Sammenligne 2 databaser
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 30-12-05 20:36

hejsa
Jeg har 2 ens databaser, en ny og en gammel, men af en eller anden årsag er
ikke alle indlæg fra den gamle kommet med over i den nye, derfor skal jeg
bruge et script som kan kalde begge databaser sammenligne indlægsnumrene og
skrive hvilke indlæg som optræder i den gamle database men ikke i den nye.

jeg kan sagtens kalde databaserne og få skrevet alle indlægsnumrene ved at
gøre sådan, men det må kunne gøres sådan at den kun skriver hvilke indlæg
som findes i database 1 men ikke i database 2

<?
$database = mysql_connect("xxx", "xxx", "xxx");
if (!$database) die ('Kunne ikke forbinde til databasen');
mysql_select_db("venus",$database);
mysql_select_db("venus",$database) or die('Kunne ikke vælge database');
$foresp = mysql_query("SELECT B_Number FROM w3t_Posts
ORDER BY B_Number");
if (!$foresp) die (mysql_error());
print mysql_num_rows($foresp)." fundet<BR><BR>";

while ($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
echo "$data[0]<br>";

}
?

Noge der kan hjælpe ??

Thomas

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 30-12-05 21:00

Jeg skal lige fortælle at databaserne ligger på 2 forskellige servere

thomas

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-01-06 14:03

On Fri, 30 Dec 2005 20:35:57 +0100, "Thomas Duus Jürgensen" wrote:

> [...]
> skrive hvilke indlæg som optræder i den gamle database men ikke i den nye.

Hvis de er så ens, som du skriver, så behøver du slet ikke SQL:

mysqldump db1 >db1.dump
mysqldump db2 >db2.dump
diff db1.dump db2.dump

diff er standard på Unix/Linux, som jeg antager er din platform.

--
Stig

Fra : Per Thomsen

Dato : 31-12-05 00:47

> [...]
> if (!$foresp) die (mysql_error());
> print mysql_num_rows($foresp)." fundet<BR><BR>";
>
> while ($data = mysql_fetch_array($foresp)) {

Hint: <http://dk2.php.net/array_diff>

Quick'n dirty (læs utestet): <http://pastebin.com/484788>

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 31-12-05 11:20

uha det er du vist rigtig god til

jeg bukker og takker men den bliver ved med at komme med parse error i linie
35

thomas

Fra : Per Thomsen

Dato : 31-12-05 13:38

> [...]
> uha det er du vist rigtig god til
>
> jeg bukker og takker men den bliver ved med at komme med parse error i linie

Der var gået noget galt i antallet af { og }, men jeg har rettet det
her: <http://pastebin.com/485217>

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 31-12-05 14:40

he he
nu virker det, men er lidt uoverskueligt

www.4701.dk/numre.php

og giver vist ikke det rigtite resultat

thomas

Fra : Per Thomsen

Dato : 31-12-05 17:34

Thomas Duus Jürgensen wrote:
> he he
> nu virker det, men er lidt uoverskueligt

> [...]
Ja, det ser måske lidt uoverskueligt ud pga. "print_r", men jeg vidste
jo ikke rigtig, hvordan du gerne ville have tallene ud.

Det endelige array er såvidt jeg kan se et array, der starter med index
nr. 1460, som indeholder værdien 1735. (Herudaf kan man måske udlede at
de første 1369 forekomster var ens, men det er ikke sikkert, det kommer
jo an på indholdet i dine databaser.)

Du kan også få dem som en komma-separeret liste, bare skift
"print_r($diff)" ud med "echo implode(',', $diff);" (linje 46).

<http://pastebin.com/485411>

Hvorvidt resultatet ser rigtig ud eller ej, er jo lidt svært for mig at
se :).

Er det fordi du synes, der er for mange, eller for få?
Eller har du kontrolleret og set, at resultatet faktisk ikke passer?

Du kan da. evt. lave et program der kontrollerer det, det er jo bare
lavet program, der står alle id'erne fra $diff array'et op i database nr
2. Så skulle du gerne se, at ingen af dem findes deri.
For yderligere kontrol, kan du jo så også slå dem op i database 1, og se
at de faktisk findes deri.
Et sådant program vil sikkert også kunne give et godt udgangspunkt for
et program, der kopierer de manglende rækker, fra den ene database til
den anden.

Du kan selvfølgelig også bare manuelt, lave nogle stik prøver:
Tag en 5-6 (eller hvor mange du nu har tålmodighed til) id'er fra $diff,
og slå dem manuelt op i databaserne, og se at de findes det ene sted og
ikke det andet sted.

Hvis du stadig mener at resultatet er forkert, så skriv igen, så skal
jeg gerne være behjælpelig med at finde fejlen.

Men måske bliver det ikke lige i dag ;)

Godt Nytår :)

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 01-01-06 21:20

Nu fandt jeg ud af at gennemskue resultatet og jeg har nu klaret
problemet, tusind tak for hjælpen og godt nytår

thomas

Fra : Leif Neland

Dato : 27-01-06 13:54

> [...]
> ved at gøre sådan, men det må kunne gøres sådan at den kun skriver
> hvilke indlæg som findes i database 1 men ikke i database 2

Hvis indlægsnumrene er en unik nøgle, så skal du bare have den gamle tabel
over på den ny server, evt i en anden database, og så lave en "insert ignore
into indlaeg select * from backup.indlaeg"

Leif