Eksterne enheder
Fra : MooreHojer

Dato : 27-11-05 15:37

Hej NG

Jeg havde for lidt tid siden en tråd herind omkring valg af harddisk.
Hvis jeg nu vælger at købe en ekstern harddisk hvad vil det så have af
betydning for hastigheden? Kan en ekstern harddisk bruges til at køre
styresystem fra eller skal det være en intern haddisk?

Eksternt lydkort:
Hvilke mærker er "gode"? Det er til hjemmebrug i forbindelse med
videoredigering og spil.

Ekstern grafikkort???
Er der overhovedet noget der hedder det?

Ekstern DVD-brænder:
Hvilke mærker er gode?

På Forhånd Tak

--
MooreHojer

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 28-11-05 16:00

... såfremt din bios tillader boot fra USB/firewire enheder er det ikke et
problem at køre styresystemet
fra den externe enhed..

drop eksterne lydkort og brug en digital udgang og en extern konverter..

kender ikke nogle eksterne vga, da det jo ville krave en ekstern AGP/PCI
port..

Der findes et HAV af eksterne DVD drev, de fleste er ganske udemærkede.

--

___________________
Mvh

Fra : MooreHojer

Dato : 28-11-05 21:02

> .. såfremt din bios tillader boot fra USB/firewire enheder er det ikke
> et problem at køre styresystemet
> fra den externe enhed..

Er der forskel på hastigheden alt efter om man vælger ekstern eller
intern?

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 29-11-05 09:10

> Er der forskel på hastigheden alt efter om man vælger ekstern eller
> intern?

Jeg har funder følgende overførelseshastigheder:

ATA100 = 100 MB/sek
USB 2.0 = 480 Mbit

Hvilken er hurtigst og hvor stor betydning har det?

--
MooreHojer

Fra : Ulrik Løye

Dato : 29-11-05 10:40

MooreHojer wrote:

> Jeg har funder følgende overførelseshastigheder:
>
> ATA100 = 100 MB/sek
> USB 2.0 = 480 Mbit
>
> Hvilken er hurtigst og hvor stor betydning har det?

UltraIDE: 33 megabytes/s
Hi-Speed USB: 60 megabytes/s

Vær opmærksom på at det er teoretiske hastigheder samt at ingen enhed er
hurtigere end dens flaskehals.

/u

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-05 11:33

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev

> Jeg har funder følgende overførelseshastigheder:
> ATA100 = 100 MB/sek
> USB 2.0 = 480 Mbit
> Hvilken er hurtigst og hvor stor betydning har det?

Ingen, det er *rent* teori og absolut ingen garanti for, at du rent faktisk
opnår den slags hastigheder?

Hvilken speciel software har du, der er så kritisk med hastigheder?

Claus

Fra : MooreHojer

Dato : 29-11-05 15:33

> Ingen, det er *rent* teori og absolut ingen garanti for, at du rent
> faktisk opnår den slags hastigheder?
>
> Hvilken speciel software har du, der er så kritisk med hastigheder?

Det er i forhold til videoredigering hvor man normalt anbefaler at ens
hardisk er ATA100 eller bedre få at få en nogenlunde konstant og høj nok
overførselshastighed.
Derfor vil jeg lige høre om USB er hurtigere eller langsomere end ATA100
og hvor stor forskellen er, så at jeg kan vælge den mest optimale
løsning.

--
MooreHojer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-05 11:31

> [...]

> betydning for hastigheden? Kan en ekstern harddisk bruges til at køre
> styresystem fra eller skal det være en intern haddisk?

Glem nu alt om hastigheden, med mindre du kører harddiskrecording, o.lign.
så er det ikke en væsentlig faktor. Der er andre faktorer, som er meget
væsenligere.

Iøvrigt er det jo umuligt at udtale sig om hastighed, når du ikke fortæller
noget om hverken soft- eller hardware samt brugsmønster.

Claus