DVI - hjælp søges..
Fra : TexasFlood

Dato : 26-11-05 10:29

Jeg har to PC'ere - en Medion 3GHz Pentium (købt for 9 mdr siden) samt en
1.8GHz P4.
Jeg har en Medion 19" fladskærm som både har DVI og VGA indgang.
3GHz maskinen er tilsluttet monitoren via DVI indgangen og 1.8GHz maskinen
er tilsluttet via VGA indgangen.
Ideen er så at jeg kan skifte mellem de to PC'ere vha OSD på skærmen.

Men hver gang jeg booter 3GHz maskinen kan den ikke finde ud af at sende
noget ud på DVI udgangen fra grafikkortet (ATI Radeon XT740)

Hvad er meningen med DVI ?
Jeg troede det skulle være en digital afløser for VGA'en og skulle dermed
tro at man bare tilslutter og så kører det..

Er der nogle settings fra Win XP man skal ændre for at få DVI udgangen til
at virke ? ?

MVH

carsten

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-11-05 22:55

On Sat, 26 Nov 2005 10:28:47 +0100, "TexasFlood" <stevie@--- nospam
---mail.dk> wrote:

> [...]
>tro at man bare tilslutter og så kører det..
>
>Er der nogle settings fra Win XP man skal ændre for at få DVI udgangen til

der er en gruppe der hedder dk.edb.hardware.skaerm der er dvikabler og
indgange diskuteret en milliard gange, men nej der skal ikke laves
noget i win xp det skal bare virke det er nok noget helt andet med
software at gøre, jeg kender flere der har problemer med 2 skærme på
en gang det er ikke lige til, men det kan du også læse om derovre

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : TexasFlood

Dato : 27-11-05 09:42

Takker

jeg prøver derovre.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-11-05 20:42

"TexasFlood" <stevie@--- nospam ---mail.dk> wrote in

> Ideen er så at jeg kan skifte mellem de to PC'ere vha OSD på skærmen.

Det gør jeg selv med min egen fladskærm - det virker fint her og jeg har
intet stillet på i Windows.

> Men hver gang jeg booter 3GHz maskinen kan den ikke finde ud af at
> sende noget ud på DVI udgangen fra grafikkortet (ATI Radeon XT740)

Har du prøvet at skifte input på skærmen via OSD menuen så det er DVI-D der
vises inden du tænder for den Pc der er tilsluttet DVI?

Hvis maskinen der er tilsluttet via D-SUB er tændt i forvejen og skærmen
derfor står og viser D-SUB signalet så skifter skærmen ikke selv over til
DVI bare fordi der pludselig også kommer signal på den indgang - det skal
man manuelt gøre.

Tilsvarende så husker skærmen hvilken signalkilde der var i brug da den
blev slukket så når den tændes igen så starter den med at kigge på den
senest tilsluttede signalkilde og hvis der intet signal er på den så hopper
den selv videre og tjekker de øvrige input. (det gør min Viewsonic VP-201 i
hvert fald)

Er det iøvrigt kun når den booter at der ikke er signal på DVI - er der
signal på DVI når den har startet helt op?

> Hvad er meningen med DVI ?
Digitalt signal hele vejen fra PC til skærm hvilket medfører et bedre
billede pga. færre konverteringer af signalet end det er tilfældet via D-
SUB.

> Jeg troede det skulle være en digital afløser for VGA'en og skulle
> dermed tro at man bare tilslutter og så kører det..

Det plejer det også at gøre.

> Er der nogle settings fra Win XP man skal ændre for at få DVI udgangen
> til at virke ? ?
Jeg tror ikke der er noget i Windows du kan pille ved som vil have effekt
inden Windows er startet op mht. hvilken udgang signalet kommer på. Mit
eget Radeon 9600 der sender den signalet på de udgange der er tilsluttet
under opstart. Så hvis DVI er tilsluttet så får DVI udgangen signal på. Jeg
ved dog ikke om Medion har lavet noget "smart" i deres skærm der kun sætter
strøm på DVI når den er valgt i OSD menuen - for så vil PC'en under opstart
ikke opdage at den er tilsluttet via DVI og så ryger signalet formentlig
bare ud på D-SUB som standardvalg.

Det sidste er et rent gæt - men det kunne forklare hvorfor der ikke er
signal på DVI når du booter. Hvis du har den gamle PC tændt og din skærm
viser D-SUB signalet og du så tænder 3GHz PC'en så 3GHz'en ikke at DVI er
tilsluttet og bootsekvenser m.m. vises derfor på dens VGA udgang som ikke
er tilsluttet - men igen dette er kun et gæt. Sådan gør min egen skærm ikke
- den opdager fint at DVI er tilsluttet.

/Flemming

Fra : TexasFlood

Dato : 02-12-05 23:23

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> "TexasFlood" <stevie@--- nospam ---mail.dk> wrote in

> Har du prøvet at skifte input på skærmen via OSD menuen så det er DVI-D
> der
> vises inden du tænder for den Pc der er tilsluttet DVI?

Hvis der ikke er signal på DVI så slår skærmen automatisk over på VGA igen.

> Er det iøvrigt kun når den booter at der ikke er signal på DVI - er der
> signal på DVI når den har startet helt op?

Ikke iflg. skærmen.

> [...]
> ikke
> - den opdager fint at DVI er tilsluttet.

Jeg må teste både skærm og grafikkort på andet hardware for at se om det
virker.

Jeg fik det til at virke en enkelt gang men efter boot af 3GHz maksinen har
jeg ikke fået det til at virke igen.

MVH

Carsten