Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe InDesign: arrangere firkanter...
Fra : ns

Dato : 08-01-06 18:19

(Adobe InDesign CS2)

En "nød" jeg simpelthen ikke kan få knækket...

Jeg har 6 firkanter med billeder i og en hvid ramme (stroke på 1 px) omkring
hvert billede. Billederne vil jeg have justeret vandret. Intet problem.

Jeg ønsker at placere billederne helt op ad hinanden. Det kan jeg også gøre
vha. aligh værktøjet. Men mit problem er at når jeg bruger værktøjet får jeg
en stroke på 2 px på billeder der støder op mod hinanden. I stedet vil jeg
have et overlap eller således at jeg har også har samme tykkelse på
ydersiden af billederne.

Men.... hvordan gør jeg dette vha. align værktøjet eller skal jeg bruge et
andet værktøj? Jeg har også forsøgt forskellige ting vha. aligh stroke. Men
bruger jeg denne ændrer den størrelsen en smule på billederne og så går
"regnestykket" med nøjagtig en sidebredde ikke op...

Niels

Fra : Brian S

Dato : 09-01-06 14:02

Kan du ikke lægge dem oven på hinanden, så der kun ses 1 x 1px?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-01-06 14:08

ns skrev:

> Jeg har 6 firkanter med billeder i og en hvid ramme (stroke på 1
> px) omkring hvert billede. Billederne vil jeg have justeret
> vandret. Intet problem.

Mener du ikke 1 pkt? InDesign kan mig bekendt ikke arbejde i
pixels.

> [...]
> støder op mod hinanden. I stedet vil jeg have et overlap eller
> således at jeg har også har samme tykkelse på ydersiden af

Hvis du bruger 'Use Spacing'-funktionen i Align-paletten, så må
du kunne få det til at gå op ved at trække det halve af streg-
tykkelsen fra den værdi, du vælger i 'Use Spacing'-feltet, hvis
da ellers stregen ligger på midten selvfølgelig. Det gør den som
standard.

--
Hilsen
Madsen

Fra : hs

Dato : 09-01-06 22:09

Jo de kan godt ligge oven på hinanden, men det skal stadig være meget
præcist for da jeg vil have samme rammetykkelse hele vejen rundt. Jeg
har forsøgt med spacing funktionen i Align-paletten, men jeg står af
når jeg skal beregne afstanden. Jeg har størrelsen på kasserne i mm
og stroke er i pt?

Eller måske er min ide/fremgangsmåde forkert. Jeg er ved at lave en
brochure på omkring 30 sider i InDesign CS2. På de fleste af siderne
har jeg en billedcollage, bestående af kasser. Kasserne/billederne
skal stå enten vandret og/eller lodret ad hinanden. Dvs. overlappe
hvor billederne er adskilt af en streg. Hele vejen rundt om billedet.

Alternativt kunne jeg lave billederne uden ramme omkring og "manuelt"
sætte en hvid streg i samme længde imellem billederne. Det kræver
dog meget arbejde og risikoen for noget bliver skævt synes jeg er for
høj.
En anden mulighed var at lave de forskellige setups i Photoshop og
"place" dem i InDesign. Jeg vil dog hellere lave kasserne i InDesign og
herefter udvælge billederne.

Jeg synes dog, der burde være en lettere og hurtigere måde? Eller
måske ikke...?

Egentlig er layoutet noget lignende et skakbræt med kvadrater indsat
billederne. Dog er der nogle gange kun een række eller kolonne med
billeder. Andre gange flere osv.

Niels

Fra : Storm

Dato : 09-01-06 22:38

hs <emhedo@yahoo.com> wrote:

> [...]
> sætte en hvid streg i samme længde imellem billederne. Det kræver
> dog meget arbejde og risikoen for noget bliver skævt synes jeg er for

Det kommer jo an på hvor omhyggelig du er Jeg ville gøre det sådan,
f.eks. alle de vandrette streger først - jeg tegner dem lige under
kanten og bruger så "Align - top". Når alle er på plads vælger jeg alle
vandrette og "løfter" med en halv stregtykkelse i Y-koordinaten.

På samme vis med lodrette.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Inger

Dato : 17-01-06 20:39

hs wrote:
> [...]
> har forsøgt med spacing funktionen i Align-paletten, men jeg står af
> når jeg skal beregne afstanden. Jeg har størrelsen på kasserne i mm

Hvis du skriver 30mm i et felt der bruger punkt regner den selv om!
Ligeledes omvendt, hvis du skriver 1pt i det felt hvor du skal taste mm.
så regner den om til mm.

På den måde skulle du kunne bruge "step and repeat" funktionen ved at få
den til selv at omregne pt til mm.

Inger

Fra : Inger

Dato : 17-01-06 20:43

Inger wrote:

> [...]
> så regner den om til mm.
>
> På den måde skulle du kunne bruge "step and repeat" funktionen ved at få

Har lige forsøge mig med step and repeat. Den tager højde for stregen.
SÅ hvis jeg laver en kasse på 30 mm. og beder den om at repeate 4 og
skriver 30 mm i "horizontal offset" så overlapper den automatisk
stregerne så de kun bliver på 1 pt. Så du behøver ikke engang regne

Inger

Fra : Storm

Dato : 18-01-06 13:16

Inger <no@emailToMe.org> wrote:

> [...]
> skriver 30 mm i "horizontal offset" så overlapper den automatisk
> stregerne så de kun bliver på 1 pt. Så du behøver ikke engang regne

Godt man kan blive udfordret til at bryde med vanerne

Jeg er nu nødt til at trækk stregtykkelsen fra i min off-set værdi før
det funker - f.eks. 30mm -10pt hvis jeg har en kasse på 30 mm med 10 pt
stroke. Uanset hvordan min stroke er aligned i kassen.

Men nu jeg tester virker Niels' oprindelige Align-palette forsøg fint.
Finere end løse streger

Hvis jeg vælger et antal kasser af forskellig størrelse og bruger
distribute spacing taster jeg bare stregtykkelsen ind i pt som en minus
værdi (her -10pt), det ser faktisk ud til at fungere fint.
Også uanset hvordan min stroke er aligned i kassen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Inger

Dato : 19-01-06 20:01

Storm wrote:

> [...]
> det funker - f.eks. 30mm -10pt hvis jeg har en kasse på 30 mm med 10 pt
> stroke. Uanset hvordan min stroke er aligned i kassen.

Spøjst... Min overlapper helt automatisk... Måske er versions spørgsmål,
hvad version bruger du? Jeg bruger CS...

Inger

Fra : Storm

Dato : 19-01-06 21:36

> Spøjst... Min overlapper helt automatisk... Måske er versions spørgsmål,
> hvad version bruger du? Jeg bruger CS...

Jeg bruger CS2 - men jeg har også CS.

Umiddelbart ser det ud til at align funktionen med use spacing fungerer
ens, mens Step og repeat er lidt anderledes i CS - den overlapper hvis
stoken er "aligned to center" - som du beskriver det ellers ikke.

Det ser ud til at man har nytænkt på måden stroke og element hører
sammen i CS2 og det er vist grunden - det virker mere logisk på mig som
det fungerer nu i CS2.

Jeg er pt. 1-håndet (min gode højre i gips) så jeg orker ikke uddybe
det. Nu ved vi der er en forskel

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 19-01-06 21:50

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det ser ud til at man har nytænkt på måden stroke og element hører
> sammen i CS2 og det er vist grunden - det virker mere logisk på mig som
> det fungerer nu i CS2.

Vås - instillingerne i Transform - "Dimensions include stroke weight"
var ikke ens.

Det fungerer ens forudsat indstillingerne er ens

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : hs

Dato : 09-01-06 23:04

Endnu engang tak for et superhurtigt svar!!!

Ja, det må vel være måden at gøre det på, selv om jeg havde
ønsket noget med align og slippe for de "løse" streger.

Mvh.
Niels

Fra : Brian S

Dato : 18-01-06 00:04

Der burde være flere kvinder indenfor forskning!

Fra : Inger

Dato : 19-01-06 20:01

Brian S wrote:
> Der burde være flere kvinder indenfor forskning!

Øøhhh... Tak Tror jeg nok... Eller noget...

Inger