Synology DS-101 harddiskserver.
Fra : jakob

Dato : 06-12-05 23:30

Hej!

Synology har tilsyneladende 3 versioner af deres harddiskserver. DS-101,
DS-101j og DS-101g+. Så vidt jeg kan se adskiller g+ sig kun ved at den
understøtter SATA diske. Hvad er forskellen mellem DS-101j og DS-101??

--
Jakob

Fra : Hans

Dato : 06-12-05 23:34

jakob wrote:
> [...]
> DS-101, DS-101j og DS-101g+. Så vidt jeg kan se adskiller g+ sig kun
> ved at den understøtter SATA diske. Hvad er forskellen mellem DS-101j

101g+ har også Gigabit Lan-interface, hvilket ikke er helt uvæsentligt.

Forskellen på de to andre er processorkraften, hvor j modellen har kortere
svartider og lidt højere hastighed på Lan. 101 modellen er mig bekendt
udfaset, og erstattet med j modellen.

Hans

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-12-05 00:24

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Forskellen på de to andre er processorkraften, hvor j modellen har kortere
> svartider og lidt højere hastighed på Lan. 101 modellen er mig bekendt

Jep, og bemærk at 101g+ har blæser. Det har hverken 101 eller 101j, så de
laver kun den støj der kommer fra disken (som kan sættes til at gå i standby
og dermed være totalt lydløs).

Martin

Fra : jakob

Dato : 07-12-05 08:58

Martin K. R. wrote:

> [...]
> laver kun den støj der kommer fra disken (som kan sættes til at gå i standby

Tak for svarene! Hvad er fordelene i praksis ved Gigabit lan? Er det kun
relevant når jeg skal kopiere filer fra/til den? Er det f.eks. muligt at
afspille film- og musikfiler direkte fra harddisken med alm 100mb lan,
eller kræver det gigabit? Sidstnævnte kræver at netkortet i min pc også
understøtter gigabit LAN, ikke?

Hilsen Jakob

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 11:33

jakob wrote:

> [...]
> 100mb lan, eller kræver det gigabit? Sidstnævnte kræver at netkortet
> i min pc også understøtter gigabit LAN, ikke?

Du kan forvente at læse med 6-8 MBytes/sek. fra en 101j, hvilket er rigeligt
til både musik og film. Gigabit Lan kan overføre med faktor 10, og alle
enheder på netværket skal selvfølgelig kunne køre Gigabit for at udnytte
hastigheden.

Jeg ville da gerne have en Disk station 101g+, men nøjes med min 101 da jeg
ikke vil have endnu en boks med behov for indbygget blæser.

Hans

Fra : jakob

Dato : 07-12-05 15:19

Hans wrote:

> Jeg ville da gerne have en Disk station 101g+, men nøjes med min 101 da jeg
> ikke vil have endnu en boks med behov for indbygget blæser.

Jeg vil også gerne undgå blæseren og holder mig til en DS-101j. Tak for
svaret.

--
Jakob

Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-12-05 09:37

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, og bemærk at 101g+ har blæser. Det har hverken 101 eller 101j, så de
> laver kun den støj der kommer fra disken (som kan sættes til at gå i
> standby og dermed være totalt lydløs).

Den blæser er bestemt heller ikke lydløs

mvh Michael

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 18:07

jakob wrote:

> Synology har tilsyneladende 3 versioner af deres harddiskserver. DS-101,
> DS-101j og DS-101g+. Så vidt jeg kan se adskiller g+ sig kun ved at den
> understøtter SATA diske. Hvad er forskellen mellem DS-101j og DS-101??

Har selv kigget på disse bokse og det er også væsentligt at g+ har en
større processor og mere ram i forhold til j-modellen. Det betyder også,
at g+ modellen har været temmelig populær i nørd-kredse, hvor man kan
finde moddede firmwares som giver undstøttelse af bl.a. PHP og MySQL -
det er imponerende, hvad man har fået boksen til at kunne i praksis...

Er dog heller ikke selv helt glad for den vist nok temmelig larmende
blæser - dét gider jeg ikke! Håber snart der kommer en ny model med en
bedre løsning på dette område! Måske man kunne modde den og indbygge en
120mm blæser i stedet for den lille hidsige 40mm... ?

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Jesper F

Dato : 12-12-05 22:41

> [...]
> bedre løsning på dette område! Måske man kunne modde den og indbygge en
> 120mm blæser i stedet for den lille hidsige 40mm... ?

Helt enig. Jeg er meget lun på en Synology, men folk er vist ret trætte at
blæseren, og der er nok, der larmer på skrivebord i forvejen.
Et produkt som Synology'en skal helst ikke bemærkes.
Gid man kunne få 101g+ specs uden blæs.

Jesper

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 21-12-05 22:23

"Jesper F" <askfor@myemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> blæseren, og der er nok, der larmer på skrivebord i forvejen.
> Et produkt som Synology'en skal helst ikke bemærkes.

Jeg har bare placeret den på loftet i et værdiskab så den ikke bare er til
at stjæle.

Så er der ingen støj og så pæn er den jo heller ikke.

Jacob