Hjælp/forslag til at redde en død disc øns~
Fra : J Lehmann

Dato : 07-12-05 18:32

Jeg har solgt en PC og efterfølgende har jeg konstateret at min backup disk
er død.
Der er nogle data på den døde disc, som jeg meget gerne vil redde.

Alle erfaringer og forslag er meget velkomne og modtages med tak..
Evt. kontakt til en erfaren "disc-doktor" i Københavnsområdet som mod
betaling kan hjælpe mig.

Det er en Quantum Fireball TM CX 10GB, 3.5 Series, fra ca. 1999.
Den sidder i et LaCie USB kabinet.
USB kabinettet er afprøvet med anden disc som kører fint,
og den døde disc er afprøvet i et tower kabinet, hvor den heller ikke kører
rundt.
Det er desværre backup discen der er død.
Den har hidtil kørt upåklageligt, men den begyndte at sige en underlig
knasende lyd og kort tid efter døde den.
Nu kører den slet ikke rundt.
Jeg tror selv, at det er noget med motoren eller elektronikken og ikke selve
disc-pladen.

Jeg har en ide om at få data ud af den ved at reparere den med elektronikken
fra en disc magen til.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg har tænkt mig at forsøge.

Jeg er derfor interesseret i at købe en disc som er identisk med
ovenstående.

Jeg beklager, hvis jeg skriver dette til en forkert gruppe, sig til og jeg
ændrer.

Mvh, Jørgen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-12-05 19:07

"J Lehmann" <j.lehmann@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ovenstående.
>
> Jeg beklager, hvis jeg skriver dette til en forkert gruppe, sig til og jeg

I dk.marked.privat.edb.intern
handles der livligt med brugte diske. Så prøv at høre der. Der er mange, som
til billige penge har været heldige at få diske magen til den, som de har i
forvejen, så de kunne forsøge reparation.
10 gb diske får man næsten smidt i nakken.

Kurt

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-12-05 21:38

J Lehmann wrote:
> Der er nogle data på den døde disc, som jeg meget gerne vil
> redde.
> Alle erfaringer og forslag er meget velkomne og modtages med
> tak..

Prøv at "tab" disken ned på et gulv fra ca. 1 meters højde, det
har tidligere hjulpet defekte diske igang her. HUSK dog at tage
en ny backup efterfølgende, det er ikke sikkert den kører i ret
lang tid derefter :)

> Evt. kontakt til en erfaren "disc-doktor" i Københavnsområdet
> som mod betaling kan hjælpe mig.

http://www.datanix.dk/reetablering_af_data.htm
- Fundet på google:
http://www.google.dk/search?num=100&hl=da&q=genskab+data&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

Regn dog ikke med billigere priser end 10-20.000kr. for sådan en
omgang.

> Jeg har en ide om at få data ud af den ved at reparere den med
> elektronikken fra en disc magen til.
> Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg har tænkt mig
> at forsøge.

Pas på, bare et enkelt støvkorn kan ødelægge pladen svjv. Men det
er vel et forsøg værd, firmaer fra linket ovenover kan måske
redde dataene alligevel?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Ulrik Løye

Dato : 08-12-05 08:57

On Wed, 7 Dec 2005 21:37:40 +0100, Mikael Nørrelund Andersen
<noerrelund@pc.dk> wrote:

> [...]
>har tidligere hjulpet defekte diske igang her. HUSK dog at tage
>en ny backup efterfølgende, det er ikke sikkert den kører i ret

Jeg må KLART fraråde denne ''teknik'' før alle andre metoder er
udtømt. I mine øjne svarer det til at råde en bilist om at smadre sin
bil med en fårehammer hvis den ikke vil starte en kold januar morgen.
Det er naturligvis ikke usandsynligt at et leje har sat sig fast, men
det løsnes næppe på denne måde.

Jeg har haft en 10gb Quantum hvis motorstyringschip brænde over.
Løsningen var en udskiftning af printet og herefter virkede disken i
hvert fald længe nok til at jeg kopierede data over på en anden disk.

Jeg har stadig printet derhjemme (det tog mig nemlig 2 år at finde
det!) men jeg er i tvivl om det passer på din model. Prøv at giv min
produkt nummeret så vil jeg tjekke.

Såfremt det nu rent faktisk viser sig at det er et leje eller noget
andet mekanisk så er tricket IKKE at banke skidtet løs men at åbne
disken og dreje lejerne rundt - det er mindre skadeligt for disken end
J Lehmann's brute force (man skulle tro han er uddannet af det
amerikanske militær ;)

/u

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 10:51

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> disken og dreje lejerne rundt - det er mindre skadeligt for disken end
> J Lehmann's brute force (man skulle tro han er uddannet af det

Ja, den lyder barsk Der er også nogle, som sværger til "frysermetoden",
vel at mærke ved mekanisk defekt.
Om det virker har jeg ingen personlige erfaringer med, men på den anden
side... Det kan nok heller ikke gøre den store skade.

mvh
Ebbe

Fra : J Lehmann

Dato : 08-12-05 11:14

Ebbe.
Tak for dit forslag.
Det er da en mulighed, som jeg ikke har tænkt på.
Det kan jeg hurtigt prøve, så det vil jeg gøre.
Hvor længe mon den skal ligge i fryseren - 1 time?
Skal den derefter blot startes med det samme? eller skal den ligge lidt og
samle kræfter?

Nogen der har erfaringer med "frysermetoden"?

Hilsen Jørgen
---------

Fra : Kim

Dato : 08-12-05 12:13

On Thu, 8 Dec 2005 11:14:25 +0100, "J Lehmann" <j.lehmann@mail.dk>
wrote:

>Nogen der har erfaringer med "frysermetoden"?

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

og læs gerne : http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : J Lehmann

Dato : 08-12-05 19:24

Nu har jeg forsøgt det.
1 time i fryseren, 5 minutter på bordet og derefter strøm på.
Det hjalp desværre ikke. Der er godt nok en grøn LED på printet der lyser,
men drevet snurrer stadig ikke rundt.
Hilsen Jørgen

Fra : J Lehmann

Dato : 08-12-05 10:51

Til Kurt, Mikael og Ulrik.

Allerførst stor tak for jeres hjælp og info. Jeres input glæder mig meget,
de giver mig håb om en mulig redning.

Kurt.

Jeg forsøger, at købe en disc der.

Mikael.

Som sidste udvej vil jeg forsøge mig med "tabe-metoden"

Ulrik.

Det lyder lovende, at du faktisk har gennemført en redning

i stil med den jeg har i tankerne.

Jeg vil være taknemmelig, hvis du vil tjekke om det skulle være så heldigt,
at printet passer til min disc.

På min defekte disk står der følgende:

Quantum Fireball TM CX 10GB, 3.5 Series

.