for stor hjemmeside (1280x1024)
Fra : johnny olsen

Dato : 23-12-05 22:04

jeg har flyttet dette spørgsmål fra webdesign

Hej med jer
Min dejlige kæreste har lavet en hjemmeside
www.hellez-mini-zoo.dk i frontpage men men vi var jo så ikke
klar over at man skulle lave en fast størrelse så alle kunne se
den så den er lavet i 1280x1024 hvordan får man den ned i
størrelse så alle kan se med ??? hvad er den optimale størrelse
?? håber ikke man skal starte forfra med alle de sider hun har
lavet

kan man kopiere fra fra 1280x1024 til 800x600 og evt bare skalere
det....??

og hvordan laver man siden i en bestemt størrelse når man starter
i frontpage ??? ?
Og hvorfor er rammer "forbudt ?? er det så bare celler der styre
det hele ??

Mvh Johnny Olsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens

Dato : 23-12-05 22:54

<klip>

> [...]
> i frontpage ??? ?
> Og hvorfor er rammer "forbudt ?? er det så bare celler der styre

Jeg er ikke ekspert i FP, men anvender tabeller i FP98 for at have styr på
siddebredden. Tabellerne giver jeg en fast bredde på f.eks. 800 pixels.
Siden bygges så inde i tabellen og vil således altid være max 800 pixels
bred og vil derfor kunne ses i en 800x600 opløsning.

Ved ikke om der er andre "smartere" måder at gøre det på.

/Jens

Fra : enkvinde

Dato : 24-12-05 00:10

> Min dejlige kæreste har lavet en hjemmeside
> www.hellez-mini-zoo.dk i frontpage
håber ikke man skal starte forfra med alle de sider hun har
> lavet

Hej Johnny

> hvordan får man den ned i størrelse så alle kan se med ???

Man starter om igen

>hvad er den optimale størrelse ??

Den optimale størrelse, er een størrelse som kan ses på det store flertals
computerskærme - også når vinduet ikke er helt åbent, fordi rigtig mange
sidder med flere vinduer åbne på en gang. Som foreslået i den anden gruppe,
er 750 pixels i bredden slet ikke så skørt. Personligt foretrækker jeg dog
850 px, men det må man jo gøre op med sig selv.

> kan man kopiere fra fra 1280x1024 til 800x600 og evt bare skalere
> det....??

Nej, det kan I ikke nøjes med her. I skal have rammerne væk, for de
ødelægger siden totalt. Ikke fordi det er rammer, men pga. måden de er brugt
på. Grafikken foroven og forneden i rammerne fylder simpelthen 75 % af min
skærm og så kan I jo nok regne ud, at der kun er 25 % tilbage til at læse
Helles kloge ord, samt at der skal scrolles utroligt meget. Derudover er der
brugt en størrelse 24 i skrift, hvor den normale læsestørrelse er 12. Det
bør også rettes til, når nu I er igang.

> og hvordan laver man siden i en bestemt størrelse når man starter i
> frontpage ??? ?

Frontpage findes i flere versioner - Jeg bruger selv 2003 og i den gør man
sådan her....
- Åbner en ny side.
- indsætter en tabel på 1 række x 1kolonne.
- i egenskaber for tabel, sættes bredden så til feks. 750 pixels, højden til
100% og justeringen til "center" Fjern i samme ombæring kanter fra tabellen
(størrelse kanter sættes til 0) og sæt flueben i "skjul tabelkanter"
- Nu har I så en standard tabel, som siden skal bygges op i. Det gør I ved
at dele tabellen op i celler feks. dele den vandret så der bliver et
"hoved" til sidens navn og dele det nedenunder lodret i 2 celler, således at
der bliver en celle til indholdsfortegnelsen. Cellen til
indholdsfortegnelsen kan I jo give en bredde på feks. 200 px og den højre
celle, hvor hovedindholdet skal indsættes, kan så få resten af bredden,
altså 550 px. Så sætter I farve på siden og tilføjer alt andet som skal være
standard, feks. farve på scrollbaren. I retter i samme åndedrag lige sidens
title inde i programkoden til "Hellez mini zoo" (så står der ikke bare "ny
side 1" nede i proceslinjen hos læserne, men "Hellez mini zoo")

Nu har I så en standard skabelon for siden. Den gemmer I nu og kopierer den
ude i mappelisten, indsætter kopieen og arbejder altid i en kopi side, som
I så omdøber til hvad den nu skal hedde. Således bliver siden ensartet.

> Og hvorfor er rammer "forbudt ?? er det så bare celler der styre det hele
> ??

Rammer eller ej, er noget af et trospørgsmål. Men lige nu er Helles side et
skrækeksempel på brugen af rammer. Der er scrollbarer over det hele, ingen
plads til at læse selve budskabet og hvor rammerne kunne være brugt til at
holde samme design hele vejen igennem, ændres designet konsekvent fra side
til side og har nok været smaddersjovt at lege med, men for læseren er det
dødforvirrende og når designet alligevel ændres, så går hele ideen tabt med
at bruge rammer.
Ellers handler det også om noget praktisk.... nemlig at det er svært at
henvise til een bestemt side. Prøv engang at skulle give linket videre til
Helles historie om Kia´en feks.... Det kan du ikke - du kan kun give linket
til Helles forside og så derfra skal du forklare, at man skal scrolle ned og
gå ind på "Det blev en Kia"... Det havde været meget nemmere bare at kunne
give et link videre som feks. hed www.Hellez-mini-zoo.dk/kia

Og endelig vil jeg slutte denne her roman af med, at fortælle, at den metode
til at lave hjemmesider i frontpage som jeg her har beskrevet, er forældet.
I dag bruges css og hvis I alligevel skal starte fra bunden af, så vil jeg
klart anbefale at I lærer det i stedet for at kaste jer over noget
gammeldaws. Men her kan jeg så ikke hjælpe mere, for jeg er groet fast i
Frontpage metoden efter 5- 6 års brug

God fornøjelse og glædelig juletræ.
Eva

Fra : johnny olsen

Dato : 24-12-05 15:53

enkvinde wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> klart anbefale at I lærer det i stedet for at kaste jer over noget
> gammeldaws. Men her kan jeg så ikke hjælpe mere, for jeg er groet fast i

Jeg takker for hjælpen .. og vi begynder forfra :(

Og så en rigtig god jul til alle :)