Nybegynder - hvor starter man?
Fra : Morten

Dato : 23-01-06 23:47

Heej

Jeg arbejder i ASP, og har hidtil brugt Access databaser - nu vil jeg i gang
med MySQL, men jeg aner ikke hvor jeg skal starte ... det er jo noget med at
man skal bruge nogle programmer osv, i stedet for at databasen bare ligger
som en fil ... en der kan hjælpe mig i gang?

/Morten

Fra : Martin Christensen

Dato : 24-01-06 00:32

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-06 07:14

On Tue, 24 Jan 2006 00:31:54 +0100, Martin Christensen
<martin.sand.christensen@gmail.com> wrote:

>Det kan godt være, at du kan have lidt nytte af at lege lidt med
>MySQL, men hvis du gør det, bør du altid have in mente, at denne DBMS
>enten har ret begrænset eller meget ny (og derfor måske ikke
>veldokumenteret) understøttelse af mange af en DBMS' kernefunktioner,
>og derfor vil jeg ikke anbefale denne til folk, der vil lære at
>arbejde blot nogenlunde seriøst med databaser. Den kan være fin nok
>til visse brugssituationer, men som undervisnings-DBMS er den for
>forkrøblet.

Hvorfor er der nogen som har så meget antipati mod mySQL?

Hvis man ikke aner en hujende fis om sql så er den da fin at lære det på
- den er nem at sætte op, den er nem at styre brugere/rettigheder på.
Den kan nu bruge subselects. Det var i mange år det der blev brokket
over når talen faldt på mysql, nu finder folk så noget andet den
"mangler" og bruger det som grund til at andre ikke skal vælge mySQL....

Det er da meget muligt at der er nogle hardcore-funktioner som ikke er i
mysql, men når der bliver spurgt til en database som skal erstatte
Access i et ASP-projekt, så tvivler jeg meget på at mysql vil mangle
noget funktionalitet.

Enig, postgreSQL er langt mere avanceret end mySQL, men uden at kende
spørgerens behov er der ikke nogen grund til at sige mySQL ikke er
egnet.

Hvad er det i øvrigt du mangler ved mySQL?
-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Martin Christensen

Dato : 24-01-06 09:14

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Hvorfor er der nogen som har så meget antipati mod mySQL?

Det er ikke en egentlig antipati, men snarere et forbehold for MySQLs
temmeligt skødesløse forhold til ACID-egenskaberne, som er
kerneværdier for stort set alt databasearbejde. Traditionelt set har
MySQL ikke understøttet transaktioner, triggers, kontrol af
fremmednøgleintegritet og vist nok heller ikke CHECK constraints, som
alle er meget væsentlige for, at man kan holde sine data konsistente.
Ydermere har fx views ikke været understøttet før version 5, og der er
intet vigtigere redskab til at give begrænset tilgang til data end
dem. Tanken om at skulle lave et ERP-system i MySQL er nok til at give
mig koldsved.

Skal man derimod lave en stor blog eller noget, hvor man aldrig vil få
problemer med konsistens, og hvor sikkerhed ikke betyder det store, er
MySQL et fornemt valg pga. den pæne hastighed. Dette er vist også
MySQL's primære brugerskare. Jeg kender også nogen, der for nogle år
tilbage brugte den til datamining.

> Hvis man ikke aner en hujende fis om sql så er den da fin at lære
> det på - den er nem at sætte op, den er nem at styre
> brugere/rettigheder på.

Når den understøtter feltets kerneværdier som en eftertanke, kan jeg
ikke se, at det er et godt didaktisk værktøj. Vist er den nem at sætte
op, men det er de fleste da vist efterhånden.

> [...]
> over når talen faldt på mysql, nu finder folk så noget andet den
> "mangler" og bruger det som grund til at andre ikke skal vælge

Har du lagt mærke til, hvor mange herinde stadigt bruger MS SQL 2000,
selv om den nu har eksisteret i en nyere version i flere år?
Databasefolk er meget konservative størrelser, der ææææælsker de data,
de skal passe på. De fleste seriøse databasefolk vil nok vente et
par år med MySQL 5, indtil de meget centrale nye features er blevet
testet ordenligt igennem.

> [...]
> er i mysql, men når der bliver spurgt til en database som skal
> erstatte Access i et ASP-projekt, så tvivler jeg meget på at mysql

MySQL overstiger langt Access i funktionalitet, men det er et dårligt
sammenligningsgrundlag. Den funktionalitet, der historisk har manglet,
er ikke 'hardcore' men meget grundlæggende. Det har MySQL's fanskare
det med at overse, måske fordi de fleste ikke ved bedre selv (hvad ved
jeg?).

> Enig, postgreSQL er langt mere avanceret end mySQL, men uden at
> kende spørgerens behov er der ikke nogen grund til at sige mySQL
> ikke er egnet.

Spørgeren vil lære at bruge databaser, altså der har du behovet. Jeg
mener, at pga. kulturen, og sikkert derfor også dokumentationen - hvis
ikke direkte pga. manglende features - er MySQL en dårlig
undervisnings-DB.

> Hvad er det i øvrigt du mangler ved mySQL?

Det håber jeg, jeg har dækket.

Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-01-06 18:59

On Tue, 24 Jan 2006 09:13:53 +0100, Martin Christensen
> [...]

>mener, at pga. kulturen, og sikkert derfor også dokumentationen - hvis
>ikke direkte pga. manglende features - er MySQL en dårlig

Hvad angår dokumentation, finder jeg MySQL acceptabel. Jeg ser ikke
den store forskel på strukturen i fx MySQLs og PostgreSQLs
dokumentation.

Angående community er der selvfølgelig risiko for at det netop er
folk, der blot bruger databasen som "et sted at gemme data", der
kommer med forslag. Jeg har dog ikke oplevet problemer ved at spørge
om mere komplekse spørgsmål eller poste bugreports i officielle fora.

Hvad angår teknikken omhandler det jo snarere database-engine. Du
snakker blot om "MySQL", men ikke om du tænker på InnoDB eller MyISAM.
Det kan rigtigt nok betragtes som noget gøgl, hvis man blander engines
*og* går efter ACID-compliance. Men InnoDB virker fint på egen hånd og
har gjort det i lang tid.

Den oprindelige spørger fortæller, at han arbejder i ASP med
Access-databaser (hvilket blot indikerer simpel webbrug), og at han
vil i gang med MySQL. Her mener jeg, at når det er indgangsvinklen, så
er der en lettere pædagogisk indgangsvinkel ved MySQL. Resten kommer
nok alligevel naturligt.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Martin Christensen

Dato : 25-01-06 01:15

Peter Brodersen <usenet2006@ter.dk> writes:

> Hvad angår dokumentation, finder jeg MySQL acceptabel. Jeg ser ikke
> den store forskel på strukturen i fx MySQLs og PostgreSQLs
> dokumentation.

Jeg siger heller ikke, at MySQL's dokumentation er utilstrækkelig. Jeg
er blot urolig for, at gammel praksis går for meget igen i
dokumentationen og dermed fremhæver hvad man _plejer_ at gøre frem for
hvad man _bør_ gøre. Det bedste eksempel på dette er nok PHP, hvor
sproget måske nok gør det muligt at holde en forholdsvist pæn
programmeringsstil, men hvor hverken dokumentationen eller de fleste
biblioteker, som jeg er bekendt med, fordrer en sådan god stil. Jeg
har kun brugt MySQL's dokumentation på opslagsbasis de sidste åringer,
men jeg kunne frygte, at den direkte eller indirekte opfordrer
programmøren til tåbeligheder som manuelt integritetscheck, flere
forespørgsler frem for subqueries osv., som man ikke har kunnet komme
uden om i tidligere versioner.

> [...]
> kommer med forslag. Jeg har dog ikke oplevet problemer ved at spørge
> om mere komplekse spørgsmål eller poste bugreports i officielle

Nu er du jo heller ikke begynder længere. Som begynder er man jo
tilbøjelig til at gøre, som alle andre gør, og min erfaring med
MySQL-tilhængere (og altså ikke folk der primært er databasenørder,
der tilfældigvis bruger MySQL) er, at de har et temmeligt anderledes
syn på, hvad der er godt og skidt, end andre databasefolk har. Ideelt
set skal nybegyndere jo lære at bruge relationelle databaser generelt,
og ikke en bestemt relationel database.

> [...]
> blander engines *og* går efter ACID-compliance. Men InnoDB virker
> fint på egen hånd og har gjort det i lang tid.

Jeg havde indtryk af, at forskellen mellem InnoDB og MyISAM blot var
forskellige typer fysiske tabeller. At de er forskellige engines, se,
det forklarer jo en del!

> [...]
> vil i gang med MySQL. Her mener jeg, at når det er indgangsvinklen,
> så er der en lettere pædagogisk indgangsvinkel ved MySQL. Resten

Jeg er skeptisk over for de fleste didaktiske værktøjer, som ikke er
'den ægte vare', men som alligevel kommer tæt nok på til at ligne.
Hvis en DBMS - eller hvilket som helst andet system i bred forstand -
er funktionel men begrænset, er det for nærliggende at tro, at den er
repræsentativ. For lige at slå min pointe helt fast, behøver denne
begrænsning ikke at være teknologisk, men kan lige så godt være
'kulturel', som jeg har været inde på.

Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-01-06 16:37

On Wed, 25 Jan 2006 01:15:04 +0100, Martin Christensen

> [...]
>er blot urolig for, at gammel praksis går for meget igen i
>dokumentationen og dermed fremhæver hvad man _plejer_ at gøre frem for

Tænker du på noget konkret? Jeg synes at dokumentationen er ganske
fin. Jeg tror, man skal tilbage til 3.23-tiden, før der var "Det er
slet ikke nødvendigt med (forskellige features)"-agtigt indhold.

> [...]
>programmeringsstil, men hvor hverken dokumentationen eller de fleste
>biblioteker, som jeg er bekendt med, fordrer en sådan god stil.

Huh? PHPs dokumentation finder jeg netop hensigtsmæssig. Alt er
dokumenteret med primitiver, og dokumentationen er om noget
systematiseret i phpdoc-xml-filerne.

Men fred med det - den oprindelige spørger har vist fået svar :)
--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 25-01-06 10:40

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skal bruge nogle programmer osv, i stedet for at databasen bare ligger
> som en fil ... en der kan hjælpe mig i gang?

Et godt sted at starte er

http://www.mysql.com/

hvor du kan hente selve databasen og de meste andet af det, du behøver,
bl.a. dokumentationen. Af værktøjer kan jeg anbefale

MySQL Query Browser
MySQL Administrator

som du også finder i deres download-sektion.

Da du arbejder i ASP, skal du også huske at downloade deres ODBC-driver.

Mvh

C@rsten