Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign Brød uden indrykning eftermellemr~
Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 10-01-06 12:49

Jeg synes, det er pænest med brødtekst uden indrykning efter mellemrubrik.

Kan det passe, at jeg skal have to brødtekstformater med henholdsvis
indrykning og uden indrykning, eller kan jeg sætte mellemrubrikformatet op,
således at den almindeligt ønskede indrykning annulleres i første
brødtekstafsnit?

vh/Torben

Fra : Storm

Dato : 10-01-06 20:28

Torben Bjørgheim Abilgaard <toa@bt.dk> wrote:

> Jeg synes, det er pænest med brødtekst uden indrykning efter mellemrubrik.

Absolut.

> [...]
> indrykning og uden indrykning, eller kan jeg sætte mellemrubrikformatet op,
> således at den almindeligt ønskede indrykning annulleres i første

Så vidt jeg ved er der ikke anden vej. Det er ikke ofte man ser
indrykning ved afsnit mere. Det er mere brugt med blanke linjer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 11-01-06 06:13

Storm wrote:

> Absolut.

> Så vidt jeg ved er der ikke anden vej. Det er ikke ofte man ser
> indrykning ved afsnit mere. Det er mere brugt med blanke linjer.

Det er bare ikke så tit, vi bruger blanke linjer i avisen. Journalisterne
bliver sure, fordi der er plads til endnu mindre

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Storm

Dato : 12-01-06 10:21

3140 Bjørgheim <pialykke@SLETget2net.dk> wrote:

> Det er bare ikke så tit, vi bruger blanke linjer i avisen. Journalisterne
> bliver sure, fordi der er plads til endnu mindre

OK - til avis er det nok lidt andet. I gamle dage havde mange aviser
nok* systemer som tillod at man lave formats på f.eks. en mellemrubrik
som automatisk tog formateringen af den første brødtekst-linje med.

Måske kunne man lave noget lignende med scripts - altså at første gang
man kaldte brødtekstformatet var der ingen indrykning Du kan jo
prøve at spørge i Adobes Scriptsgruppe hvis du meget gerne vil undgå en
ekstra form til din brødtekst.

*) nok - fordi jeg nødigt vil kloge mig, men jeg har nu selv engang
siddet med et unix-baseret dtp system som man kunne lave formats til på
denne måde, til gengæld var der kun en WYSIWYG-skærm i lokalet -
produktionen foregik i koder.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Inger

Dato : 17-01-06 20:30

Torben Bjørgheim Abilgaard wrote:
> [...]
> indrykning og uden indrykning, eller kan jeg sætte mellemrubrikformatet op,
> således at den almindeligt ønskede indrykning annulleres i første

Det tror jeg ikke du kan. Men der er et par andre muligheder

Du kan basere det format med indryk på det uden. Så arver den hvis du
ændrer i den originale. Det er ret smart... Derudover kan du definere,
at efter en mellemrubrik kommer der brødtekst uden, og efter den uden
kommer en med, og efter den med kommer en med. På den måde skulle din
tekst gerne "hoppe på plads" efterhånden som du får defineret de
forskellige afsnit... Afsnitsformaterne er jo styret at at du trykker på
"enter".

Ellers kan du jo også bruge en tab. Det gør vi på det blad jeg er på.
Journalisterne han en standard tab de bruger i word, så når vi hiver
teksten ind i InDesign passer det som det skal og vi har kun brug for en
slags paragraph style. Du markerer bare hele din tekst, trykker
ctrl+shift+t og så definerer du den størrelse den skal have. så skal du
bare trykke på tab. Også nemt

Endelig kan du stille dig der hvor du vil have dit indryk og trykke ctrl
+ shift + m, så rykker din tekst helt automatisk en geviert ind! Også
ret smart og nemt og du slipper for to afsnitsformater

Mvh. Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 17-01-06 23:03

Inger wrote:

> [...]
> ctrl + shift + m, så rykker din tekst helt automatisk en geviert
> ind! Også ret smart og nemt og du slipper for to afsnitsformater

Jeg kan sagtens følge dig, og synes ikke det lyder spor svært . . . desværre
har jeg lidt svært ved at se det i virkeligheden, hvor udgivere landet over
synes at foretrække laveste og billigste fællesnævner - ikke mindst i
sekretariaterne. Derfor ser jeg helst noget med seler og livrem

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Inger

Dato : 19-01-06 20:10

3140 Bjørgheim wrote:
> Inger wrote:
[snip]

> Jeg kan sagtens følge dig, og synes ikke det lyder spor svært . . .

Hvilken af dem

desværre
> har jeg lidt svært ved at se det i virkeligheden, hvor udgivere landet over
> synes at foretrække laveste og billigste fællesnævner - ikke mindst i
> sekretariaterne.

Ikke forstået... Hvad mener du med fællesnævner... Som sagt bruger vi
tab og det virker sten-sikkert hver gang. Jeg har endnu ikke oplevet at
skulle rette...

Derfor ser jeg helst noget med seler og livrem

Hvis du vil være helt sikker på at det også holder når du sender dine
dokumenter videre, så kan du trygt vælge mit sidste forslag. Det ændrer
sig ikke, og hvis andre ændrer skriftstørrelse på din tekst følger
indrykningen automatisk med op i størrelse, så den stadig sidder pænt og
harmonisk (forudsætter s'føli at man synes en geviert er det ) Men
hvis andre (ukyndige) skal kunne definere om der skal være indryk eller
ej er der nok ingen ved uden om to paragraph styles...

Inger

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 20-01-06 14:57

Inger wrote:
> desværre
>
> Ikke forstået... Hvad mener du med fællesnævner... Som sagt bruger vi
> tab og det virker sten-sikkert hver gang. Jeg har endnu ikke oplevet
> at skulle rette...

Jeg risikerer, at 'mine' skribenter enten vælger aldrig at anvende <tab>
eller at anvede <tab> hver anden gang og mellemrumstasten de andre gange,
med mindre de bruger udpunktering for sjov, eller slet intet gør!

Det kan jeg muligvis håndtere med noget søg-erstat, men det er jeg bestemt
ikkesikker på, vil virke på alle redaktionssekretærer.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Inger

Dato : 21-01-06 19:17

Fra : Inger

Dato : 21-01-06 19:21

3140 Bjørgheim wrote:

> Jeg risikerer, at 'mine' skribenter enten vælger aldrig at anvende <tab>
> eller at anvede <tab> hver anden gang og mellemrumstasten de andre gange,
> med mindre de bruger udpunktering for sjov, eller slet intet gør!

Nej, det er klart at du skal være sikker på at dine skribenter makker
ret. Det gør vores, men det har sikkert taget lidt tid at få dem rettet
ind.

> Det kan jeg muligvis håndtere med noget søg-erstat, men det er jeg bestemt
> ikkesikker på, vil virke på alle redaktionssekretærer.

Jeg synes det lyder som om du skal vælge at lave to paragraph styles, en
med og en uden. Som layouter skal du formodentlig alligevel kigge
teksten igennem efter orddelinger og andet typografi, så kan du definere
de enkelte afsnit når du alligevel er der. Om hvis du sætter paragraph
styles'ne til at følge efter hinanden som jeg beskrev tidligere, skulle
det ikke være alt for besværligt for dig

Mvh. Inger