Vil jeg kunne mærke ram-opgradering?
Fra : Anders

Dato : 08-12-05 20:16

Hej

Jeg har en Acer bærbar med en 1.5 Pentium-M Centrino og 512 mB DDR ram
pc2700, grafikkort er ATI Mobility Radeon 9700 med 64 MB ram.

Jeg bruger min computer meget til fotoredigering og postprocessing i
photoshop CS2. Derudover spiller jeg lidt Counterstrike, surfer og office.

Jeg finder computeren lidt sløv i sokkeholderne når jeg har en masse
applikationer kørende, eller f.eks. mange store billeder igang i photoshop.

Vil jeg kunne mærke mærkbar forskel når jeg imorgen sætter en ekstra GB ram
i kalorius så jeg når op på 1536 mb Ram? Eller vil det blot tilfredsstille
min egen specs-liderlighed?

Mvh Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-05 20:36

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote:

>Vil jeg kunne mærke mærkbar forskel når jeg imorgen sætter en ekstra GB ram
>i kalorius så jeg når op på 1536 mb Ram? Eller vil det blot tilfredsstille
>min egen specs-liderlighed?

Hop ind i Windows Jobliste hvor du klikker på fanebladet 'Ydeevne' - Kig
så på 'Allokeret hukommelse - Samlet'..

Hvis den værdi ligger over 512 Mb under normal brug, vil du ganske givet
mærke forskel - Er den væsentligt under har opgraderingen ingen
effekt...

<mlr>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-05 22:49

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Hvis den værdi ligger over 512 Mb under normal brug, vil du
> ganske givet mærke forskel - Er den væsentligt under har

Korrekt, jeg vil dog satse mine penge på at den ligger noget over
512MB når der behandles større billeder i Photoshop. Jeg vil
anbefale mere RAM.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Anders

Dato : 08-12-05 23:36

> Korrekt, jeg vil dog satse mine penge på at den ligger noget over 512MB
> når der behandles større billeder i Photoshop. Jeg vil anbefale mere RAM.

I system idle er der ca. 220 mb ram tilbage, når jeg loader photoshop og et
billede er der 150 mb og så forsvinder de sådan lidt efter lidt når jeg
loader flere billeder, eller starter andre applikationer, så jeg tror da i
den grad at jeg har brug for mere ram.

/anders

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-05 02:27

Hej Anders. 512MB ram og Photoshop Cs2 er ikke en super
opsætning jeg bruger photoshop mange timer hver uge og er
kommet frem til at man skal have 1024MB og meget gerne mere hvis
man skal kunne køre photoshop. ( det kommer godt meget andet på
hvad for en type files du skal lege med) Jeg køre selv med RAW
files på mellem 8-25MB og de tager en del ram når man skal til
at lave lidt ved dem.. Husk på at du også nemt kan have en
masse små porgramer til at køre som tager en del af dit ram.
antivirus,firewall,msn,skype osv.. prøv at lukke nogle af de
ting du ikke bruger..

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-05 11:16

> [...]

> ram i kalorius så jeg når op på 1536 mb Ram? Eller vil det blot
> tilfredsstille min egen specs-liderlighed?

Ja, du vil kunne mærke meget tydelig forskel, navnlig hvis du efterfølgende
tilpasser swapfilen.

Faktisk er ram, den udvidelse, som kan have bedst indflydelse på
performance.

Claus

Fra : Anders

Dato : 09-12-05 14:47

> Ja, du vil kunne mærke meget tydelig forskel, navnlig hvis du
> efterfølgende tilpasser swapfilen.
>
> Faktisk er ram, den udvidelse, som kan have bedst indflydelse på
> performance.

Hej

Hvad er det nu SWAP-filen er, og hvordan kan jeg tilpasse den?

/Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-05 13:47

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev

> Hvad er det nu SWAP-filen er, og hvordan kan jeg tilpasse den?

Det er sidefilen eller pagefile. Jeg er bare gammeldags og kalder den
swapfiler, fordi det har den altid heddet i tidligere versioner.

Lad windows styre den, det er i reglen det bedste, men har du masser af ram,
så kan du begrænse den, så windows tvinges til at bruge rammen i stedet.

Claus

Fra : Esben

Dato : 09-12-05 18:33

> Ja, du vil kunne mærke meget tydelig forskel, navnlig hvis du
> efterfølgende tilpasser swapfilen.
>
> Faktisk er ram, den udvidelse, som kan have bedst indflydelse på
> performance.

Ja enig - næste skridt kunne være en hurtigere harddisk (hvis det er
muligt).

--
Esben

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 18:23

Anders wrote:

> [...]
> i kalorius så jeg når op på 1536 mb Ram? Eller vil det blot tilfredsstille

Er der overhovedet ledige sokler til ram-udvidelse - mange
Centrino-bærbare har kun 2 sokler så hvis du i forvejen har 2x256Mb er
du tvunget til at "smide dem ud" inden du kan opgradere - og så er 2x1Gb
måske nærmere vejen at gå?

Mvh Tommy Ipsen