varchar -> float eller int?
Fra : Kim Emax

Dato : 15-01-06 14:49

Hey all

Sidder og skal rette en uheldigt oprettet tabel for en kunde og undrer
mig over, hvorfor jeg får denne fejl:

mysql> alter table baade change pris pris int(10) NOT NULL default '';
ERROR 1005: Can't create table './test/#sql-943_5b864.frm' (errno: 140)

Jeg kan uden problemer ændre størrelsen på varchar fra 30 til 35 og der
er masser af diskspace på serveren, så det er heller ikke årsagen til
fejlmeddelsen. Jeg har sikret data, så de alle er rene tal nu, der er
ingen ., eller spaces, men måske har mysql en sikring mod denne type
ændringer tænker man så? Men opretter jeg en anden tabel med et varchar
felt og sætter værdien i feltet til at være 12.00, så kan jeg sagtens
lave en alter table til int, så jeg er sgu lidt forundret og er
nysgerrig for årsagen, hvis andre skulle kende til dette problem

mysql> desc baade;
+-------------+--------------+------+-----+---------+----------------+
| Field | Type | Null | Key | Default | Extra |
+-------------+--------------+------+-----+---------+----------------+
| baadid | int(11) | | PRI | NULL | auto_increment |
| overskrift | varchar(255) | | MUL | | |
| baadnavn | varchar(255) | | | | |
| beskrivelse | text | | | | |
| pris | varchar(35) | | | | |

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : esj

Dato : 15-01-06 21:45

On Sun, 15 Jan 2006 14:49:08 +0100, Kim Emax <newsgroup@emax.dk>
wrote:

>Hey all
>
>Sidder og skal rette en uheldigt oprettet tabel for en kunde og undrer
>mig over, hvorfor jeg får denne fejl:
>
>mysql> alter table baade change pris pris int(10) NOT NULL default '';

du har sikkert skrevet forkert ... er det ikke: ... NOT NULL default 0
;

Fra : Kim Emax

Dato : 16-01-06 16:55

esj wrote:

> du har sikkert skrevet forkert ... er det ikke: ... NOT NULL default 0
> ;

Det kunne jeg godt have skrevet at jeg havde prøvet. Barberede den helt
ned ved at fjerne not null og default. Men du kan have en pointe

/Kim

Fra : Kim Emax

Dato : 16-01-06 17:00

Kim Emax wrote:

> Det kunne jeg godt have skrevet at jeg havde prøvet. Barberede den helt
> ned ved at fjerne not null og default. Men du kan have en pointe

Måtte lige teste det, nu er det et int felt (løste det ved at lave et
mysqldump --add-drop-table og hældte det ind igen):

mysql> alter table baade change pris pris varchar(30) not null default '';
Query OK, 43 rows affected (0.10 sec)
Records: 43 Duplicates: 0 Warnings: 0

mysql> alter table baade change pris pris int(30) not null default '';
Query OK, 43 rows affected (0.01 sec)
Records: 43 Duplicates: 0 Warnings: 0

Altså ingen forskel. Min konklusion er at der har nok på en eller anden
måde været noget korrupt data som mysql ikke kunne konvertere...