Andet multimedie
Scanner fra ALDI god nok?
Fra : sdsf

Dato : 03-01-06 17:58

Tror i scanneren her fra ALDI er god nok til
dias og negativer?

http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_01/OFF04.HTM

Fra : emj

Dato : 03-01-06 18:02

sdsf skrev:

>Tror i scanneren her fra ALDI er god nok til
>dias og negativer?

Helt sikker NEJ. Det er den slet ikke beregnet til.
Hilsen emj

Fra : sdsf

Dato : 03-01-06 18:16

emj skrev:

> Helt sikker NEJ. Det er den slet ikke beregnet til.
> Hilsen emj
Den dims der ligger ved siden af scanneren på billedet er en
dias/film holder. Det står også på kassen, jeg har set den nede
i ALDI. Men det du mener er vel at den ikke er god nok.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 18:09

sdsf skrev:

> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_01/OFF04.HTM

Specielt når det gælder dias og negativer, er scannerens dynamiske
omfang mindst lige så vigtigt som dens højeste optiske opløsning.
Jeg er endda fristet til at sige, at den er vigtigere. Mit gæt
er at Aldi ikke har en anelse om, hvad dynamisk omfang er for en
størrelse, men prøv evt. at spørge dem.

Læs evt.: <http://www.scantips.com/basics14.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : sdsf

Dato : 03-01-06 18:26

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Jeg er endda fristet til at sige, at den er vigtigere. Mit gæt
> er at Aldi ikke har en anelse om, hvad dynamisk omfang er for en
Jeg vil ikke spørge i den lokale ALDI, de ved ingen ting om det.
Problemet er, at det gør jeg heller ikke!

Men du tror altså ikke at scanneren er særlig god?

Jeg er bare ikke så glad for at skulle betale mange 1000kr for en
rigtig dias-scanner.

> Læs evt.: <http://www.scantips.com/basics14.html>.
Godt link, tak.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-06 19:29

sdsf skrev:

>Men du tror altså ikke at scanneren er særlig god?

Dur ikke, jeg har en lign. model som Aldi tidl. har solgt.

Den _kan_ bruges til dias, men bemærk, jeg skriver kan bruges,
men fra negativ har jeg ikke opnået noget blot brugbart resultat.

Fra dias:
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/f441.jpg

Til scan fra papirbilleder er den rimelig god.

>Jeg er bare ikke så glad for at skulle betale mange 1000kr for en
>rigtig dias-scanner.

Får du heller ikke en god diasscanner for.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : sdsf

Dato : 03-01-06 21:32

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Dur ikke, jeg har en lign. model som Aldi tidl. har solgt.
øv

> Den _kan_ bruges til dias, men bemærk, jeg skriver kan bruges,
> men fra negativ har jeg ikke opnået noget blot brugbart resultat.
>
> Fra dias:
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/f441.jpg
Det billede er vel heller ikke så dårlig,
men jeg har for lidt indsigt i at bedømme det.
Det er vel noget blå.

> Til scan fra papirbilleder er den rimelig god.

> Får du heller ikke en god diasscanner for.
Nu skriver jeg også mange 1000Kr.
Jeg kan se de ligger fra 3000kr og op.
Det er ærgeligt at det skal være så dyrt.

Kan man eventuelt få en slags forsats til et digitalkamera,
som kan tage et dias eller et negativ?

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-01-06 21:48

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev:

> Det billede er vel heller ikke så dårlig,
> men jeg har for lidt indsigt i at bedømme det.
> Det er vel noget blå.

Den reproduktion er nøjagtig så grim, som jeg forestillede mig det. Uskarpt,
uden dynamik og dybde. Farvestikket kan forholdsvis nemt rettes noget op,
men det øvrige? Glem det.

--
Kurt Lund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-06 21:51

sdsf skrev:

>Det billede er vel heller ikke så dårlig,
>men jeg har for lidt indsigt i at bedømme det.
>Det er vel noget blå.

Farverne kunne sikkert godt justeres bedre i et grafikprogram,
det har jeg ikke gidet.

Men det er uskarpt og det er diasset ikke.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : sdsf

Dato : 03-01-06 22:01

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Farverne kunne sikkert godt justeres bedre i et grafikprogram,
> det har jeg ikke gidet.
>
> Men det er uskarpt og det er diasset ikke.
Så der er altså ikke andet end en rigtig dias scanner der rigtig
dur må jeg så konkluderer ud fra denne tråd, og min tidligere
forespørgsel her.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-06 22:02

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Farverne kunne sikkert godt justeres bedre i et grafikprogram,
>det har jeg ikke gidet.

Nu har det fået en automatic colorbalance + sharpen more i PSP,
men stadig ikke meget værd.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-01-06 22:30

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Nu har det fået en automatic colorbalance + sharpen more i PSP,
> men stadig ikke meget værd.

Nej, det tør siges. Sharpen more er en funktion jeg aldrig benytter til alm.
fotos. Som det tydeligt ses, så bliver billedet meget grynet. Nu er
indscanningen noget uskarp, hvad der ikke rigtigt er så meget at gøre ved,
men ellers ville jeg nok foreslå unsharp mask i stedet og så give en del
threshold (hedder det ikke det i PSP også?).

--
Kurt Lund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-06 22:48

Kurt Lund skrev:

> [...]
>men ellers ville jeg nok foreslå unsharp mask i stedet og så give en del
>threshold (hedder det ikke det i PSP også?).

Jeg er ikke den store grafikker og gider ikke bruge tid på det.

Købte scanneren til scanning af papirbilleder og der er den
rimelig god til prisen.

Men da, der nu var en dias-/negativenhed med skulle den da
prøves.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-01-06 23:37

"Knud Gert Ellentoft" skrev:

> Jeg er ikke den store grafikker og gider ikke bruge tid på det.

Det er jeg godt klar over. Min forklaring var heller ikke specifikt rettet
til dig, men mere som en serviceoplysning til andre interesserede.

--
Kurt Lund

Fra : Jens Olsen

Dato : 04-01-06 10:28

On Tue, 03 Jan 2006 21:32:28 +0100, sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

Epson laver nogle udmærkede fladscannere med dias/negativforsats til
en billig penge.

Jeg har selv en hundedyr Nikon filmscanner og en billig Epson
fladscanner med filmforsats. Naturligvis Laver Nikon-scanneren bedre
og især skarpere billeder, men jeg er nu overrasket over så godt
Epson-scanneren slipper fra det.

Min Epson hedder 2480 Photo. I dag er numrene vist kommet op i
3000'erne. Kig selv på f.eks. "EDB-priser".

Jens

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 23:16

sdsf skrev:

> Jeg vil ikke spørge i den lokale ALDI, de ved ingen ting om det.

Sikkert ikke.

> Problemet er, at det gør jeg heller ikke!

Jo større dynamisk omfang, jo flere detaljer kan scanneren hente
ud af de lyse og de mørke områder af et billede, og med detaljer
i et digitalt billede, menes der toneforskelle.

Lige så snart der er en toneforskel i et digitalt billede, har
man mulighed for at gøre den forskel større eller mindre i et
billedbehandlingsprogram, og dermed fremhæve eller undertrykke
detaljer, men hvis der ingen toneforskelle er, "klasker" det
hele bare sammen til større eller mindre ensfarvede plamager.

> Men du tror altså ikke at scanneren er særlig god?

Nej. Jeg er bange for, at du vil blive slemt skuffet.

Jeg købte på et tidspunkt en flatbedscanner fra Epson ved navn
Perfection 3200 Photo. Som navnet antyder, så har den en optisk
opløsning på 3200 ppi, som sagtens kan gå til mit behov, men det
dynamiske omfang er kun på 3.4, og det er ikke nok til at give
"bredde" i et indscannet dias eller negativ i form af detalje i
både skygge og de lyse områder, har jeg sidenhen fundet ud af.
Alting kommer til at virke flat og kedeligt, og det er umuligt
at rette op på i et billedbehandlingsprogram, da der ingen tone-
forskelle er i de lyseste og mørkeste områder, fordi scanneren
ikke kan se dem.

Den er fin nok til at scanne papirbilleder med, men negativer og
dias er den efter min mening ikke egnet til. Der er en grund til
at de rigtige (og dyre) diasscannere kører med omkring de 3.8
til 4.0 i dynamisk omfang (eller densitet, som det også kaldes).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning

Dato : 05-01-06 04:44

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> Tror i scanneren her fra ALDI er god nok til
> dias og negativer?
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_01/OFF04.HTM

Undskyld det sene svar.

Om den nævnte scanner er god nok kan jeg ikke sige. Jeg kender den ikke, men
ALDI har en fortræffelig returpolitik så køb den, prøv den og hvis den ikke
er tilfredsstillende så returner den unden bøvl indenfor 30 dage.

Jeg har læst 2 af de tråde du har startet og kan se at svarene ikke er
særlige kvalificerede.

For at give dig et kvalificeret svar skal vi kende dit behov. Mit eget behov
er at scanne en stor mængde negativer 24x36 og APS samt en stor mængde dias.
Mit krav tilkvaliteten er p.g.a. mængderne blevet til at registrere min
negativer og dias.

Jeg har scannet mange negativer og dias med Canon 5000F med udmærket
resultat og har købt en Konika Minolta IV til APS.

Det eksempel der kom i en af trådene af et tog, fuld af støv og møj er et
eksempel på en dårligt registrering af et lysbillede i ramme med glas og en
masse snavs, men måske godt nok til du kan afgøre ombilledet fortjener er
bedre behandling med afmontering fra rammen, rengøring o.s.v.

Hvis du har mange papirbilleder kommer du ikke uden om en fladbedscanner.

Eksempl på dias direkte ud af Canon 5000F (fladbed) uden efterbehandling
udover minimering til web:

http://home.tiscali.dk/hjo/foto/Scan-1.jpg

Der er noget snavs og diaset er scannet i ramme med glas, men jeg mener
billedt er OK til registrering og hvis jeg vil have et bedre scan må dias
afmonteres, renses og scannes igen.

Origanal materialet er også bestemmende for den kvalitet du kan få ud af
scanningen. Et dias der ikke er belyst 100% optimalt kan sagtens scannes af
en fladbedscanner med godt resultat.

Håber det hjælper dig.

mvh Henning

Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-01-06 08:15

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> behov er at scanne en stor mængde negativer 24x36 og APS samt en stor
> mængde dias. Mit krav tilkvaliteten er p.g.a. mængderne blevet til at

Hvad mener du med registrering, er det bare at kunne genfinde et dias hvis
du har brug for det ?
Til det vil jeg da mene et kvaliteten nærmest er ligegyldig - f.eks. er
billedet af lokomotivet da fint til det...

Jeg tror dem der spørger om scannere til negativ/dias forventer at scanne
"alt hvad de har" og så glemme alt om negativer, papirkopier m.m.
- jeg kan selvfølgelig tage fejl

> [...]
> en masse snavs, men måske godt nok til du kan afgøre ombilledet fortjener
> er bedre behandling med afmontering fra rammen, rengøring o.s.v.

- men hvis du afmontere et dias og rengør det så er det vel ikke længere for
registreringens skyld ?

> Der er noget snavs og diaset er scannet i ramme med glas, men jeg mener
> billedt er OK til registrering og hvis jeg vil have et bedre scan må dias
> afmonteres, renses og scannes igen.

Jeg bliver mere og mere forvirret og dit begreb registrering

mvh Michael

Fra : sdsf

Dato : 23-01-06 12:55

Henning skrev:

> [...]
> scanningen. Et dias der ikke er belyst 100% optimalt kan sagtens scannes af

Hej

Det bille du har scannet med Canon 5000F ser ud til at være i rigtig god
kvalitet. Det er nok til mit behov.
Hun ser iøvrigt godt ud

Der er en dias/film scanner i på tilbud i ALDI i denne uge til 1399kr

En Plustek 7200
Den har fået gode anmeldelser.