Vurdering af sammensætning
Fra : Peter Christiansen

Dato : 28-11-05 22:12

Hej
Der sidder sikkert nogle som har mere forstand på dette end jer har.
Jeg har sat nogle dele sammen til en PC. Kabinet, ram, grafikkort, lydkort
og cd/dvd drev har jeg i forvejen.
Meningen er at jeg skal have en rimelig lydløs pc, som jeg kan bruge til
lydredigering på amatørbasis samt lettere videoredigering.

Cpu
Pentium 4 540J 3.2 GHz
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=117204

Cpu køler
ZALMAN CNPS 7000B-AlCu
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104947

Harddisk
Western Digital Caviar WD800JB Special Edition 80 GB
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=24651

PSU 350 Watt
Q-Tec
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=21294

Bundkort
ASUS P5GPL
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=134809

Har 1 GB ddr ram til at smide i.

Mit store spørgsmål. Kan delene køre sammen?

Vil gerne have alternative forslag, hvis du skulle ligge inde med sådanne.

På forhånd tak

Peter

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 28-11-05 23:47

Peter Christiansen wrote:
> [...]
> Meningen er at jeg skal have en rimelig lydløs pc, som jeg kan bruge til
> lydredigering på amatørbasis samt lettere videoredigering.

Hvis du gerne vil have en rimelig "lydløs" PC, så vil jeg foreslå du
vælge en AMD socket 939. Der bruger mindre strøm og udvikler mindre
varme, dermed er de nemmere at køle og ergo får du mindre støj.

> Cpu køler
> ZALMAN CNPS 7000B-AlCu
> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104947

Ja, det er god! Scythe Ninja er et alternativ.

> Harddisk
> Western Digital Caviar WD800JB Special Edition 80 GB
> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=24651

Hmm... Hvorfor ikke vælge en SATA-disk?

En alternativ WD disk:

> PSU 350 Watt
> Q-Tec
> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=21294

Kender den ikke, men Seasonic er støjsvag (og en hel del dyrere). PSU'en
er nok det dårligste sted at spare i en PC og for 150 kr. nægter jeg
simpelthen at tro at den kan være ret meget værd.

> Bundkort
> ASUS P5GPL
> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=134809

Hvis det absolut skal være en Intel, så kunne du overveje pendanten til
A8N32-SLI, nemlig Asus P5N32-SLI, som koster 1.500 kr.

> Har 1 GB ddr ram til at smide i.
>
> Mit store spørgsmål. Kan delene køre sammen?

Ja, det kan det, men jeg ville nok vælge nogle alternativer, men det
koster også flere knapper... :-/

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>