excel, hvordan fanden er det nu lige.
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 24-01-06 15:38

i feltet D2 ønsker jeg at tage prisen i dette tilfælde 25,60 og lægge 25 %
til hvorefter resultatet vises i I2..

Hvordan er det lige man regner med % i Excel ??

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 24-01-06 15:41

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> wrote:

>Hvordan er det lige man regner med % i Excel ??

ganger med 1,25 i dette tilfælde ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 24-01-06 17:04

> ganger med 1,25 i dette tilfælde ...

Selvfølgelig, tak skal du have, kan du så også sige mig hvordan jeg gør
dette.

jeg har 2 kolonner, i kolonne D står der et tal, i kolonne E skal der stå
dette tal *1,25 altså =SUM(D2*1,25)

virker fint, men nu skal den så lave samme regnestykke i de næste 25000
rækker,altså næste bliver så =SUM(E2*1,25) hvordan er det nu jeg gør det
nemt, jeg har prøvet at trække kolonnen o.s.v. men jeg kan ikke få det til
at virke..

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 24-01-06 17:11

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> wrote:

>jeg har 2 kolonner, i kolonne D står der et tal, i kolonne E skal der stå
>dette tal *1,25 altså =SUM(D2*1,25)

Jeg ville nøjes med =D2*1,25

> [...]
>nemt, jeg har prøvet at trække kolonnen o.s.v. men jeg kan ikke få det til

Du mener vel =D3*1,25 osv.

Marker den første celle, kopier den, marker alle de celler derunder,
der skal være magen til, sæt ind

Excel tæller selv rækkerne op.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 17:05

> Jeg ville nøjes med =D2*1,25

> Du mener vel =D3*1,25 osv.
>
> Marker den første celle, kopier den, marker alle de celler derunder,
> der skal være magen til, sæt ind
>
> Excel tæller selv rækkerne op.

Jeg vil skrive =D2*$A$1

I A1 står 1,25 som svarer til beløbet pålagt moms i %. (Du kan vælge et
hvilket som helst felt end lige A1
I D2 står tallet, som skal pålægges moms

Som Leonard skriver tæller Excel selv op, dvs. hvis du har 10 rækker med tal
og kopierer formlen nedad, så flytter Excel også feltet, som skal beregnes
fra.

Grunden til at du skal skrive $$ foran bogstavet og tallet ved momssatsen
er, at de sørger for, at den ikke automatisk rykker en linie, hver gang
formlen kopieres nedad.

Det smarte ved at skrive 1,25 i en celle for sig selv er, at man normalt
ikke "må" skrive tal i sine formler. (jeg skriver må, men det bestemmer man
jo selv, det er dog et godt råd). Hvis du nu har 25000 rækker med tal og
momssatsen så ændrer sig (eller hvad det nu er, som man vil beregne) så
slipper du for at ændre det i samtlige 25000 formler, men kan nøjes med at
rette det et sted, som så slår igennem i samtlige formler.