hvordan??? sata disk
Fra : Morten Baun

Dato : 06-12-05 19:39

Hejsa NG!

har lige bygget en ny computer med overstående
hvad laver man partion med en sata disk

er der nogen som kan fortælle hvordan man gør

morten

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 06-12-05 19:48

"Morten Baun" <baun666@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG!

> har lige bygget en ny computer med overstående
> hvad laver man partion med en sata disk
>
> er der nogen som kan fortælle hvordan man gør

Hej Morten.

Jeg kører selv med s-ata som systemdisk nu. Og det du skal gøre er at
installere s-ata drivere inden WinXP installation (tryk F6 hvor den spørger
efter scsi drivers)

Når dette er installeret (check evt. lige i bios at s-ata er sat til at køre
ide-mode.) er det egentlig bare at installere som du plejer. Sådan fungerede
det i hvert fald for mig :D

Held og lykke

Kurt Hawthorn Sørensen

Fra : Morten Baun

Dato : 06-12-05 19:59

kan man mærke forskel i hastighed når den kører i forhold til det gamle ata?

Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 06-12-05 20:41

> kan man mærke forskel i hastighed når den kører i forhold til det gamle
> ata?

Hej Morten..

Det burde man kunne. Men må indrømme at jeg ikke rigtig kan huske hvor
hurtigt/langsomt det egentlig kørte med ata.

Hvis du skal have et rigtigt persormance boost, så prøv med s-ata2 Samsung
spin point.... Hvis ikke dit bundkort understøtter s-ata2 så må førstevalget
være Western Digitals 10.000 rpm diske... eks 74 Gb versionen, som er den
største.

Hygge

Kurt Hawthorn Sørensen

Fra : Vega

Dato : 06-12-05 21:26

"Kurt Hawthorn Sørensen" <k h s @ u n o m a i l . d k> skrev i en meddelelse

> [...]
> spin point.... Hvis ikke dit bundkort understøtter s-ata2 så må
> førstevalget være Western Digitals 10.000 rpm diske... eks 74 Gb

Hej Kurt.

Står selv og vil ønske mig en ny disk på 250GB her til jul. Det skal være
SATA2, du nævner Samsung er det gode nok diske? Kan se at Seagate, Western
Digital og Hitachi bl.a. også har nogle SATA2 diske. Er der noget bestemt
mærke jeg skal gå efter?

Mvh. Vega.

Fra : Kim

Dato : 07-12-05 09:17

On Tue, 6 Dec 2005 21:26:14 +0100, "Vega" <vega84@gmail.com> wrote:

>Står selv og vil ønske mig en ny disk på 250GB her til jul. Det skal være
>SATA2, du nævner Samsung er det gode nok diske?

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-05 22:41

Kurt Hawthorn Sørensen wrote:
> [...]
> være Western Digitals 10.000 rpm diske... eks 74 Gb versionen, som er den

En WD Raptor SATA er nu nok alligevel hurtigere end en Samsung
Spinpoint SATA2..

// Hans, hvis Raptor desværre er stået af..
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Morten Baun

Dato : 07-12-05 10:24

> En WD Raptor SATA er nu nok alligevel hurtigere end en Samsung
> Spinpoint SATA2..
>
> // Hans, hvis Raptor desværre er stået af..
> --

hvad bundkort skal man vælgen hvis man køber en sata 2 disk fra WD
og cpu er en dual core p4 3.0 socket 775???

så man kan udnytte sata 2 fuldt ud??

på forhånd tak

Morten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-12-05 10:50

Morten Baun wrote:
> hvad bundkort skal man vælgen hvis man køber en sata 2 disk fra WD
> og cpu er en dual core p4 3.0 socket 775???
> så man kan udnytte sata 2 fuldt ud??

Et der har SATA2 ? fx. har alle bundkort med nVidia Nforce 4-chipset
vist nok support for SATA2 (300meg/sec SATA eller hvad de kalder
det)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-12-05 18:31

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Et der har SATA2 ? fx. har alle bundkort med nVidia Nforce 4-chipset
> vist nok support for SATA2 (300meg/sec SATA eller hvad de kalder
> det)

Vær opmærksom på at SATA2 ikke nødvendigvis giver et 2Gbit/s
interface. Man kan godt claime SATA2 compliance og køre 1.5Gbit/s
hastighed, idet 3Gbit/s er et valg, ikke et krav for at være SATA2
compliant.

Se http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Kai

Fra : michael bs

Dato : 08-12-05 09:50

> [...]

> Når dette er installeret (check evt. lige i bios at s-ata er sat til at
> køre ide-mode.) er det egentlig bare at installere som du plejer. Sådan

Hvad gør man så, når man har installeret xp og sp2 og en bunke programmer og
ikke har lyst til at lave en ny xp installation men gerne vil køre sata II
??

mvh Michael