MySQL 4,1 og "avegaging"
Fra : Lars L. Christensen

Dato : 23-01-06 23:33

Hejsa

Jeg har en udfordring, som jeg ikke helt lige ved hvordan jeg skal klare.

Jeg har en tabel t1, som indeholder dtime og counter. dtime er en
timestamp i 5 minutters intervaller og counter er en counter.

I tabellen har jeg en pæn mængde data (1 mio records). Jeg ønsker at
trække data ud, således at jeg f.eks. kun har 300 records, men af disse
300 records skal de være averages af f.eks. 900 records, således at for
hver 3 records skal der tages en average og denne average skal så bruges.

Jeg håber det giver lidt mening...

Eksempel

t1.dtime    t1.counter
2000300        1
2000600        2
2000900        3
2001200        500
2001500        1000
2001800        1250

Disse infos skal give et output i stil med:

t1.dtime    t1.counter
2000900        2
1001800        916,67

Håber der er nogen der har en god ide...

Fra : Michael Zedeler

Dato : 24-01-06 00:25

Lars L. Christensen wrote:
> [...]
> 2001500        1000
> 2001800        1250
>
> Disse infos skal give et output i stil med:

Hvis feltet dtime altid stiger med 300 for hver ny række, kan det klares
med noget i stil med:

SELECT INT((dtime - 2000000)/900+1)*900 AS rounded_dtime, AVG(counter)
FROM t1
GROUP BY rounded_dtime

(Ikke testet.)

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 25-01-06 20:27

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> wrote in

> [...]
> klares med noget i stil med:
>
> SELECT INT((dtime - 2000000)/900+1)*900 AS rounded_dtime, AVG(counter)

Desværre er det ikke altid 300, der er step-size på min dtime. Den kan
variere fra 300 og op til 360. Der er derfor 3 entries = 1 output, 3
entries = 1 output osv.

mvh
Lars

Fra : Michael Zedeler

Dato : 25-01-06 21:07

Lars L. Christensen wrote:
> [...]
>
> Desværre er det ikke altid 300, der er step-size på min dtime. Den kan
> variere fra 300 og op til 360. Der er derfor 3 entries = 1 output, 3

Så har jeg ikke andre idéer, end at nummerere rækkerne fortløbende (i
feltet row_num)og bruge denne her:

SELECT INT(row_num/3) AS row_group, AVG(counter)
FROM t1
GROUP BY row_group

Det er muligt at man kan kan nummerere ved at bruge en eller anden form
for subquery, men det kan jeg ikke lige overskue. Desuden vil det være
mest optimalt at smide numrene på en gang for alle, hvis du regner med
at køre din forespørgsel flere gange. Desuden giver det mulighed for at
vælge at slå flere end tre rækker sammen i nogle specielle tilfælde (det
ved jeg ikke om du kan bruge?).

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 26-01-06 16:34

> [...]
> feltet row_num)og bruge denne her:
>
> SELECT INT(row_num/3) AS row_group, AVG(counter)

Jeg har gjort det nu, at jeg har "kopieret" de relevante data over i en
temporær tabel og nummeret dem fortløbende. Dermed har jeg nu kun de data
jeg skal bruge og de er nummeret fortløbende.

Jeg synes ikke lige dine forslag lige vil.

Flere ideer?

mvh
Lars

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-01-06 19:08

Lars L. Christensen wrote:

> [...]
> jeg skal bruge og de er nummeret fortløbende.
>
> Jeg synes ikke lige dine forslag lige vil.

Hvad vil det sige at de ikke "lige vil"? Hvis du har puttet fortløbende
numre på dem, bør det virke. Hvad for fejl eller resultater får du?

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 27-01-06 21:49

> Hvad vil det sige at de ikke "lige vil"? Hvis du har puttet
> fortløbende numre på dem, bør det virke. Hvad for fejl eller
> resultater får du?
>
> Mvh. Michael.

mysql> select int(number/6) as row_grp, avg(counter) from temp group by
row_grp;
ERROR 1064 (42000): You have an error in your SQL syntax; check the
manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax
to use near 'int(number/6) as row_grp, avg(counter) from temp group by
row_grp' at line 1

Håber det giver en ide...

mvh
Lars

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-01-06 22:41

Lars L. Christensen wrote:
> [...]
> manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax
> to use near 'int(number/6) as row_grp, avg(counter) from temp group by

Ja. Det gør det da. "number" er et reserveret ord. I mit eksempel kalder
jeg det også for noget andet.

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 27-01-06 23:12

> Ja. Det gør det da. "number" er et reserveret ord. I mit eksempel
> kalder jeg det også for noget andet.
>
> Mvh. Michael.

Ok, det skal åbenbare bare ikke lige lykkes for mig i dag med den her
query...

Følgende output:

mysql> create temporary table temp (row_num int not null auto_increment,
counter bigint(20), primary key(row_num)) type = heap;
Query OK, 0 rows affected, 1 warning (0.00 sec)

mysql> insert into temp (counter) SELECT (i.counter/300)*8 FROM
IntInOctets i where i.dtime < timestamp("2006-01-27 21:31:53") and
i.dtime > timestamp("2006-01-20 21:31:53") and i.id = 20105 order by
dtime;
Query OK, 1452 rows affected (0.34 sec)
Records: 1452 Duplicates: 0 Warnings: 0

mysql> select int(row_num/6) as row_grp, avg(counter) from temp group by
row_grp;
ERROR 1064 (42000): You have an error in your SQL syntax; check the
manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax
to use near 'int(row_num/6) as row_grp, avg(counter) from temp group by
row_grp' at line 1
mysql> select * from temp limit 10;
+---------+-----------+
| row_num | counter |
+---------+-----------+
| 1 | 110319051 |
| 2 | 22602889 |
| 3 | 41405755 |
| 4 | 21054075 |
| 5 | 22419886 |
| 6 | 21286230 |
| 7 | 17741762 |
| 8 | 23118462 |
| 9 | 19813118 |
| 10 | 75938021 |
+---------+-----------+
10 rows in set (0.00 sec)

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 27-01-06 23:22

"Lars L. Christensen" <lars_christesen@ieee.org> wrote in

> [...]
> manual that corresponds to your MySQL server version for the right
> syntax to use near 'int(row_num/6) as row_grp, avg(counter) from temp

Aaaahhhh... tror jeg fandt løsningen...

select cast(row_num/6 as unsigned) as row_grp, avg(counter) from temp
group by row_grp;

Det ser ud til at virke, idet 1452 poster averaged over 6 giver 243
rækker som forventet...

lækkert :)

mvh
Lars

Fra : Michael Zedeler

Dato : 28-01-06 15:31

Lars L. Christensen wrote:
> Aaaahhhh... tror jeg fandt løsningen...
>
> select cast(row_num/6 as unsigned) as row_grp, avg(counter) from temp
> group by row_grp;

Klart. beklager fejlen.

> Det ser ud til at virke, idet 1452 poster averaged over 6 giver 243
> rækker som forventet...

Ok. Det var da godt.

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 24-01-06 00:49

On 23 Jan 2006 23:33:06 +0100, "Lars L. Christensen"

Noget i retning af

SELECT max(dtime), AVG(counter)
FROM t1
GROUP BY int(dtime/300)