Andet multimedie
bentjuul 3670
Wacom peb af ældre dato
Fra : Hagar

Dato : 20-01-06 21:07

Hej i gruppen

Dette er nok lige på grænsen, men da dem der bruger tegneplader nok er flest
her, så vover jeg pelsen.

Jeg har en ældre graphire at gøre godt med, men efter en opgradering af
indmaden i min maskine har jeg nu ikke mere en com1 port, og det skal min
wacom bruge. Jeg kan godt få strøm på den, for det kommer via ps2 stikket,
men funktionen i pladen kan jeg ikke få til at virke. Jeg har i dyre domme
købt et kabel jeg kan sætte på com1 stikket og så til maskinens usb stik,
men det virker bare ikke. Så ved jeg at jeg kan købe et indstikskort til pci
slot til maskinen for ca. 250.- kr., men vil det virke, er der nogen der har
prøvet dette ? Eller er der andre løsninger jeg ikke selv har set, så vil
jeg blive glad for et vink.

Hagar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-01-06 08:16

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev

> [...]
> der har prøvet dette ? Eller er der andre løsninger jeg ikke selv har set,

Alternativt har Aldi en Wacom på tilbud på onsdag...

http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_05/OFF04.HTM

Omsætning af seriel til USB kan ikke altid gøres med en kabel, ofte skal der
aktiv elektronik til. Det bedste er at købe en rigtig comport.

Claus

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 04-02-06 18:12

Claus Tersgov wrote:
> Omsætning af seriel til USB kan ikke altid gøres med en kabel, ofte
> skal der aktiv elektronik til. Det bedste er at købe en rigtig
> comport.
>
> Claus

Der skal altid aktiv elektronik til - men den sidder i kablet som kan købes
til
ganske få penge, og normalt virker det også glimragende, såfremt det er
en "native" Windows-applikation der bruger den foreskrevne tilgang til
porte,
hvorimod programmer der er DOS-baserede eller bruger ikke standardiserede
metoder til adgang til hardwaren vil være fra ret vanskelige til helt
umulige at få
til at virke.
Hvilke/t program/mer har du prøvet, er driveren til USB<->seriel adapteren
indlæst,
og er den rigtige port valgt ??

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-02-06 14:37

"Poul Bundgaard" <poul_bundgaard@hotmail.com> skrev

> Der skal altid aktiv elektronik til - men den sidder i kablet som kan
> købes
> til

Nej, ikke nødvendigvis altid. Det er muligt at omsætte de serielle data uden
elektronik, men det er bare ret primitivt samt kun muligt ved meget
langsomme hastigheder, og kræver naturligvis, at driveren/softwaren er
skrevet til det.

F.eks kan USB- PS2 omsættes uden elektronik.

Claus

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 06-02-06 18:52

> [...]
> ved meget langsomme hastigheder, og kræver naturligvis, at
> driveren/softwaren er skrevet til det.
>
> F.eks kan USB- PS2 omsættes uden elektronik.

Ja, men hvad har det med RS-232 at gøre ?
PS/2 - interface er 5V, RS-232 er +/- 12 V

Og når vi taler COM-porte går jeg ud fra der
er tale om RS-232.

Har du et link til en USB<->PS/2 convertering,
for jeg har svært ved at se hvordan du vil klare enumerating
og et par andre ting udelukkende med software på PC'en.