Andet multimedie
bentjuul 3670
Ind scanning af dias og negativer.
Fra : sdsf

Dato : 27-12-05 22:55

Jeg kan se at der fås nogle meget dyre dias og negativ scannere.

Jeg kan også se at der fås flatbed scannere til omkring 1000 kr
som også kan scanne dias og negativer.

f.eks

HP ScanJet 3800 Photo Scanner 533kr
eller
HP ScanJet 4890 Photo Scanner 1300kr

Er er disse scannere gode nok til dias og negativer?

Film er jo kornet, så ved tilstrækkelig høj opløsning
samler scanneren vel alt information ud af billedet?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-05 00:31

sdsf wrote:
> Jeg kan se at der fås nogle meget dyre dias og negativ scannere.

> Film er jo kornet, så ved tilstrækkelig høj opløsning
> samler scanneren vel alt information ud af billedet?

Hvis et negativ eller dias er skarpt nok til at blive blæst op i
plakatstørrelse, kan du roligt scanne det ind som datafil.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : sdsf

Dato : 28-12-05 00:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis et negativ eller dias er skarpt nok til at blive blæst op i
> plakatstørrelse, kan du roligt scanne det ind som datafil.

Nu var min tanke at scanne mange ind, og til det brug købe en scanner
der kan gøre det. Jeg synes bare 5000kr er alt for meget, så hvis
en af de billige flatbed scannere er gode nok, vil jeg gerne nøjes med
det.

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-05 00:54

sdsf wrote:

> [...]
> der kan gøre det. Jeg synes bare 5000kr er alt for meget, så hvis
> en af de billige flatbed scannere er gode nok, vil jeg gerne nøjes med

Jeg har prøvet at scanne dias og negativer på min HP 4470c
flatbedscanner. Det kunne lade sig gøre, men kvaliteten er ikke
fantastisk.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-05 00:53

sdsf wrote:

> [...]
> der kan gøre det. Jeg synes bare 5000kr er alt for meget, så hvis
> en af de billige flatbed scannere er gode nok, vil jeg gerne nøjes med

En almindelig, simpel flatbed kan ikke gøre det. Scanneren skal være lavet
til det - dvs. det kan være en flatbed, men med noget ekstra udstyr til at
holde og gennemlyse negativer eller dias og med den nødvendige tilføjelse i
softwaren til at retvende farverne fra negativer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hagar

Dato : 28-12-05 07:28

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Film er jo kornet, så ved tilstrækkelig høj opløsning
> samler scanneren vel alt information ud af billedet?

Min chef har købt forgængeren til her lnk.in/34x6 og den gør det meget godt,
se mere her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109603

Hagar

Fra : sdsf

Dato : 28-12-05 08:16

Hagar skrev:
> "sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Min chef har købt forgængeren til her lnk.in/34x6 og den gør det meget godt,
> [...]
Den er nu også ret dyr synes jeg, ca. 3000kr

Da det at scanne dias og negativer ind typisk er en engangs
forestilling, burde man vel kunne leje en dias scanner?

Er der nogen der ved om man kan det f.eks. ved en fotohandler
eller computerbutik.

I fotobutikker ligger prisen for en scanning mellem 13 og 50 kr
pr. stk. Det er for dyrt hvis det f.eks. drejer sig om 100 stk.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-12-05 08:06

sdsf <sdsf@her.der.dk> skrev Tue, 27 Dec 2005 22:55:04 +0100

>Jeg kan se at der fås nogle meget dyre dias og negativ scannere.
>
>Jeg kan også se at der fås flatbed scannere til omkring 1000 kr
>som også kan scanne dias og negativer.

Generelt er de nyere flatbedscannere faktisk bedre og langt hurtigere
til denne øvelse end de deciderede dias- og filmscannere.

Men det forudsætter som allerede nævnt at scanneren er udstyret med lys
indbygget i låget og at softwaren er beregnet til transparent materiale.

Se feks:
http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf4490/

Men billigere modeller kan sagtens gøre det. Man får så bare et mindre
transparent areal og / eller en langsommere scanning og / eller en
lavere opløsning.

Til scannig af dias og negativer vil 1600x1600 ppi (ægte optisk) ofte
være nok, og 2400x2400 vil normalvis være det højeste man kommer til at
bruge.

Til feks. Microfiche, som jeg har arbejdet en del med, er en opløsning
på 3200x3200 derimod absolut minimum.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : KNL DtP

Dato : 28-12-05 13:43

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Er er disse scannere gode nok til dias og negativer?

Vær opmærk på, at det er sværre at scanne et dias end et negativ og få et godt
resultat. Det skyldes, at kontrasten og farvemætninge er meget højere på
diaset, hvilket stille højere krav til scanneren.

Når du kigger på scannerens specifikationer, så se efter densitet eller D-max.
Densiteten er et udtryk for, hvor stort et dynamikområde scanneren kan spænde
over. Hvis dette ikke er stort nok, så kan
scanneren ikke hive detaljer ud af skyggen og højlyset - det bliver bare helt
sort og helt hvidt.

Nu er det nogle år siden jeg sendte min filmscanner på pension, så de
nøjagtige værdier husker jeg ikke helt eksakt, men jeg mener, at en D-max på
4,0 eller derover er sagen ved dias.

> Film er jo kornet, så ved tilstrækkelig høj opløsning
> samler scanneren vel alt information ud af billedet?

På et tidspunkt rammer du loftet for, hvor mange flere detaljer du kan hive ud
af filmen - herefter bliver det bare mere og mere kornet.

Med et kvalitetsdias er grænsen nok omkring de 4.000 PPI (noget lavere for
negativ) - det giver dog også en digital fil på cirka 5.700 x 3.800 pixels ~
21 MegaPixels. Kornene vil dog være synlige med mindre du scanner 25 ISO
super-finkornet dias fra Fuji eller Kodak.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk