dell eller en HP til den
halve pris?

Det koster mig ca. kr 3000,- bare i software og arbejdstid at samle/klargøre
en computer, og så står jeg stadig med en computer, som ikke er ordentlig
gennemtestet. Det er langt mere lønsomt for mig at købe en færdigsamlet og
klargjort maskine, som endda er 110% gennemtestet med XP.

Claus

Fra : Ulrik Løye

Dato : 09-12-05 12:09

On Thu, 8 Dec 2005 22:07:02 +0100, "Lars Damkjaer" <ld@SPAMdmail.dk>
wrote:

> [...]
>erfaring med Dell.
>Er det noget bambus-bongo der ikke kan køre op til sine specifikationer,

Jeg har p.t. en inspiron 9100 stående på værkstedet og der er ikke
meget bærbar over den. Den fylder og vejer det samme som 2 rigtige
bærbare, strømforsyningen minder om en mursten (i vægt og størrelse),
skærmen er lækker og kører høj opløsning men den bruger meget strøm.
Det gør processoren også idet det ikke er en mobile version (alm
pentium 4 3,2 ghz og vi ved alle hvor meget strøm de bruger).
CPU-blæseren næsten konstant selvom maskinen ikke laver noget.
Slutteligt så synes jeg maskinen virker uendelig sløv på trods af
CPUen og 1 gb ram... det må være chipsettet og harddisken som er
flaskehalsen i dette monstrum.

Jeg har lidt svært ved at se hvad man skal bruge maskinen til; den
bruger for meget strøm til at kunne køre længe på batteriet, dvs. det
ender med man kun bruger den som stationær maskine --- og dertil
larmer den for meget til at man gider arbejde med den ret længe af
gangen eller have den med tili møder.

Dell er i mine øjne et budget mærke på linje med fx Acer.

/u

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-05 13:41

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev

> Jeg har lidt svært ved at se hvad man skal bruge maskinen til; den
> bruger for meget strøm til at kunne køre længe på batteriet, dvs. det

Så er det jo, fordi man hart købt en forkert maskine. Pentium 3,2 i en
bærbar, er der uendelig få personer, der reelt har behov for, men fordi
folk er så ensidigt fokuseret på tal og hastighed, så sælges de
tilsyneladende alligevel. Men at folk er så fokuseret på tal, kan man jo
ikke klandrer producenten for, de lever bare det folk vil have, og når folk
ikke kan finde ud af at begrænse sig og være realistiske med hensyn til sine
behov, så må det nødvendigvis være sådan...

Claus

Fra : Lars Damkjaer

Dato : 09-12-05 14:37

Tak for svarene.

Det kunne godt være jeg skulle skulle slagte sparegrisen og købe en IBM i
stedet.

Mvh

Lars

Fra : Ulrik Løye

Dato : 09-12-05 20:57

"Lars Damkjaer" <ld@SPAMdmail.dk> wrote in message
> Tak for svarene.
>
> Det kunne godt være jeg skulle skulle slagte sparegrisen og købe en IBM i
> stedet.

Fujitsu-Siemens og HP bærbare laver også bærbare af god kvalitet, men som
ikke koster hele sparegrisen. Desuden mener jeg de har bedre service hos HP
og Fujitsu-Siemens end hos Lenovo som står får IBM (non-)service.

/u

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-05 13:44

"Lars Damkjaer" <ld@SPAMdmail.dk> skrev i

> Det kunne godt være jeg skulle skulle slagte sparegrisen og købe en IBM i
> stedet.

Eller være nøgtern og realistisk og se på dine reelle behov

Langt de fleste folk køber bærbare ud fra de helt forkerte forudsætninger,
og så er det, at det går galt.

Claus

Fra : M.I

Dato : 13-12-05 11:56

> [...]

> ingen
> erfaring med Dell.
> Er det noget bambus-bongo der ikke kan køre op til sine specifikationer,

Blandt dem med 17" skærm er den vist den mest prisstærke for tiden. Den
udmærker sig udover det også ved sin batteritid, som er eminent god i
forhold til størrelse/forbrug, hvis man vælger 9-cellet batteri ved køb.
Batteritid overgår klart andre i den gruppe bærbare.
Den kan ikke sammenlignes med 9100, så det skal du ikke lade dig skrække af.
Det er en helt anden cpu-teknologi og deraf afledt støj/varmeniveau. Og
andet design for den sags skyld (design er selvf. subjektivt, men synes også
den udmærker sig her).

God support, tilstrækkelig solid, stabil i drift. Og rigtig gode højtalere
iøvrigt.

Kunn godt have brugt indbygget ananlog/digital tv tvuner

M.I

Fra : M.I

Dato : 16-12-05 17:31

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev:

> [...]
>højtalere
> iøvrigt.
>
> Kunn godt have brugt indbygget ananlog/digital tv tvuner

Iøvrigt siger den (jeg har) ikke et kvæk. Kan svagt ane harddisken, hvis jeg
stikker øret derned. Sammen med batteritid et kæmpevigtigt kriterie imo, og
derfor et stort plus.
Kan efter installation af centrino hardware control presse batteriet op mod
6 timer med wan aktiveret, lidt surf og mail og mp3 afspilning.
Skærmlysstyrke skruet godt ned, dog.
Alt ialt ret begejstret for den.

M.I

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-05 15:02

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev

> Kan efter installation af centrino hardware control presse batteriet op
> mod 6 timer med wan aktiveret, lidt surf og mail og mp3 afspilning.

ØV!

(det kan man sgutte med en Acer)

Claus