Måske momsregistreres
Fra : Nygaard

Dato : 23-12-05 11:42

Hej,

Jeg har halvpart i et lille I/S, der har eksisteret i et par år nu. Vi er
ikke momsregistreret, da vi har holdt omsætningen under de 50.000.-
Det tyder dog på, at det bliver svært til næste år, med mindre vi holder
meget tidlig juleferie, så spørgsmålet er om vi skal lade os momsregistrere
straks i det nye år, eller vente til sommer og vurdere hvordan det ser ud.

Jeg har på skat.dk fundet fgl.:
[SNIP]
Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000
kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har
solgt for 50.000 kr.
Venter du, får du måske ikke lov til at trække momsen på dine investeringer
fra.
[SNIP]

Skal det forståes således, at lader os registrere i juli og køber en
dims-et-eller-andet i december, så kan vi blive nægtet at trække momsen på
det fra? Og er det praksis, at SKAT håndhæver den regel, hvis man driver sin
forretning "normalt", og ikke puffer rundt med investeringer for at spare
moms?

Det skal nævnes, at det vil være en fordel for os at trække den så langt som
muligt, da en del af vores forretning er med private og andre
ikke-momsregistrerede virksomheder.

Mvh, og god jul

Keld Nygaard

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-05 13:38

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skal det forståes således, at lader os registrere i juli og køber en
> dims-et-eller-andet i december, så kan vi blive nægtet at trække momsen på

Nej, det skal forståes sådan; Hvis du køber en dims-et-eller-andet i januar,
men venter med at blive moms-registreret til Juli med at blive
moms-registreret, kan du (naturligvis) ikke trække køms-momsen fra.

Fra : Nygaard

Dato : 23-12-05 14:28

> [...]
> men venter med at blive moms-registreret til Juli med at blive
> moms-registreret, kan du (naturligvis) ikke trække køms-momsen fra.

Tak for svaret... Så mangler jeg bare at finde ud af hvad "køms-moms" er

mvh
Keld Nygaard

Fra : Søren

Dato : 23-12-05 13:45

> [...]
> momsregistrere
> straks i det nye år, eller vente til sommer og vurdere hvordan det ser ud.

Nu har jeg ikke svar på dit pørgsmål, men er mere interesseret i det med at
I ikke er momsregistreret. En kammerat og jeg overvejer at starte firma,
hvor vi ikke forventer en omsætning større end 50000 samt har vi private
kunder som primær kunder (omend vi ikke vil beklage os, hvis et firma
henvender sig).

Hvad er ideen i ikke at være momsregistreret?
Kan man ikke sælge til virksomheder, hvis man ikke er momsreg.?

Fra : Nygaard

Dato : 23-12-05 14:26

> [...]
> henvender sig).
>
> Hvad er ideen i ikke at være momsregistreret?

Ideen er at private og ikke momsregistrerede firmaer slipper billigere.
Vi tager 300 kr i timen for vores service. Hvis (når) vi bliver
momsregistreret, skal vi tillægge moms til vores nuværende timepris, så der
skal betales 375 kr/timen (300 kr +25%). Dette er ikke noget problem for en
momsregistreret virksomhed, da de kan fratrække de 75kr i deres
momsregnskab, men overfor private bliver vi dyere.

> Kan man ikke sælge til virksomheder, hvis man ikke er momsreg.?
Jo, sagtens...

Fordelen er der kun hvis I sælger ydelser, og vare I kan producere uden
indkøb.
Når en virksomhed f.eks. vil have os til at indkøbe og opsætte edb-grej, så
forhandler vi med vores "leverandør", men lader ham fakturere vores kunde
direkte. Hvis vi købte det, og solgte det videre, så skulle vi betale pris +
moms, men kunne ikke selv skrive moms på når vi sælger den igen, hvilket vil
betyde at vores kunde ikke kan fratrække momsen. (Derudover vil vores
omsætning lynhurtigt ryge over de 50.000).

Mvh
Keld Nygaard

Fra : KNT

Dato : 23-12-05 13:52

> [...]
> som
> muligt, da en del af vores forretning er med private og andre

Hvori skulle denne fordel bestå? Set med dit firmas øjne er det hamrende
ligegyldigt om salget går til momsregistrede eller ikke.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-05 14:30

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvori skulle denne fordel bestå? Set med dit firmas øjne er det hamrende
> ligegyldigt om salget går til momsregistrede eller ikke.

Knud, du er igen forkert på den.
Det er klart en fordel IKKE at være moms-registreret når man sælger til
privat-kunder og andre ikke-momsregistrerede virksomheder (hvis man kun ser
det fra kundens side).

- Nygår er ikke moms-registreret og producere en varer til 50 Kr. og ønsker
at tjene 50 Kr. på den => Salgspris 100 Kr.

- Nygår er moms-registreret og producere en varer til 50 Kr. og ønsker at
tjene 50 Kr. på den => Salgspris 100 Kr. + 25% => 125 Kr.

Mon ikke Nygårs virksomhed er mest konkurrencedygtig, når prisen er 20%
lavere.
For den *moms-registrerede* køber er der ingen forskel, da han får de 25 Kr.
momsen udgør refunderet.

Fra : KNT

Dato : 23-12-05 14:48

Nej jeg har ikke uret - hvis omsætningen er over 50.000 skal der
momsregistreres og det er omtalte firma uvedkommende om køber er registreret
eller ej.

At man ved at undgå at pålægge moms vil kunne forbedre sin
konkurrencesituation er da en helt anden ting - til gengæld kan du heller
ikke trække købsmomsen fra, så det er reelt kun på arbejdsydelser,der kan
tjenes på den momsforskel.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 14:54

> [...]
> ikke trække købsmomsen fra, så det er reelt kun på arbejdsydelser,der kan

*Hvis du er momsregistreret:*

Du køber en vare til kr. 100,- ex. moms
Du vil tjene kr. 100,-
Varen sælges derefter til kr. 200,- ex moms
Inkl. moms er varens salgspris kr. 250,-

*Hvis du ikke er momsregistreret*
Du køber en vare til kr. 100,- ex. moms
Du skal oveni betale momsen kr. 25,-
Varens fulde købspris bliver derefter kr. 125,-
Du vil stadig tjene kr. 100,- på varen
Salgsprisen bliver derefter kr. 225,-

Altså en prisforskel på 25 kr. i dette eksempel, hvis du _ikke_ er
momsregistreret. Hvis jeg var køber og skulle have en vare i den prisklasse,
så vil jeg gerne spare de kr. 25,-

Og oftest har et firma mest salgsmoms end købsmoms. Så det kan sagtens svare
sig ikke at være momsregistreret

Fra : KNT

Dato : 23-12-05 15:19

Det har stadig intet med momsregler at køre - dine eksempler handler om at
opnå en 'uretmæssig' konkurrencefordel - som dog er tilladt så længe det er
i småtingsafdelingen (under 50.000 kr)

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 15:32

> Det har stadig intet med momsregler at køre - dine eksempler handler om at
> opnå en 'uretmæssig' konkurrencefordel - som dog er tilladt så længe det
> er i småtingsafdelingen (under 50.000 kr)

Slet ikke Knud.

Uretmæssig er også et forkert ord, da den jo netop er "RETMÆSSIG" korrekt.
Om den også er fair, kan man så diskutere, men man kan ikke diskutere, om
den er RETMÆSSIG ok.

Og det har da stadig noget med momsregler at gøre.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-05 15:56

> [...]
>
> Nej jeg har ikke uret - hvis omsætningen er over 50.000 skal der
> momsregistreres og det er omtalte firma uvedkommende om køber er

Og som sædvanligt prøver Knud at dreje snakken i en anden retning, når er
forkert på den.

Der er ingen, der har sagt at man ikke skal moms-registreres, hvis
omsætningen er over 50.000 Kr. årligt.
Du påstod derimod at det var "Set med dit firmas øjne er det hamrende
ligegyldigt om salget går til momsregistrede eller ikke", hvilket IKKE er
rigtigt når størstedelen af kunderne er private. Så er det er fordel at
vente med at blive moms-registreret til omsætningen kræver det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-05 14:15

> Det skal nævnes, at det vil være en fordel for os at trække den så langt
> som
> muligt, da en del af vores forretning er med private og andre
> ikke-momsregistrerede virksomheder.

Den eneste fordel, der er ved ikke at være momsregistreret er, at du slipper
for at lave momsregnskab. Fordelen ved at være momsregistreret er, at du kan
trække momsen fra, når du køber ind.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 14:21

> Den eneste fordel, der er ved ikke at være momsregistreret er, at du
> slipper for at lave momsregnskab. Fordelen ved at være momsregistreret er,
> at du kan trække momsen fra, når du køber ind.

Det er ikke helt korrekt.

Der er andre fordele ved _ikke_ at være momsregistreret.

I hvert fald hvis du udelukkende (primært) sælger til private. De kan jo
ikke trække momsen fra og ved ikke at pålægge moms, bliver varens slutpris
billigere for kunderne.

Et eksempel er med boligudlejning, der ikke er momsbelagt. Udlejer man
boliger udelukkende til private, så serm an - ja jeg tror aldrig - at de er
momsregistrerede af samme grund.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-12-05 22:40

Kent N wrote:
> [...]
>
> Et eksempel er med boligudlejning, der ikke er momsbelagt. Udlejer man
> boliger udelukkende til private, så serm an - ja jeg tror aldrig - at

Mange boligudlejere er momsregistrerede af 2 grunde. Udlejes der til en i
forvejen momsregistreret lejer, er lejen sædvanligvis belagt med moms. I det
andet tilfælde er det en fordel af hensyn til udlejers vedligeholdese, hvor
så momsen kan afløftes afindkøbte materialer. Nogle udlejere deler
ejendommen op i den udlejede del til momsregistrerede virksomheder, hvor der
pålægges moms, og den anden del til ikke-momsregistrerede, hvor der følgelig
ikke pålægges moms.

Der er selvfølgelig et farlig hus om at dele op, hvad er hvad ved
momsangivelse.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 22:54

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> følgelig ikke pålægges moms.
>
> Der er selvfølgelig et farlig hus om at dele op, hvad er hvad ved

Nemlig

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-05 14:33

> Den eneste fordel, der er ved ikke at være momsregistreret er, at du
> slipper for at lave momsregnskab.

Der er klart en konkurrencemæssig fordel ved IKKE at være moms-registreret
når kunderne overvejende er private og andre ikke-momsregistrerede
virksomheder, som ikke kan trække moms fra.
Se mit svar til KNT:

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-05 15:13

> [...]
> når kunderne overvejende er private og andre ikke-momsregistrerede
> virksomheder, som ikke kan trække moms fra.

Teknisk set har du ret, men der er jo ikke meget konkurrencefordel når vi
taler en omsætning på 50.000 pr 12 måneder fordelt på 2 eller flere
mennesker, som måske endda køber en pc og lidt blyanter ind i mellem.
Regnestykket lyder så fint - det giver bare ikke mening.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 15:16

> [...]
> mennesker, som måske endda køber en pc og lidt blyanter ind i mellem.
> Regnestykket lyder så fint - det giver bare ikke mening.

Både - og.

Og måske ikke så meget hernede i de beløb, men hvis det er tale om beløb
over 50.000 hvor det grundet branchen alligevel er frivilligt, om man
momsregistrerer sig, så kan det hurtigt blive en fordel.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-05 18:48

> Og måske ikke så meget hernede i de beløb, men hvis det er tale om beløb
> over 50.000 hvor det grundet branchen alligevel er frivilligt, om man
> momsregistrerer sig, så kan det hurtigt blive en fordel.

Der skal i hvert fald regnes på det. Alle dine investeringer er jo så lige
pludselig 25% højere, så har du nogle tunge (IT kan være en af dem), så skal
der i hvert fald overvejes grundigt. Og som f.eks. udlejer kan du jo sagtens
være momsregistreret uden at du af den grund opkræver moms af huslejen - går
under betegnelser som delvis moms eller knækmoms.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 19:17

> [...]
> sagtens være momsregistreret uden at du af den grund opkræver moms af
> huslejen - går under betegnelser som delvis moms eller knækmoms.

Delvis moms...

Ja så bliver der jo en masse bøvl.

Hvis du ikke belægger moms på udlejning, kan du jo heller ikke få refunderet
moms af købte varer og ydelser.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-05 19:33

> Delvis moms...
>
> Ja så bliver der jo en masse bøvl.
>
> Hvis du ikke belægger moms på udlejning, kan du jo heller ikke få
> refunderet moms af købte varer og ydelser.

Jo da. Det er i øvrigt som du selv nævner ikke sådan lige til, men nogle
virksomheder kører faktisk sådan.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 19:42

> Jo da. Det er i øvrigt som du selv nævner ikke sådan lige til, men nogle
> virksomheder kører faktisk sådan.

Nej da

Lad mig vise dig hvordan det fungerer med følgende eksempler:

Indtægter fra udlejning uden moms kr. 100.000
Øvrige indtægter med moms kr. 0,-

Her kan du ikke trække spor moms fra - uanset om du er momsregistreret eller
ej.

Eks. 2
Indtægter fra udlejning udem moms kr. 100.000,-
Øvrige indtægter med moms kr. 50.000,-

Her kan du trække 33% af momsen fra.

Dvs. udgifter kr. 100.000 før moms
Moms heraf kr. 25.000,-
Udgifter I alt kr. 125.000,-

Her kan du trække kr. 100.000 * 0,25 * 0,33 = 8.250,- fra

Ovennævnte eksempler er lavet med forudsætning af, at udgifterne ikke kan
fordlees 100% på momsfri udlejning og momsbelagte indtægter.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-12-05 16:03

> Regnestykket lyder så fint - det giver bare ikke mening.

Det tror jeg ikke de mange små enkeltmandsvirksomheder, der driver
virksomhed hjemme fra køkkenbordet efter en normal arbejdsdag som
lønmodtager, vil være enige med dig i.

For min, og sikkert også din, virksomhed har du da ret, men jeg lever også
af min virksomhed i dag (efter at have drevet den som bi-beskæftigelse fra
"køkkenbordet" i flere år).