Kundedatabase
Fra : MAndersen

Dato : 02-01-06 15:21

Vi skal i firmaet have lavet en kundedatabase. Ud over de sædvanlige
kundeoplysninger, skal man også kunne søge på alle oplysninger.
Herudover skal vi scanne fakturaer m.m. ind, så det ligger unde de enkelte
kunder.
Fra kundebilledet skal vi også kunne oprette breve i word etc. og også gemme
mails.
Måske noget sharepoint noget (har jeg hørt)

Det skal være en serverløsning, hvor flere har adgang til de forskellige
data.

Vi forestiller os at det skal være noget windows baseret, og der findes i
forvejen forskellige programmer fra MS - men selvfølgelig ikke skræddersyet
til os.

Hvilke firmaer kan lave det - jeg er fuldstændig tom for ideer? eller hvilke
programmer findes til dette formål.

mvh
MAndersen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-01-06 19:59

Således skrev MAndersen den Mon, 2 Jan 2006 15:21:03 +0100:

>Vi skal i firmaet have lavet en kundedatabase.

[snip]

>Hvilke firmaer kan lave det - jeg er fuldstændig tom for ideer? eller hvilke
>programmer findes til dette formål.

En hurtig dansk google på "kundedatabase" og "crm" giver et hav af
forskellige softwarepakker, som måske kan dække dit behov.

Det er alt fra hyldevarer til individuel udvikling, så det springende
punkt bliver nok at I sætter jer ned og finder ud af helt præcist hvad
de er I har brug for.

Skal det bare være en avanceret adressebog eller skal det være et
strategiskt planlægningsværktøj?

Kig også på det lange perspektiv, en hyldevare-kundedatabase med
begrænset funktionalitet, som måske er det rigtige valg nu, kan gå hen
og blive en flaskehals senere, hvis det viser sig at I i virkeligheden
har fået brug for mere avancerede funktioner, som det enten ikke kan
lade sig gøre at få eller I skal have specialudviklet.

Nu ved jeg ikke hvilken branche du er i, men hvis du kender nogen i
andre firmaer inden for samme branche, så prøv at høre hvad de bruger,
det kan være at de kan anbefale (eller det modsatte) noget.

Knud
--
som arbejder for et firma, der kan lave den slags.

Fra : MAndersen

Dato : 03-01-06 07:18

"Knud Winckelmann" <07032005@winck.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre firmaer inden for samme branche, så prøv at høre hvad de bruger,
> det kan være at de kan anbefale (eller det modsatte) noget.

Tak for dit svar.
Vi har undersøgt programmer i vores branche. Det bedste vi har set, vil vi
gerne have, og det er ikke dyrt.
Problemet er, at både program og data skal ligge ved udbyderen af
programmet, hvor vi så betaler et månedligt beløb.

Vi har følsomme og fortrolige kundedata, og vi har ikke tillid til, at dette
firma kan varetage sikkerheden ordentlig, samtidig med at vi kan frygte, at
vi ved en lukning af det firma, vil miste alle vore data.
Vi har forsøgt at få lov til at købe programmet, så vi kan have det på vores
egen server, men det har ikke deres interesse.

Jeg fandt i går Mamut sales and CRM - tror jeg det hedder. Det er da billigt
og kan sikkert tilpasses vores ønsker, men selskabet bag Mamut har en lille
økonomi - og det har vi ikke helt tillidt til.
Jeg prøver lige at søge på crm også.

Hvad skal vi forvente af priser på et tilpasset system - er det kr. 20.000 -
kr. 100.000?
Vi skal kun være 4-5 brugere i det første stykke tid.

MAndersen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 03-01-06 08:21

Således skrev MAndersen den Tue, 3 Jan 2006 07:18:10 +0100:

>Hvad skal vi forvente af priser på et tilpasset system - er det kr. 20.000 -
>kr. 100.000?
>Vi skal kun være 4-5 brugere i det første stykke tid.

Nu kan jeg kun tage udgangspunkt i mine egne erfaringer med den slags
systemer (typiskt MS Access som frontend og med en MS Sql-server som
backend), men mit umiddelbare slag på tasken er en 60.000-70.000,-,
baseret på din beskrivelse.

Tages der højde for det fra starten af, kan antallet af brugere
skaleres, så det kun er backend-databasen og det hardware den kører
på, der sætter grænsen, så om det er 4 eller 40 brugere betyder som
regel ikke det store.

Knud
--
"Reading braille is so easy I can do it with my eyes closed."
Sig. in alt.comp.blind-users:

Fra : Morten Snedker

Dato : 03-01-06 10:40

On Mon, 2 Jan 2006 15:21:03 +0100, "MAndersen" <ikke@nogen.no> wrote:

--klip--

>Hvilke firmaer kan lave det - jeg er fuldstændig tom for ideer? eller hvilke
>programmer findes til dette formål.

Jeg vil læne mig op ad Knud: det vigtigste er at I får lavet en
decideret kravsspecifikation, der beskriver Jeres ønsker. Detaljeret.

Dernæst er det også vigtigt at I laver en analyse af, hvor I forventer
at være om ex. 5 år fra nu. Hvorledes forventer I at arbejdsgange og
processer udvikler sig - og dermed også et eventuelt IT-system?

Kravsspecifikationen vil være Jeres anker, der gør at en udvikling
ikke sejler, men holdes på rette kurs. Både for Jeres egen skyld, men
også af hensyn til en udvikler, således I har noget at fastholde
hinanden på - også juridisk.

Som udvikler af special-designede løsninger, synes jeg i sagens natur
dette er henrivende. Samtidig forstår jeg også din bekymring: hvad
hvis udviklingsfirmaet ikke eksisterer om 2 år, når jeg har brug for
videreudvikling?

Først og fremmest kan det gøres ved at systemet er beskrevet,
kommenteret og dokumenteret...og har et åbent design. Sørg for at gøre
dig til ejer af kildekoden. Der findes masser af softwarehuse, som kan
videreudvikle et eksisterende system, hvis blot det er dokumenteret
(http://www.google.dk/search?hl=da&q=access+udvikling&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=).

Kræv dokumentation! Forvent at skulle bruge 15-30.000 på
kravsspecifikation og øvrig dokumentation. Knuds bud på en pris, synes
jeg lyder fornuftigt.

Out-of-the-box-programmer kan være glimrende (Navision, Mamut,
Summasumarum etc). Men min holdning er: hvis ikke det er 100%
standard, kan det ligeså godt være skræddersyet.

Hvis du begynder med tilretninger af standard-programmer ryger prisen
hurtigt i vejret, qua timeprisen. Og så er spørgsmålet, om det så ikke
ligeså godt kunne være special-designet.

Der hvor special-designede løsninger begynder at halte, er i
forbindelse med et kompliceret produktionsapperat (styklister,
sub-varenumre etc). Der kan intet slå de velafprøvede (Navision, SAP
etc).

mvh /Snedker

---
www.dbconsult.dk

Fra : MAndersen

Dato : 03-01-06 13:19

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> forbindelse med et kompliceret produktionsapperat (styklister,
> sub-varenumre etc). Der kan intet slå de velafprøvede (Navision, SAP

Tak for svaret Morten.

Det system vi skal bruge er ikke så kompliceret. Vi har ikke varer, lager
etc. Vi leverer kun rådgivning inden for forsikring
Vi har kun kunder, og kunne måske nøjes med et af MS systemerne, hvor
kontaktfirmaer og kontaktpersoner er koblet sammen med Outlook.
Det vi godt vil have på er, at vi kan koble policer, skadeshistorik og øvrig
korrespondance til og fra kunder og til og fra forsikringsselskaber på.

I dag kører jeg et excelark på mine kunder, hvor alle data er samlet. Her i
er også et link til kunderes policer etc, men ikke øvrig korrespondance.

Det er sq fandens dyrt, men det kan godt tænkes at pengene er givet godt ud.

MAndersen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 03-01-06 13:49

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
>I dag kører jeg et excelark på mine kunder, hvor alle data er samlet. Her i
>er også et link til kunderes policer etc, men ikke øvrig korrespondance.

Mange af mine projekter er startet med "Jeg har et Excel-ark, som fylder en
lagerhal".

>Det er sq fandens dyrt, men det kan godt tænkes at pengene er givet godt
>ud.

Se på det som en investering.

Som Morten skriver, så er det nødvendigt at evaluere jeres arbejdsgange i
forbindelse med udarbejdelse af kravspecifikationen.
Hvor I nu sidder med et regneark, som er begrænset til en bruger (?), kan I
få mulighed for at alle 4-5 medarbejdere kan arbejde produktivt samtidigt.

Knud

Fra : MAndersen

Dato : 03-01-06 17:11

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor I nu sidder med et regneark, som er begrænset til en bruger (?), kan
> I få mulighed for at alle 4-5 medarbejdere kan arbejde produktivt

Det er sikkert rigtigt.
Vi har nu siddet i 5-6 år med hver vores systemer. Jeg har hele tiden været
fortaler for, at vi skulle finde noget fælles, noget der kunne bruges.
Imidlertid virker det som en stor investering, når vi for kr. 200 pr. mdr.
kan komme på et system der virker, men godt nok ligger på en server vi ikke
har kontrol over.

Vi må lige i tænkeboks.

MAndersen

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 07-01-06 16:35

"MAndersen" <ikke@nogen.no> den 3. januar 2006 kl. 17:10 +0100 skrev:
>Vi må lige i tænkeboks.

Når systemet ikke skal håndtere alverden for 4-5 brugere, men hvor kravet
er sikkerhed og derfor helst skal ligge på jeres egen server, så kunne en
egen-udviklet databaseløsning måske være en idé. Evt. med lidt
konsulentbistand-

Hos os har vi en egen-udviklet database (access). Herudover har vi på hver
kunde oprettet kundens mappe på serveren. Her ligger vi alle word, Excel,
Pdf og andre dokumenter og billeder, der har med den kunde at gøre.

Når vi skal noget med kunden, så finder vi ham/hende i databassen, og så
vi ved et enkelt klik se - og åbne - de dokumenter, der netop har med den
kunde at gøre, eller skrive nye. Om mails også kan gemmes således har jeg
ingen erfaring med - bruger ikke Outlook.

En sådan løsning kræver naturligvis datadisiplin, således at
"rengøringsassistenten ikke har lov til at slette dokumenter på
serveren"....
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen