ODBC selvom databasen ikke understøtter de~
Fra : hygum

Dato : 21-01-06 10:11

Er det muligt at connecte til sin mysql database via ODBC, selvom
mysql-serveren ikke understøtter det? Jeg tænker på en eller anden
ODBC driver, der kan lave ODBC forespørgsler om til HTTP
forespørgsler, inden den sender det til mysql-serveren? For denne
tillader fjernadgang via HTTP (fra andre php-scripts f.eks.). Eller
måske en ODBC-driver, der kontakter et php-script, som formidler den
videre kontakt til mysql-databasen?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-01-06 14:14

"hygum" wrote

> Er det muligt at connecte til sin mysql database via ODBC, selvom
> mysql-serveren ikke understøtter det?

http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/3.51.html

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener

- Peter

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-01-06 15:43

hygum wrote:
> [...]
> ODBC driver, der kan lave ODBC forespørgsler om til HTTP
> forespørgsler, inden den sender det til mysql-serveren?

Det er en almindelig udbredt misforståelse at ODBC skulle være en
protokol. Det er ikke tilfældet. ODBC er et API, som er tilgængeligt på
klienten. Hvordan ODBC-driveren så får fat i database-serveren, er op
til driveren at finde ud af. Det betyder at ODBC-drivere til forskellige
databaser som regel benytter proprietære protokoller, der er lavet til
den database, de kommunikerer med.

Konsekvensen er, at hvis du kan få fat i din mysql-database med mysqls
egne kommandolinieværktøjer, kan du også få fat i den med mysqls
ODBC-driver.

> For denne
> tillader fjernadgang via HTTP (fra andre php-scripts f.eks.). Eller
> måske en ODBC-driver, der kontakter et php-script, som formidler den
> videre kontakt til mysql-databasen?

Der findes forskellige proxy-systemer, som kan den slags. Jeg kan kun
komme i tanke om DBI::Proxy til perl. Hvis du har adgang til perl på
server og klient, bør det kunne give dig fjernadgang (men alså kun fra
perl).

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf