Eksempel på menu-styling i CSS.
Fra : TL

Dato : 22-12-05 23:40

Hej alle

Syntes lige jeg ville dele denne her metode til at style sin navigation for
det aktuelle menu-punkt på hver side. Super simpelt og meget effektivt - og
ren CSS.
Metoden er sikkert ikke revolutionerende for de fleste af jer, men er da
interessant hvis man ikke kender
til den i forvejen.

Fandt den på:

http://24ways.org/advent/auto-selecting-navigation

--
med venlig hilsen - God jul:
TL

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 15:08

"TL" <infoFJERN@MIGlindkold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> effektivt - og ren CSS.
> Metoden er sikkert ikke revolutionerende for de fleste af jer, men er da

Mere enkelt end et andet eksempel jeg har set, hvor man vælger at gentage
hele CSS'en for hver side. Ulempen ved dem begge er jo så at man skal rette
i CSS'en hver gang der tilføjes en side. Ville personligt foretrække en
serverside løsning

Carsten Sørensen

Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : David Trasbo

Dato : 23-12-05 15:46

CS skrev:

> [...]
> hele CSS'en for hver side. Ulempen ved dem begge er jo så at man skal
> rette i CSS'en hver gang der tilføjes en side. Ville personligt foretrække

Nej. Man kan bare give <body> en class eller en id som med fanebladsmenuer.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 17:18

"David Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Man kan bare give <body> en class eller en id som med
> fanebladsmenuer.

Er ikke helt med på hvad du mener. I det eksempel TL henviser til er der
angivet CSS til hver faneblad i stylesheetet, og hvilken der anvendes på
siden afhænger af id eller classen på body, som du også skriver. Og vil man
så tilføje nye faneblade skal de også tilføjes i ens stylesheet for at
virke.

Men du taler måske om en anden løsning?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-12-05 00:54

CS wrote:

> Ulempen ved dem begge er jo så at
> man skal rette i CSS'en hver gang der tilføjes en side. Ville
> personligt foretrække en serverside løsning

Ja, du skal tilføje en ekstra selector til den liste af selectorer, hvor der
defineres udseende på det aktive faneblad:

body.home #navigation li.home,
body.about #navigation li.about,
body.work #navigation li.work,
body.products #navigation li.products,
body.contact #navigation li.contact {
... whatever styles you need to show the tab selected ...
}

Bare en enkelt linje mere her, så virker det også på den nye side. Det kan
næsten ikke være enklere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-05 11:31

> [...]
> }
>
> Bare en enkelt linje mere her, så virker det også på den nye side. Det kan

Jep er jeg klar over

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-12-05 21:52

CS wrote:

> Jep er jeg klar over

Det ved jeg. Jeg undrer mig bare over, at du finder den smule så
uoverkommelig. Jeg synes, at løsningen er så enkel, at det nærmest er
genialt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/